זוכרים את הדר נגה: היוזמה המרגשת לזכר הפעוטה שנהרגה בציר 60

תושבי היישוב שילה, מיישובי אמנה, הקימו גינה מלבלבת לזכר הפעוטה הדר נגה לביא ז"ל שנהרגה השנה בתאונת דרכים בכביש 60. יוזמת הגינה, שלי גבריאל, גרה בסמוך לבית משפחתה ורצתה להשאיר זיכרון חי למשפחתה ותושבי היישוב

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/23 09:40 יד באב התשפג

זוכרים את הדר נגה: היוזמה המרגשת לזכר הפעוטה שנהרגה בציר 60
הדר נגה ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

גינת זיכרון קהילתית תחנך ביום שלישי לזכר הדר לביא בשילה: תושבי היישוב שילה, מיישובי אמנה, יערכו טקס לחנוכת הגינה היום (ג') הקרוב בשעה 17:00 להנצחת זכרה של הדר נגה ז"ל. בתמיכת היישוב, הודות לעבודתם של תושבים רבים, הפכו שדה קוצים ועשב בר למקום שמח, משגשג ומלא חיים, נגיש ופתוח לכול, שיאפשר לחוש ברוחה.

עדית, אימה של הדר, אשר נולדה וגדלה בשילה, הייתה בדרכה הביתה בכביש 60 בין עפרה לשילה, לאחר שלקחה את הדר לרופא. ברגע אחד, מכונית בעלת לוחית רישוי פלסטינית סטתה לנתיב שבו נהגה עדית, פגעה במכוניתה והפכה אותה. עדית והדר הובלו אל בית החולים. הדר הגיעה במצב קריטי, עדית סבלה משברים רבים ומכאב עז. כעבור שישה ימים של מאבק איתנים, הדר נפטרה.

הגינה הקהילתית

הגינה הקהילתית צילום: שלי גבריאל

"כולם התגייסו בהתלהבות למשימה"

מקימת הגינה, שלי גבריאל, הכירה את משפחת לביא לפני שלוש שנים, אז שכרה לראשונה את יחידת הדיור שתחת ביתם בשילה. היא פגשה את הדר כתינוקת והתאהבה בה ובמשפחתה. גבריאל אמרה כי, "כשטרגדיה כזאת מתחוללת בחייו של אדם אהוב, התגובה האנושית הטבעית היא לרצות לעשות משהו. משהו מרפא, משהו שיסיח את הדעת, משהו יצירתי, משהו שיביא חיים למקום שממנו הם נלקחו באכזריות איומה כל כך. זו הייתה ראשיתה של "גינת הדר".

עוד אמרה: "הבנתי עד כמה מתגמלות פעולת הנטיעה במקום שלא היה בו דבר והצפייה בצמיחה ובשינוי בעולם הטבע היפהפה והקסום של הקב"ה. סיפרתי לעדית, לאלישיב ולילדים על הרעיון ליצור גינת זיכרון קהילתית, וכולם התגייסו בהתלהבות למשימה".

חיילים סמוך לכביש 60 בבנימין

כביש 60 בבנימין צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"הוא פנה שוב אלי ונכנס בי חזיתית"

נזכיר כי לפי עדותה של האם, ששהתה יחד עם הדר בנסיעה ובתאונת הדרכים, הנהג הפלשתיני פגע במכוון ברכבם. לאחר התאונה צוטטה האם באמרה: "בשבת בלילה הדר נוגה נפצעה בגבה ונסענו לתפור אותה ב'שערי צדק'. בשבת בבוקר בדרך הביתה קצת אחרי עפרה, רכב נכנס לנתיב שלי, הסתכל עלי, פניתי לנתיב שלו הוא חזר לנתיב שלו, ואז הוא פנה שוב אלי ונכנס בי חזיתית".