המדינה החלה לפעול נגד ציר ההברחות בהר חברון - אך הפעולות נשמרות בסוד

לאחר עדכון חסוי של המדינה בבג"ץ, נדחתה עתירת רגבים בפרשת 'ציר ההברחות' בשטח האש המחבר בין הר חברון לבקעת ערד. אך הנשיאה חיות קבעה בפסק הדין, כי האכיפה במקום החלה רק בעקבות העתירה, והטילה על המדינה הוצאות משפט

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/02/19 20:01 יב באדר א'

המדינה החלה לפעול נגד ציר ההברחות בהר חברון - אך הפעולות נשמרות בסוד
ציר ההברחות בדרום הר חברון, צילום: תנועת רגבים

לאחר דיון בפרשת ציר ההברחות, ציר שפרצה הרשות הפלסטינית בתוך שטח אש של צה"ל, ובלב מדבר יהודה, פסק בג"ץ בסוף השבוע שעבר, כי המדינה החלה בביצוע פעולות אכיפה כנגד הדרך הבלתי חוקית, אך אלו החלו רק לאחר פניית עמותת רגבים לבית המשפט, ולא מלכתחילה. בג"ץ הטיל על המדינה לשלם לרגבים הוצאות משפט בסך 3500 שקלים. 

כזכור, ציר ההברחות שחשף פקח המועצה, המחבר בין הר חברון לבקעת ערד, מאפשר תנועה חופשית והברחה של נשק, סמים ונשים בין חברון והכפר יאטה לבקעת ערד, ומשם לשאר חלקי הארץ. כמו כן הוא חלק מתשתית המאחזים הלא חוקים שהולכים וגדלים במרחב. בעקבות עתירה שהגישה תנועת רגבים, הוציא בג"ץ בקיץ שעבר צו ביניים האוסר על עבודות בלתי חוקיות בשטח האש.

המדינה חסמה בתלוליות עפר את ציר ההברחות מספר פעמים, אך זמן קצר לאחר כל חסימה הציר נפרץ מחדש והתנועה בו חודשה באין מפריע. 

מפת דרך ההברחות

מפת דרך ההברחותצילום: תנועת רגבים

המדינה ציינה בדיון, כי לדעתה אין אמצעי אפקטיבי אחד להריסה של דרך בלתי חוקית, וכי בכוונתה להוסיף ולנקוט פעולות אכיפה נגד הבנייה הבלתי חוקית של הדרך בשטח האש באמצעים שונים. בעקבות הסכמתו של עו"ד אבי סגל מתנועת רגבים, המדינה פירטה בעדכון חסוי שניתן לשופטים במעמד צד אחד, חלק מן הצעדים שיש בכוונתה לנקוט בעניין. 

בפסק הדין כתבה הנשיאה חיות, כי ניסיונות האכיפה החלו רק לאחר שעמותת רגבים פנתה אל בית המשפט, ולא כפי שאמור להיות כצעד אכיפה סטנדרטי ושמירה על החוק. "שוכנענו שהמדינה נקטה ונוקטת בהליכי אכיפה בכל הנוגע לדרך נושא העתירה", נכתב בפסק הדין. "עם זאת, משפעולות אלו החלו רק בעקבות הגשת העתירה אנו מורים כי המדינה תישא בהוצאות העותרת". 

דרך ההברחות בדרום הר חברון

דרך ההברחות בדרום הר חברוןצילום: תנועת רגבים

"במקום למנוע את פריצת הציר מלכתחילה, המנהל האזרחי מנסה לאכוף בקושי רב ובצורה לא אפקטיבית לאחר שציר ההברחות הפך לפעיל", אומר ישי חמו, רכז יו"ש בתנועת רגבים. "הנשיאה חיות אישרה את טענתנו כי היה ראוי שהמדינה והרשויות היו שומרות על החוק עוד לפני פריצת הדרך המסוכנת. לאור הרשלנות שהוכיח המנהל האזרחי, נמשיך לעקוב בקפדנות אחרי המתרחש בשטח".

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, אמר: "אני מברך את פעילות האכיפה שביצעה המנהל האזרחי כנגד 'אוטוסטרדת ההברחות' וכנגד מוביל מים משמעותי שהונח כחלק ממפעל גניבת הקרקעות שמנהלים אבו מאזן והאיחוד האירופי. זוהי טיפה בים, בכל חודש מתווספים עוד ועוד תשתיות ומבנים. על ממשלת ישראל להקים יחידת אכיפה מקבילה ליחידת 'יואב' הפועלת מדרום כדי לעצור את האירוע האסטרטגי בטרם יהיה מאוחר. אנו נמשיך לפעול בכל דרך וננצח במאבק".