"הסכנה הכי גדולה שלנו היא תיקון עולם"

הרב בני לאו התייחס, בכנס שעסק במנהיגות, לדרך שבה יש לחולל שינוי. הרב עופרן: "המנהיגים של המפלגות הגדולות לא קושרים את גורלם בגורל הציבור". הרבנית פיוטרקובסקי על התמקדות הציונות הדתית בארץ ישראל: "האם נגמרו העגונות ואין עובדי קבלן?"

משה ויסטוך
כא בתמוז התשעח
,
04 ביולי, 2018 21:14
הכנס בנושא מנהיגות

הכנס בנושא מנהיגות צילום: אביטל ליסקר

השבוע, בעיצומו של צום י"ז בתמוז, הגיעו עשרות אנשים למתחם התחנה בירושלים כדי לשמוע מפי רבנים ומחנכים שונים מהי מנהיגות וכיצד בונים אותה.

באירוע "מעגלי תיקון", מעגלי לימוד ושיח על מנהיגות ואחריות שנערך ביוזמת תנועת 'נאמני תורה ועבודה', שוחחו רב קבוצת יבנה וראש מכינת "רוח השדה" הרב אילעאי עופרן ומנהלת חטיבת הביניים אוולינה-תהילה בירושלים שולי רוזנק אייזקס, על מנהיגים, תכניות מנהיגות וחשבון נפש של אנשי חינוך לאור אסון השיטפון בנחל צפית.

"מנהיג הוא מי שנושא את החיבור בין שמיים לארץ, ישנו אידאל שלשם צריך להביא את כולם, אך הארץ מושכת לכיוון אחר לחלוטין. נדרשת סובלנות בכדי להבין את הפער שיש בין שניהם", אמרה רוזנק ואילו הרב עופרן ניסה להסביר את זיקת המנהיגות ביהדות לרועי צאן, "כשאתה עומד מאחורי העדר אתה מזהה את התנועות שלו, את הכוחות שמניעים אותו. מי שעומד מול העדר וצועק 'אחרי' – לא מצליח לסחוף אותו. ההנהגה האנושית הולכת אחרי הציבור, מתחברת למגמות שמתרחשות בו. תפקידו של מנהיג זה להעצים ולשרת תהליכים הקיימים בציבור".

הרב עופרן בכנס

הרב עופרן בכנסצילום: אביטל ליסקר

רוזנק דיברה על הצורך בצניעות ואמרה כי "התפיסה האינדבידואליסטית הזו מקלקלת, הרצון להיות ייחודי, לחשוב לבד, גם הלכתית, לא להיות זקוקה למסורת – זה מאותו שורש של המנהיגות הזו.
זה דור לא צנוע, חטא יוהרה גדול, מי שרואה את עצמו כמנהיג יכול להוביל רק את עצמו".

הרב עופרן דווקא הסתייג מהצורך בתנועה נפשית של צניעות המצמצמת לפאסיביות לעיתים אך הדגיש את תפקיד המנהיג, "מנהיגות זה תפקיד ולא תכונה. במקום לדבר על ההילה והמעמד – בואו נדבר על אחראיות ושותפות" בנוסף הוא הצביע על ההבדל בין רופא לטייס "אם רופא עושה טעות בזמן טיפול הוא לא נפגע ממנה, אך אם טייס שוגה בזמן טיסה – גורלו כגורל הנוסעים. כשמנהיג קושר את גורלו בגורל הציבור הוא יקבל את אמון הציבור. זה משבר המנהיגות של מדינת ישראל - המנהיגים של המפלגות הגדולות לא קושרים את גורלם בגורל הציבור. אם מדברים על מנהיגות כתכונה אז אנחנו צריכים פחות רופאים ויותר טייסים".

הרב עופרן עסק גם בשאלת חשבון הנפש של המחנכים, "איפה אנחנו טועים ומטעים? כשרוצים לעשות תהליך חינוכי עם נער או נערה צעירים. הרבה יותר קל לעשות את זה כשעוקרים אותם ממקום הנוחות שלהם, מהשורשים שלהם, מערערים את האמון במה שהם גדלו עליו, כך הרבה יותר קל לחבר אותם לרעיונות שלך. צריך לדבר על מנהיגות שמכבדת את הרעיונות שבאתם איתם מהבית – וזה הרבה יותר קשה, וחשבון נפש שאני שרוי בתוכו".

