הרב מדן על פרשת הרב טאו: "יש בתלונות יסודות המחייבים בדיקה עמוקה"

ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, מפרסם מכתב פומבי וקורא לתמוך במתלוננים: "לצוות ניהול המאבק הגיעו תלונות רבות נוספות נגדו על פגיעה מינית, ממתלוננים ומתלוננות החוששים להיחשף" | על מתלוננים נוספים אם יצטרפו: "נשתדל בע"ה לתת להם את תמיכה ציבורית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/09/23 13:35 יז באלול התשפג

הרב מדן על פרשת הרב טאו: "יש בתלונות יסודות המחייבים בדיקה עמוקה"
הרב יעקב מדן, "לתמוך במתלוננים", צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב יעקב מדן יוצא היום (א') במכתב פומבי סביב פרשת הרב טאו והחשדות לפגיעות מיניות מצידו לכאורה. הרב קורא לתמוך במתלוננות והמתלוננים "ולעודד אותם לפנות למשטרה או לגורמים מוסמכים". הרב יוצא נגד שתי הנחות יסוד וכותב: "חילול השם הוא מעשה העבירה ולא חשיפתה, שנועדה להגן על הנפגעים, הזועקים לעזרה".

"יש בתלונות יסודות המחייבים בדיקה עמוקה"

"הרב צבי טאו הוא מנהיג בולט בעולם התורה ויש לו תלמידים רבים המנחילים לצבור תורת אמת בעלת גוון חשוב. דומני שכולנו חייבים בכבודו" פותח הרב. בהמשך הוא כותב: "עם זאת, ישנן תלונות כבדות נגד הרב על פגיעות מיניות קשות בנשים, בנערים וילדים ועל הדברים הכרוכים בהן. שלוש מן התלונות הן בפנים גלויות. המשטרה חקרה את הרב, הוא שוחרר בערבות ועם צו הרחקה ממקומות מסויימים ותיקו הועבר לפרקליטות".

"להערכתי יש בתלונות יסודות המחייבים בדיקה עמוקה של מעשיו של הרב" קובע הרב מדן. "קיימת אפשרות שהחדשות אינם נכונים ושהרב צדיק במעשיו ודרכיו, אך קיימת גם אפשרות למיטב שיפוטי די מבוססת, שעל הרב יהיה לתת את הדין על מעשיו ללא משוא פנים לתורה כדי לרפא במשהו את הפצעים הפתוחים ושותתי הדם של המתלוננים והמתלוננות, הגלויים והנסתרים".

הרב טאו

הרב טאו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"חילול השם הוא מעשה העבירה ולא חשיפתה"

הרב מדן קורא לתמוך במתלוננים ואף לחזק מי שירצה להתלונן במשטרה: "אני פונה ומבקש, מכל מי שיכול, לתמוך במתלוננים תמיכה אישית, נפשית וחברתית ולעודד אותם לפנות למשטרה או לגורמים מוסמכים. אנחנו נשתדל בע"ה לתת להם את תמיכה ציבורית אם יחליטו שהם רוצים לספר את שנעשה להם".

בסיום, יוצא הרב נגד שתי הנחות יסוד. הראשונה כותב הרב היא "ההנחה שלא ייתכן כלל שרב המוחזק כצדיק וירא שמיים יצטרך להיבדק אם עשה את הדברים, גם אם המחיר יהיה התעלמות מצעקת הטוענים שנפגעו". ההנחה השניה אותה כותב הרב היא: "ההנחה שעלינו לחפות על העבירות הנזכרות, גם אם אכן נעשו, וגם אם הן ממשיכות לתבוע מחיר קשה מפגעיהן - מחשש לחילול השם. חילול השם הוא מעשה העבירה ולא חשיפתה, שנועדה להגן על הנפגעים, הזועקים לעזרה".