כמחצית מהבוגרות הדתיות צפויות להתגייס - מכון חדש שואף לעזור להן

מכון תורני חדש שם לו למטרה לעזור לחיילות הדתיות שמתגייסות לצה"ל - ראש המכון, הרב אהד טהרלב, מספר על האתגרים איתם הן מתמודדות: "החל משאלות הלכתיות ועד לצורך בייעוץ בדבר תפקידים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/08/23 16:04 יא באלול התשפג

כמחצית מהבוגרות הדתיות צפויות להתגייס - מכון חדש שואף לעזור להן
ארכיון, למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: Photo by Hadas Parush/Flash90

על פי התחזיות, בשנה הקרובה צפויות להתגייס כ-3200 בנות דתיות, מתוך כ-7500 בוגרות החמ"ד. בדומה לחיילים הדתיים, במהלך שירותן מתמודדות החיילות הדתיות לא אחת עם פערים בין העולם החינוכי תורני שממנו הן מגיעות לבין המציאות הצבאית.

לאור מספרן ההולך והגדל של החיילות הדתיות בשנים האחרונות ולאור הצורך אשר עלה מהשטח, יוצא בימים אלה לדרך מיזם חדש "מאמינות במדים" מבית רשת "אור תורה סטון" ובשיתוף עם צה"ל, במסגרתו הוקם המכון ליעוץ והכוונה לבת הדתית בצבא. מטרת המיזם להעניק שירותי יעוץ והכוונה ללא תשלום למועמדות לשירות וחיילות דתיות בכל הקשור להתמודדות הדתית והרוחנית בצה"ל. מנכ"לית המכון הרבנית הילה נאור, מסבירה כי מטרתו לתת מענה גם למי שמתגייסת ללא ליווי של מדרשה או מכינה.

הרבנית הילה נאור

הרבנית הילה נאור צילום: ברוך גרינברג

הרב טהרלב: "אין כמעט יום בו אני לא מקבל שאלות ופניות"

"כמי שעוסק מזה למעלה מעשרים וחמש שנים בגיוס בנות דתיות לצה"ל, אין כמעט יום בו אני לא מקבל שאלות ופניות לעזרה והתייעצות ממל"שביות, חיילות או בני משפחותיהן" מספר יו"ר המכון וראש מדרשת או"ת לינדנבאום, הרב אהד טהרלב, על השאלות איתן מתמודדות החיילות. "החל משאלות הלכתיות ועד לצורך בייעוץ בדבר תפקידים, שיבוצים וכו'. כך לדוגמה, קיבלתי לאחרונה פנייה מחיילת אשר ביקשה לברר האם יש פסק צבאי לגבי השמעת מוזיקה בפרהסיה בשלושת השבועות, והאם הדבר מותר או אסור מבחינת הצבא", סיפר.

"חיילת אחרת פנתה אלי לעניין מענק חד פעמי אשר קיבלה וביקשה להתייעץ האם מבחינה הלכתית היא צריכה להפריש ממנו מעשר", המשיך והדגים. "כמובן, ישנן פניות מבנות דתיות שטרם התגייסו המתלבטות בין שירות צבאי ללאומי, שלרבות מהן אין דמות חינוכית או תורנית להתייעץ עימה. מטרת המיזם להוות בית וכתובת עבור כל אותן בנות וחיילות ובני משפחותיהן" הוא מציין.

הרב אהד טהרלב

הרב אהד טהרלב, צילום: רוני נתן

מוקד וואטסאפ, מחקר, כנסים, ושו"ת לדתיות בצבא

המכון יפעל בשיתוף פעולה הדוק עם האגף הבטחוני חברתי ורשויות צה"ל, וכחלק מפעילותו, יפעיל מוקד וואטסאפ, שיעניק מענה רוחני-הלכתי וייעוץ וסיוע מול רשויות הצבא, ויופעל על ידי צוות המכון ובייעוצם ההלכתי של הרב שוקי רייך והרב אהד טהרלב.

עיקר הייעוץ שיעניק המכון יהיה בתחום התורני, אולם לצד כך יינתן גם מענה בכל הקשור לתחום המקצועי והתאמה לבת הדתית. לצד כך, יערוך המכון מחקר, כנסים וימי עיון בנושא ממשק אישה-תורה-צבא, ויפרסם פרסומים תורניים שונים העוסקים סביב סוגיית גיוס בנות דתיות, דוגמת שו"ת לבנות דתיות המשרתות בצבא, בהובלתה של הרבנית יפה אהרונוב.

חיילות צה"ל עם סופגניות. ארכיון

חיילות צה"ל עם סופגניות. ארכיון, צילום: Gershon Elinson/FLASH90