מעגלי הדיון, שלהם היו שותפים ארגונים נוספים כמו  בית הלל, אלומה, תנועת הקיבוץ הדתי, קולך, מרכז יעקב הרצוג, גיור כהלכה, עתים, תורה בעבודה, שבילים בקרן ברל כצנלסון, טבע עברי, תנועת בני עקיבא, וארגון – IRF-  International Rabbinical Fellowship, עסקו בנושא האחריות בתחומים רבים - החל מגיור ואחריות חברתית, דרך הרצף של שילוב ובידול, אחריות גם ללא תפקיד, שאלת 'מי מנהיג את מי', ועד כלכלה ואחריות חברתית.

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי הצרה על כך שהיום הציונות הדתית מתמקדת בארץ ישראל ומזניחה את הפן החברתי. "האם נגמרו העגונות? האם אין עוד עובדי קבלן?" הרבנית הזכירה את האירוע המקורי, מעגלי צדק, "יש חשיבות רבה לחזרה לשיח שכזה, על האחריות החברתית שלנו".

תיקון פנימי לפני תיקון עולם. הרב לאו

תיקון פנימי לפני תיקון עולם. הרב לאוצילום: אביטל ליסקר

הרבנית הזמינה את רועי אור, אח של אלה אור ז"ל, לבמה ושאלה על היכולת להיות עם ראש זקוף למרות האסון? רועי חיבר את תשובתו לדברי הרב עופרן ואמר: "זה החינוך שלנו, אלה הייתה הדבק של המשפחה, דרך האחים, ההורים והסבים. הנעימות שהייתה באלה, הרצון שלה להפיץ יהדות מקרבת בכל מקום – לכן היא בחרה במכינה דווקא בתל אביב".

יו"ר עמיתה בתנועת נאמני תורה ועבודה, תהלה פרידמן, התייחסה לשאלה מיהו מנהיג ואמרה כי "אדם שרואה שיש בעיה בעולם ומרגיש שהיא הבעיה שלו. אנחנו האנשים שחכינו להם, אין מישהו אחר שיבוא לגאול אותנו מצרותנו". פרידמן ציינה שלושה אתגרים במנהיגות "הראשון זה יוהרה, שנובעת מתחושת מסוגלות אך גם מתחושת אחריות, השני זה הדברים הקטנים שאנו עושים, שלא בהכרח משפיעים או שאיננו מסוגלים לראות את השפעתם, והשלישי, הקשור לאסון השיטפון, זה האומץ להיות פחדן, לדעת מתי לא להעז ולרוץ לעבר המטרה".

לסיכום האירוע אמר רב קהילת רמב"ן בירושלים וראש מיזם 929, הרב בני לאו, כי "הסכנה הכי גדולה שלנו היא תיקון עולם, התמקדות בקריאות גדולות. תיקון עולם זה גדול וגבוה מעבר למידות האדם, אם יש משהו שאנחנו צריכים לעשות זה תיקון שלנו, פנימי. תיקון לא מתחיל בחקירות אשת ראש הממשלה, הוא קורה בבית, במכינות הקדם צבאיות, בזוגיות שלנו, בכאן ועכשיו".

רועי אור והרבנית פיוטרקובסקי

רועי אור והרבנית פיוטרקובסקיצילום: אביטל ליסקר

פרידמן בכנס

פרידמן בכנסצילום: אביטל ליסקר

05.07.2018

1. דברי הרב אבינר באתר כיפה על פרשת השבוע (הנביא היומי)

מה פירוש הביטוי עושה מעשה זימרי ומבקש שכר כפנחס (סוטה כב ב)? מה ההוא אמינא?!
אלא הסביר הג"ר יוסף חיים זוננפלד שזימרי בן סלוא בא בטענה קשה אל משה רבנו: הרי כל הנהרגים בבית דין ובמגפה, אין זה בגלל הזנות עם בנות מואב אלא בגלל העבודה זרה של הפעור (במדבר לא טז. רש"י שם כה ב). כי בנות מדין היו מזמינות את בני ישראל לאוהל שלהן, אבל מתנות את הזנות בכך שיעבדו לפעור (סנהדרין קו א). לכן הציע זימרי להביא את בנות מדין לתוך מחנה ישראל, וכך תהיה רק זנות שהיא רק כרת מדברי קבלה (סנהדרין פב א. רמב"ם הלכות איסורי ביאה יב ב), ויהיו ניצלים מעבודה זרה וממות.

