המדינה לא מוצאת פתרון לנשות ההלכה והשופטים נזפו: "מתנהלים בעצלתיים"

שופטי בג"ץ דנו בעתירה שהוגשה על ידי ארגון עתים וקבוצת של נשות הלכה נגד המדינה בסוגיית בחינות סמיכה לרבנות עבור נשים. המדינה הציעה להקים מערך חיצוני לנשים בלבד אך השופטים נשארו פסימיים: "הרבנות הראשית תקרא שלא להכיר במערך"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/05/22 16:12 יא באייר התשפב

המדינה לא מוצאת פתרון לנשות ההלכה והשופטים נזפו: "מתנהלים בעצלתיים"
העותרות עם ראשי עתים ונשות ההלכה, צילום: ארגון עתים

לפני שלוש שנים מספר נשים תלמידות חכמים ביקשו לקבל הכרה בידע התורני וההלכתי שלהן וביקשו מארגון "עתים" שיסייע להן לגשת לבחינות הסמיכה לרבנות מטעם הרבנות הראשית שמסרבת לאפשר לנשים להיבחן. המחלקה המשפטית של הארגון נרתמה למשימה והיום (ה') בג"ץ דן בעתירה שהוגשה למדינה בעניין. 

ב"עתים" טוענים כי אין שום מניעה הלכתית לתת לאשה להיבחן לרבנות, "שום עבירה לא נעברת פה ולכן אנחנו לא מוכנים לקבל את האפליה שהיא רק לכאורה בשם הדת". אחד הטיעונים המרכזיים של הארגון הוא שהמניעה מנשים לגשת למבחן היא למעשה אפליה שפוגעת ביכולת ההשתכרות שלהן מאחר ומעבר של בחינות הרבנות נחשבות כמעין תואר אקדמי ומאפשר קבלת מדרגת שכר גבוהה יותר.

הרבנות הראשית הכריזה שהיא מתנגדת נחרצות לפתיחת מערך הבחינות שלה לנשים, וכפתרון ביניים הציעה המדינה להקים מערך בחינות מקביל שייערך דרך המשרד לשירותי דת ולא דרך הרבנות הראשית. שופטי העליון נזפו בפתרון המוצע בטענה כי הוא עמוס בעיות משפטיות וכן בהתמהמהות במשך שלוש השנים האחרונות מאז הוגשה העתירה: "ההתנהלות פה היא בעצלתיים", נזף השופט נעם סולברג בנציג המדינה.

השופטים העירו הערות על המסלול שהוצע על ידי המדינה והדגישו את הבעייתיות שבו, החל מאכיפת רמת הקושי של המבחנים ועד הכרה אמיתית בתעודות של הנשים. "לפני שמתחילים ומשקיעים כספים חייבים לוודא שהמערך יהיה שוויוני ואפקטיבי", הדגישה השופטת ענת ברון ואמרה: "אני רואה בעיני רוחי שהרבנות הראשית יוצאת בקריאה שלא להכיר במערך של הנשים". השופטים לא איפשרו דחיות נוספות והודיעו שייתנו הכרעה בקרוב בנושא.

מנהלת המחלקה המשפטית של ארגון עתים, עו"ד אלה סקעת, אמרה בתום הדיון כי "שמחנו לשמוע את השופטים מצביעים על הקושי המשפטי המובהק בעצם העובדה שבחינות הרבנות חסומות בפני נשים ובכך שמערך הבחינות החלופי המוצע על ידי המשרד לשירותי דת, לא יוכל לפתור את את האפליה כלפי נשים. הדיון נמרח שלוש שנים וחבל שהמדינה בכלל לא בדקה את ההיתכנות המשפטית של המערך החליפי לפני שהחלה לקדם אותו. אנחנו מקווים שהשופטים יתנו החלטה אשר תקדם את השוויון לתלמידות החכמים העותרות ולציבור הנשים בכלל". לצד עו"ד סקעת השתתפה בהובלת העתירה גם עו"ד מאירה פרידמן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן