המדינה מבקשת: "להכיר בעינויים בתיק דומא כחוקיים"

משפחות הנאשמים בהצתת בית משפחת דוואבשה טוענות כי ההודאות במעשים התקבלו לאחר הפעלת "אמצעים מיוחדים", שבהם מקשת המדינה להכיר כחוקיים. "כל מי שהיה רואה את הבקשה לא היה נרדם", אמרו

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/18 14:13 כז באדר התשעח

המדינה מבקשת: "להכיר בעינויים בתיק דומא כחוקיים"
בית משפחת דוואבשה השרוף בדומא, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

בבית משפט המחוזי מרכז בלוד ייערך מחר (ה') דיון הסיכומים בחלקו הראשון של משפט דומא - החלק בו יוחלט האם הודאות הנאשמים בתיק נגבו כחוק, וזאת לאור הפעלת "אמצעים מיוחדים" בחקירות.

לקראת הדיון טוענות משפחות הנאשמים בתיק כי המדינה, באמצעות פרקליטות מחוז מרכז, הגישה בקשה לבית המשפט שבו ביקשה כי יכיר בעינויים שבוצעו לכאורה כחוקיים. מדובר בצעד חריג ביותר, וככל הנראה בפעם הראשונה שהדבר מתבקש מבית משפט בישראל.

המשפחות סיפרו כי בבקשה נכתב שאמנם עינויים אסורים ופסולים על פי חוק בחקירות בישראל, אך למרות זאת הם מבקשת המדינה כי בית המשפט יקבע שבתיק דומא "לא מדובר באמצעים פסולים ולא באמצעים שהופעלו 'שלא כדין', ויפסוק כי העינויים בדין נעשו, וזאת לאור התיק החריג".

"הכל תחת סודיות, הכל רחוק מעינו של הציבור, כל אזרח שהיה רואה את הבקשה הזו לא היה נרדם בלילה. הם מבקשים מבית משפט בישראל להכיר בעינויים כחוקיים, זה הזוי, זה מדאיג, ויותר מהכל זה לא חוקי בעליל", אמרו במשפחתו של הקטין שנאשם במעורבות בתיק, אך לא בביצוע הרצח עצמו.

חלקו הראשון של משפט דומא, החל  ב'משפט זוטא' - משל למשפט קטן שבו דנים בשאלת קבילותם של הודאות הנאשמים, בתוך המשפט הכללי בו נידונה שאלת אשמתם של העומדים לדין.

ב'משפט הזוטא' בו כאמור נידונה שאלת קבילותם של הודאות הנאשמים, נערכו כבר עשרות דיונים בהם העידו אנשי שב"כ ומשטרה רבים, על אופן החקירות ועל האמצעים המיוחדים שהופעלו במהלכם.

בדיונים מנסה פרקליטות מחוז מרכז, לשכנע את השופטים כי למרות הפעלת "האמצעים החריגים" - העינויים בחקירות הנאשמים - הודאותיהם ניתנו מרצון חופשי והינם קבילות משפטית.

המשפחות אמרו כי "בכדי להראות שהעינויים זה לא כזה נורא, הפרקליטות מעזה לכתוב לבית המשפט כי בעינויים הם הקפידו על הכללים, הפעילו שיקול והכי מקומם הם כותבים שהכל נעשה תוך 'שמירה ככל האפשר על כבודם של הנאשמים', עינו אותם תוך שמירה על כבודם - כך נכתב במסמך של מדינת ישראל בשנת 2018. אי אפשר להאמין". 

המשפחות הזכירו גם את תנאי המעצר הקשים בהם מוחזקים הנאשמים. "הם בבידוד, ללא טלפונים ונשללות מהם זכויות רבות שניתנות לכלל האסירים. אפילו המחבלים מקבלים תנאי כליאה טובים יותר" אמרו המשפחות.

את הנאשמים מייצגים עורכי הדין אשר אוחיון, איציק בם, ציון אמיר ועדי קידר.