שר המורשת בסיפור אישי על הרב אליהו זצ"ל: "הוא מעולם לא הזכיר לי את זה"

השר עמיחי אליהו מספר על סבו הרב מרדכי אליהו זצ"ל: "אני רואה אותו בכל צעד שאני עושה בממשלה - לפני שנכנסתי לכנסת הלכתי לקבר שלו והתפללתי"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 13/06/23 15:06 כד בסיון התשפג

שר המורשת בסיפור אישי על הרב אליהו זצ"ל: "הוא מעולם לא הזכיר לי את זה"
עמיחי אליהו בראיון לכיפה, צילום: מאיר אליפור

במלאת 13 שנים לפטירתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ישבנו לשיחה עם השר עמיחי אליהו, שהוא נכדו של הרב. "ככל שאנחנו מתרחקים מסבא, למרות הגזרה על המת שישתכח, אצל סבא זה קורה הפוך. החיים שהיו בסבא הרבה יותר עוצמתיים אצלי היום, אני רואה אותו בכל צעד שאני עושה בממשלה. לפני שנכנסתי לכנסת הלכתי לקבר שלו והתפללתי וביקשתי שילווה אותי ואני מרגיש שבכל דבר שאני עושה אני פועל בשמו". 

השר עמיחי אליהו נזכר: "זה לא הסתיים טוב"

שר המורשת הוסיף: "היום אני מבין כמה החיבור שלנו, של בני משפחה לסבים ולהורים הוא משמעותי, כמה חוסן ואמת יש בחינוך של סבא שחינך אותנו להיות חלק. בינו שנות דור ודור, זה הפסוק שמלווה אותי בתפקיד שלי בממשלה וזאת הצוואה של סבא שלי בשבילי". 

היה אירוע פוליטי שאמרת הלוואי ויכולתי להתייעץ איתו?

"הרבה, אני הרבה פעמים הולך לציון שלו להתפלל ולחשוב מה הוא היה עושה, יש הרבה מאוד געגועים ויש לי במשרד את הכובע של הראשון לציון שהיה לו. היו לנו הרבה מאוד פתרונות אם היינו כמו התפילה שלו, להיות עם לב שומע". 

הרב מרדכי אליהו זצ"ל

הרב מרדכי אליהו זצ"ל צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

סיפור אחד שזכור לך במיוחד?

"הוא התקשר אלי כשהייתה לי התלבטות בנושא מסוים, ורצה לייעץ לי, בדרך כלל הוא היה מכוון אותי בעדינות אבל במקרה הזה הוא חשב שאני טועה. אז הוא התקשר אלי ואמר לי: מה משמעות הפסוק שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך, את הזקנים שלך אתה לא צריך לשאול כדי שהם יתנו לך את העצה הנכונה. לא הקשבתי לעצה שלו ואני לא אגיד לכם מה היה, אבל זה לא הסתיים טוב, והוא מעולם לא הזכיר לי את זה הוא לא היה אומר, אמרתי לכם, ולא היה נוזף בנו בחיים. וזה דבר עוצמתי שאני לא מצליח לעשות".

יש גם אולי צוואה שלו שיהיה רב ראשי ציוני ספרדי?

"אני חושב שיש פה פספוס גדול של המגזר וגם ההתנהלות הזאת של מפלגת הציונות הדתית עם ההסכמים שהיא עושה בלי להתייעץ עם עוצמה יהודית ולא סופרת ציבור ציוני ואוהב תורה ומצוות. צר לי שפעם אחרי פעם הדברים האלה נופלות על אזניים ערלות".