זאת היתה האידאולוגיה של זימרי: יש להגמיש, יש להכיל, יש להבין, יש ללכת בדרכי נועם, יש להתאים את ההלכה לרוח הזמן, יש לעשות פשרות, יש לעשות רפורמות. אתה, משה, בגלל שאתה מחמיר, אתה מכשיל, אתה גורם לעבודה זרה, אתה גורם למות. אינך תופס ששבט שמעון אינו מעוניין בעבודה זרה, אלא זה רק תנאי עבור הזנות. אני הוא הדואג לאחיי. "ויקרב אל אחיו את המדיינית" (במדבר כה ו). ובכלל, אם נכניס אותן למחנה ישראל, אולי תתגיירנה.

אבל זימרי טעה. הוא נתן לגיטימציה לחטא. הוא הפך חטא של יחיד לחטא של רבים, חטא של ציבור, כדברי בעל עקידת יצחק על פרשת סדום. הוא הכשיר את החטא.

זה המובן של עושה מעשה זימרי ומבקש שכר פנחס. הוא חשב שהוא מציל את עם ישראל. אבל באמת, מי שהציל את כל עם ישראל, זה פנחס, כמו שכתוב: "ולא כיליתי את בני ישראל בקנאתי" (במדבר כה יא).

זה גם מסביר את ביטוי חז"ל לגבי זימרי: הזהרו מן הצבועים שמעשיהן כמעשה זימרי ומבקשין שכר כפנחס (סוטה כב ב). ורש"י מסביר: צדיקים מבחוץ ורשעים מבפנים. ולמה היה צבוע? הרי עשה הכל בגלוי! אלא הוא כאילו פעל לטובת עם ישראל אבל באמת הכל תאוה.

זה גם המובן של השבטים שביזו את פינחס בגלל שפיטם אבי אביו עגלים לעבודה זרה (רש"י). מה זה קשור לנושא? אלא היו להם טענות קשות נגד פינחס שהרס את כל התוכנית של זימרי והאשימו אותו שזה בגלל שאבותיו עבדו עבודה זרה, לכן הוא לא הבין את חומרת הדבר.
אמנם באמת פינחס הוא שהציל את עם ישראל, כפי שאומר הפסוק.

דווח על תגובה לא ראויה
05.07.2018

2. מנהיגים. מנהיגים. מנהיגים. מה המטרה במנהיגות? לאיפה רוצים להנהיג את העם? מה היעד??? (הנביא היומי)

לפעמים אנחנו שוכחים שהמטרה שלנו היא להנהיג את עמנו האהוב להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש. ליצור ממלכתיות קדושה.
מערכות ציבוריות ששם ה' מוזכר בהם-
מוזכר באופן מחייב,
מוזכר באופן חיובי,
מוזכר בערגה וגעגועים,
מוזכר בחרדת קודש.
מערכות שבהם קדושה טהרה וצניעות הם נשמת אפינו. ואהבת עמל תורה. ומידות תרומיות.

אם הלכות צניעות לא חשובות (כפי התמונות בכתבה), אם תיקון עולם מותנה בהשגת רוב בבחירות דמוקרטיות, אם שם ה' לא מוזכר, אם דאגה לקודש היא רק בתנאי שהוא מוביל למקום חברתי או מחובר. אם העיסוק בלהתערב בכולם הוא כל כך עליון. אז איך תהיה לפיד? איך יהיה ברק בעיניך? איך אנשים יעזבו את אזור הנוחות שלהם וילכו אחריך?
מנהיגות אוספת אחריה וסוחפת. מדוע התנועה הנ"ל לא סוחפת. איה המנהיגות? מתי תצליחו ליצור כנסים כמו "בכל לבבך", שאנשים יצאו משם עם יותר קודש ועם לב חדש...?

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ליצמן, גפני ודרעי בפגישה צילום: דוברות

ראשי הסיעות החרדיות לנתניהו וגנץ: תקציב עכשיו

קרא עוד