לפני יותר ממאה שנים: כך ענה הרב קוק לטענות על כפייה דתית

עם אירועי השעה המתרגשים עלינו, דלינו מהארכיון קטע ובו משיב הראי"ה קוק - שיום פטירתו חל היום - ל"שמאלנים המתונים" המעוניינים בתחיית היהדות אבל לא "באפוטרופסות היהדות על החיים" | הקטע המלא

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 20/08/23 16:56 ג באלול התשפג

לפני יותר ממאה שנים: כך ענה הרב קוק לטענות על כפייה דתית
הרב אברהם יצחק הכהן קוק, צילום: ויקפדיה

חודש אלול נכנס, ואיתו מגיע גם יום פטירתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק החל בג' אלול. הרב קוק, לאורו צועד הציבור הדתי-לאומי, היה אחד ממקימיה של הרבנות הראשית לישראל וגם רבה השכנזי הראשון. במהלך שנת תרפ"א, שנת ייסודה של הרבנות, נאם הראי"ה והפירט את משנתו אודות הרבנות בהרחבה.

מישיבת המקובלים ועד אנשי דגניה ובלפוריה

במעמד הייסוד של הרבנות הדגיש הרב את כוחה של האחדות, ואת תפקידה של הרבנות בהקשר זה. "המוסד הזה שאנו יסדנו כאן היום, מוסד הרבנות הראשית לארץ ישראל, הוא לפי שעה בבחינת גרעין שנזרע ורק בבוא היום יתן פירותיו. אבל, כבר מעתה בל נשכח, כי הרבנות הראשית לאחד מסביבה את כל הכוחות העובדים והפועלים אשר ביהדות".

חלוצים

חלוצים | צילום: ויקיפדיה

הרב קוק פירט "למן עובדי האדמה בזעת אפיים וביגע כפיים עד עובדי ה' בקדושה ובטהרה, למן 'הפועל הצעיר' ועד החסידים יראי ה' אשר בישיבת 'בית אל' בעיר העתיקה בירושלים, המתפללים 'ותיקין' עם הנץ החמה. גם לאנשי דגניה ובלפוריה וגם לחכמי התורה אשר בירושלים, יש אוצרות של ברכה, וכח אחד מתמלא מחברו. וכולם כאחד צריכים להיות מכוונים לעבוד את ה' וישראל עמו. כל מיני שיתוף בעבודת אלקים אסורים לנו, רק שיתוף אחד הותר לנו והוא: "עבדו את ה' ואת ישראל עמו"! כל הכוחות בעמנו צריכים להתאחד למען ביסוס הקיים ובניית הנהרסות".

טענות "השמאלנים המתונים" - ותגובת הרב

אמנם לא כולם קיבלו את רוח האחדות והחגיגיות של הרב קוק. טענת המתנגדים נוסחה כך בספר "מאמרי הראי"ה": "הטענה שהושמעה אז על ידי השמאלנים המתונים שהם מעוניינים בתחיית היהדות אבל לא באפוטרופסות היהדות על החיים". כמובן שטענות דומות נשמעות גם בעת הזו, ואף לאחרונה התקיימה הפגנה מול בית הדין הרבני בתל-אביב.

צילום: Flash90

כך השיב הרב קוק לטענות: "היהדות היא האידיאל של האומה כולה. מעולם לא חשבתי ולא עלה על דעתי דבר שלטון הרבנות על כל החלקים החלוניים שלנו. כוונתי לאידיאל של היהדות – שהרבנים הם נושאיו – שהוא יהיה המשפיע על כל חיינו. אני חושב ומאמין, כי באפיקורסות היהודית הגדולה ביותר, יש יותר אמונה מאשר בבתי-תפילה של עמים אחרים".

ומוסיף הרב בהתרגשות רבה: "אין אצלנו שני כחות, הננו כולנו גוי קדוש, ואני שואף לאותו היום שבו תתגדל ותתרומם קרן היהדות הרוחנית האידיאלית כמו שהיתה בתקופת הנביאים. ואז ממילא ילך כח הקדושה ויתפוס את כל חלקי החיים החילוניים באהבת רעים ובחבה פנימית טבעית, הנובעת מעומק הנשמה הישראלית המשותפת לכל בני ישראל".