הסופר הסרוג הופתע כך הפך הספר על הציבור הדתי - לעבודת דוקטורט במצרים

אריאל הורוביץ חיבר ספר על הציבור הסרוג ולא העלה בדעתו לאן יתגלגל בעקבות בקשה תמימה של סטודנטית מצריה: "כבר שבוע אני מסתובב ועוד לא מעכל שיש בעולם דוקטורט על הספר שלי. בערבית. במצרים"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 21/05/23 23:07 א בסיון התשפג

כך הפך הספר על הציבור הדתי - לעבודת דוקטורט במצרים
ארכיון, צילום: shutterstock

הסופר הסרוג אריאל הורוביץ, הופתע לגלות עד לאן הגיע ספרו "טובי בנינו", העוסק בציבור הדתי לאומי: כשכתב את הספר, חשב שיעניין בעיקר את משפחתו וחבריו, אבל סטודנטית מצרייה שנתקלה בו החליטה להפוך אותו לנושא של עבודת הדוקטורט שלה. "כבר שבוע אני מסתובב ועוד לא מעכל שיש בעולם דוקטורט על הספר שלי. בערבית. במצרים".

אריאל הורוביץ, מחבר "טובי בנינו"

אריאל הורוביץ, מחבר "טובי בנינו" צילום: אריאל הורוביץ

"התרגשתי לגלות שהדוקטורט עוסק כולו בספר"

בריאיון לחדשות כיפה סיפר הורוביץ על התגלגלות האירועים: "לפני זמן מה פנתה אליי בפייסבוק אישה בשם זיזי ראשד, וסיפרה שהיא כותבת דוקטורט בספרות באוניברסיטה במצרים, והמחקר שלה יעסוק בספרות ציונית-דתית". פתח ואמר. "ההתחלה הייתה טכנית לגמרי - היא חיפשה עותק מודפס של הספר שלי, כי האתר של ההוצאה היה חסום במצרים".

שנה וחצי לאחר מכן, הורוביץ' שוחח עם ראשד שנית. כך נודע לו באופן מקרי כי ספרו הפך לנושא המרכזי של עבודת הדוקטורט שלה. "התרגשתי לגלות שהדוקטורט עוסק כולו בספר" סיפר. בחשבון הפייסבוק שלו כתב: "בערבית המשומשת שלמדתי לפני כמה שנים הצלחתי לקרוא את השם שלי, את המילים 'ספרות עברית חדשה', את שמות המנחים, ואת שם המוסד - אוניברסיטת אל-מנסוריה".

עבודת הדוקטורט של הסטודנטית המצרייה

עבודת הדוקטורט של הסטודנטית המצרייה צילום: אריאל הורוביץ

"זה רק טבעי - אלה השכנים שלנו, ויש רצון מובן להבין את האנשים שחיים קרוב אליך"

למרות ההפתעה הראשונית, לאחר שבירר הבין שיש במצרים מספר חוקרי ספרות עברית וסטודנטים שמתעניינים בספרות ישראלית. "זה רק טבעי - אלה השכנים שלנו, ויש רצון מובן להבין את האנשים שחיים קרוב אליך", אמר הסופר. "חשוב גם לזכור את מה שאנשים שוכחים לפעמים - יש לישראל הסכם שלום עם מצרים. אני מניח שיחסי הידידות בין המדינות רק מעצימים את העניין ההדדי". עוד ציין כי גם לציבור הדתי עצמו יש חלק, לדעתו, בעניין הגובר בספר: "העלייה הפוליטית והדומיננטיות של הציונות הדתית בישראל בשנים האחרונות תרמה".

הספר: "טובי בנינו"

הספר: "טובי בנינו" צילום: אריאל הורוביץ

"טובי בנינו", שיצא ב-2021 בהוצאת כתר, מספר על המתחים והקשיים במשפחת אצולה דתית-לאומית, שנכנסת לטלטלה בעקבות פרשה פוליטית ופלילית. "הספר מאוד הצליח, לשמחתי, מכר הרבה עותקים וקיבל ביקורות יפות", סיפר הורוביץ. "לא ייעדתי את הספר לקהל מסוים - הוא נועד לאנשים שקוראים עברית ואוהבים ספרות מקור". יחד עם זאת, ציין: "במובן מסוים, כשכתבתי אותו חשבתי על המשפחה שלי ועל החברים שלי, ודמיינתי אותם קוראים את הספר".