בתלמודי התורה הציוניים זועמים על סמוטריץ': "סכנת קריסה וסגירה"

לקראת אישור התקציב השבוע, בתלמודי התורה זועמים על המפלגות הדתיות. במכתב חריף הם כותבים לחברי הכנסת: "אנו מזועזעים מההצעה שבמסווה של עזרה למוסדות". הלילה: מפגין נעצר מול ביתו של סמוטריץ'

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/05/23 17:02 א בסיון התשפג

בתלמודי התורה הציוניים זועמים על סמוטריץ': "סכנת קריסה וסגירה"
שר האוצר סמוטריץ', ביקורת בתוך הציונות הדתית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המחאה, המכתב והמעצר: לקראת ההצבעות על התקציב שיחולו השבוע, מתגברות הביקורות על שר האוצר סמוטריץ' ושאר שרי הציונות הדתית ועוצמה יהודית. במכתב חריף ששולחים מנהלי תלמודי תורה ציוניים לחברי הכנסת ממהפלגות, הם דורשים תוספות תקציב לתלמודי התורה ולבתי הספר לבנות. במכתב הם כותבים: "האחריות על סגירת תלמודי תורה ח"ו תהיה מוטלת עליכם".

מנהלי תלמודי התורה הציוניים ובתי הספר לבנות שפעילים תחת המוכש"ר (מוכר שאינו רשמי) פנו הבוקר במכתב לחברי הכנסת והשרים של מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית בו הם מתריעים בפני קריסה כלכלית אפשרית של המוסדות מאחר ותקציבים שהובטחו להם כלל לא נכנסו לבסיס התקציב. 

תלמוד תורה, ארכיון

תלמוד תורה, ארכיון צילום: Nati Shohat/Flash90.

"בימים הקרובים תאושר הצעת תקציב המדינה, הכוללת פגיעה אנושה בתלמודי התורה ובבתי הספר העצמאיים לבנות" הם כותבים, "שעלולה ח"ו להביא לחוסר יכולתם להתקיים". בהמשך הם כותבים:
"אנו מזועזעים מההצעה שבמסווה של עזרה למוסדות, כוללת סעיפים שיביאו לגרעונות עתק למוסדות, ולאי-יכולת עמידה כלכלית, מה שיגדיל באופן דרמטי את הנטל הכלכלי על ההורים והמוסדות". 

הדרישה מסמוטריץ': "להעלות את תקציב המוסדות ל-75 אחוז"

"למרות שדיברנו והזהרנו על כך כמה וכמה פעמים, הדבר לא תוקן. האחריות על סגירת תלמודי תורה ח"ו תהיה מוטלת עליכם! במהלך השנים, ואף בתקופת הבחירות ולאחריה בהסכמים הקואליציוניים, הבטחתם לתקן את העוול שבאפליה הקיימת היום ולהעלות את תקציב המוסדות ל-75 אחוז" מאשימים מנהלי המוסדגות את חברי הכנסת. "לא יתכן שבמקום לקיים את המובטח והמובן מאליו, המצב כעת יהיה חמור בהרבה מאשר בתקופת הממשלה הקודמת" מסיימים. 

המכתב שנשלח לחברי הכנסת

המכתב שנשלח לחברי הכנסת צילום: ללא

בין מנהלי המוסדות שחתומים על המכתב: תלמוד תורה חריש, תלמוד תוריה מוריה מעלה אדומים, תלמוד תודה עצמונה-שומריה, תלמוד תורה מעוז חיים לוד, תלמוד תורה שער השמים בית אל, תלמוד תורה מוריה אלעד, תלמוד תורה דביר שעלבים, תלמוד תורה מוריה בית שמש, תלמוד תורה בניין ירושלים קרית גת, תלמוד תורה מעוז חיים ירושלים, תלמוד תורה מוריה ירושלים.

המעצר הלילי מול ביתו של סמוטריץ'

הלילה, נעצר אדם מול ביתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביישוב קדומים, לאחר שהפגין בנושא תקצובם של תלמודי התורה הציוניים, כך דיווחה העיתונאית עטרה גרמן. בהמשך עוכב ונחקר במשטרת אריאל ווחרר לפנות בוקר, קיבל צור הרחקה מהיישוב קודמים ל-20 יום ואסור לו ליצור קשר עם סמוטריץ' במשך 15 יום. 

200 מיליון שקל לדרישת הציונות הדתית

בציונות הדתית הודפים את הביקורת ואומרים: "מערכת החינוך המוכש"ר מקבלת תוספת משמעותית של 200 מלש"ח ונכנסת לתכנית הצהרונים עם מימון של 100 אחוז מערך המוכר שאינו רשמי מקבל חיזוק דרמטי ומשמעותי שמורכב ממספר צעדים שיבוצעו בו זמנית. 

תוספת היסטורית של 200 מיליון ש"ח שצפויה להגיע למוכש"ר ולהקפיץ את התמיכה פר תלמיד ל-9,500 ש"ח. בנוסף, המוכש"ר יכנס לתכנית הצהרונים במימון של 100 אחוז. כמו כן, החינוך הממלכתי דתי זוכה לשורה של צעדים שיחזקו אותו במקביל לפעילות נמרצת שנועדה להכניס תלמודי תורה ציוניים דתיים למערך התתמדי"ם של החמ"ד, כך שיזכו למימון של 100 אחוז".