בחירות לרבנות הראשית

הבחירות לרבנות הראשית הרב קולא מסביר: חושב שצריך רבניות בוועדה אך לא אחרים אותה

הרב עמית קולא, רב הקיבוץ הדתי "עלומים" וחבר בארגון רבני בית הלל, אומר בשיחה עם "חדשות כיפה" כי רבניות צריכות להיות שותפות בוועדה לבחירת הרב הראשי ומסביר מדוע הוא אינו רואה סתירה בין היותו חבר בה לביקורת הציבורית: "אני לא אמנע מעצמי להיות זנב לאריות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 31/05/23 22:52 יא בסיון התשפג

הרב קולא מסביר: חושב שצריך רבניות בוועדה אך לא אחרים אותה
ישיבת רבנים. ארכיון, צילום: ראובן כהן

הבחירות לרבנות הראשית: ביקורת רבה נשמעה לאחר פרסום הרכב הוועדה שתבחר את מועמד הציונות הדתית לבחירות לרבנות הראשית בחודש אב, שכן הרשימה כוללת שמות של 40 רבנים ללא אף אישה אחת. בין הארגונים שביקרו את הוועדה, היה ארגון רבני בית הלל. "המצב בו קולן של נשים אינו נשמע בתהליך בחירת המועמד אינו קביל, ויש בו פגיעה הן בכבודן של נשות עם ישראל", אמרו. 

בשיחה עם "חדשות כיפה", הרב עמית קולא, רב הקיבוץ הדתי "עלומים", חבר בארגון רבני בית הלל וחבר בוועדה לבחירת הרב הראשי, טוען כי רבניות צריכות להיות שותפות ומסביר מדוע הוא אינו רואה סתירה בין היותו חבר בה לביקורת הציבורית סביב היעדרותן של הנשים.

"אני לא אמנע מעצמי להיות זנב לאריות"

"אני לא רואה את הסתירה ואני לא בעד חרמות", פותח הרב קולא את דבריו, "אם יש קבוצת יהודים, כל שכן רבנים חשובים וטובים, שחפצים בשותפות שלי, אני לא אמנע מעצמי להיות זנב לאריות. אם יש הזדמנות שרבני הקו ורבני המעגל נועדים ביחד יש לזה ערך גדול. יש מקום להביע את העמדה וזה צריך להיות בדיון פתוח. אני משער שאם לא בוועדה הזאת, בוועדה הבאה תהיה נציגות למנהיגות תורנית נשית. אולי ברגע האחרון נופתע ויתברר שתהיה נציגות למנהיגות התורנית הנשית".

הרב עמית קולא. צילום: באדיבות המצולם

"למה תגרענה הנשים להשפיע על בחירתו של הרב?"

עם זאת, הרב קולא חושב שצריך להכניס רבניות לוועדה שיהיו שותפות בבחירת המועמד לרב הראשי. "נשים צריכות להיות בגוף הבוחר את הרב, בין אם את הרב הראשי ובין אם את הרב העירוני. הפעולות של הרב משפיעות על הנשים ולא רק משפיעות על גברים. למה תגרענה הנשים להשפיע על בחירתו של הרב? נשות תורה מובהקות צריכות ליטול חלק בדבר הזה. אם רוצים שהמנהיגות התורנית תקבע את זהות המועמד, אז גם נשים צריכות להיות שותפות".

נשים לומדות במדרשת לינדבאום. אילוסטרציה

נשים לומדות במדרשת לינדבאום. אילוסטרציה צילום: Gershon Elinson/Flash90

לדבריו, צריך להסתכל בעין טובה על המנהיגות הרבנית הנשית כיום. "נכון שאין לנו עדיין רבניות עיר ושהשפעתן הציבורית של נשות התורה לא מפעפעת במרחבי הציבור, אך צריך לדעת שיש  מחסומים וקשיים. ולכן אני חושב צריך להסתכל בעין טובה על המנהיגות הרבנית הנשית שלוקחת אחריות ומוסיפה ניחוח, עוצמה וצבע למנהיגות התורנית ולתת להן כתף, משקל וייצוג גם אם אין לנו עדיין דיינות בבית הדין הגדול".