הנשיא ריבלין: "כל מי שחושב שאני טועה חייב לומר זאת"

נשיא המדינה שוחח עם תלמידי מכינות קדם צבאיות על המתקפות נגדו, לאחר שלא חן את אלאור אזריה, ואמר כי במידה ונאמרת ביקורת, "גם אם היא נוקבת ומתריסה", היא עדיין, "זכות של כל אחד מאיתנו להביע". לצד זה הוא טען כי חלק מהביקורות היו "אישיות ומכפישות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/11/17 15:16 ה בכסלו התשעח

הנשיא ריבלין: "כל מי שחושב שאני טועה חייב לומר זאת"
הנשיא ריבלין בנאומו בועידת הארץ, צילום: צילום מסך מיוטיוב

"חלקן אישיות ומכפישות", כך כינה היום (חמישי) נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את דברי הביקורת נגדו, בשיחה שקיים עם תלמידי מיכנות בדרום, בעקבות החלטתו שלא לחון את אלאור אזריה.

בשיחה עם חניכי המכינות הקדם צבאיות נשאל הנשיא כיצד הוא מרגיש עם העובדה שמירב האש מגיעה מכיוון הימין הפוליטי שממנו הוא הגיע.  "את דעתי כפי שאני מביע אותה היום לא שיניתי מעולם", אמר ריבלין וציין כי הוא עדיין שייך לחנה שממנו הוא בא.

לדבריו, "חופש הדיבור הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ושל כל חברה, וכל מי שחושב שאני טועה חייב לומר זאת. אני לא יכול לבוא ולומר שאי אפשר לומר דברים נגד אדם זה או נגד אדם אחר כי הוא מורם מעם". 

אזריה בזמן הקראת הדין

אזריה בזמן הקראת הדיןצילום: פלאש 90. אבשלום ששוני

הנשיא הדגיש כי חובה על אנשים לדון ולהתווכח ובתנאי שהביקורת היא עניינית על החלטתו שלא לקבל את בקשת החנינה של אזריה הוא אמר כי "אי אפשר לבוא ולומר שהדברים נעשים מתוך שיקול זר כאשר אני מדבר על צה"ל, כאשר אני מדבר על ערכים, כאשר אני מדבר על כך שאני רוצה שבעולם כשיראו אותנו במדי צה"ל יבינו שאנחנו בצבא המוסרי ביותר שיש". 

לשיטתו, "אפשר להתווכח האם כל חייל צה"ל שטיפל בסיטואציה טיפול כזה או אחר, האם לכך חינכו אותו או לא - אני מוכן להתווכח על העניין הזה, וגם רואה את הוויכוח ככזה שיכול לגבש ולחדד דברים". עם זאת הוא הבהיר שבמקרה הזה, "הייתה התקפה על המערכת הצבאית עצמה, בכל מה שקשור לעצם העמדתו לדין והדרך שבה מוצה הדין". 

בהמשך הבהיר ריבלין כי הוא לא נבהל ונרתע ממתקפות נגדו, "אני רוצה לומר חד וחלק - כל מי שמבקר, ברוך יהיה. הזכות שלנו להביע את דעתנו היא זכות מקודשת שאין למעלה ממנה. כל ביקורת אמיתית, גם אם היא נוקבת, גם אם פעמים היא מתריסה בצורה חריפה ביותר, היא ביקורת שאנחנו כמדינה דמוקרטית חייבים להיות עדים לזכות של כל אחד מאיתנו להביע".