ראיון הרב סתיו מזהיר מתוצאות החרם על אנג'ל: "כלי מאוד מסוכן"

יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, מסביר כי חרם שלא הוכרז על ידי גדולי ישראל אלא דרך הרשתות החברתיות הוא לא מוצדק ואף מסוכן: "לא האליטות הכלכליות יסבלו, אלא האנשים הפשוטים שיכולים לאבד את מקור פרנסתם"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 07/05/23 12:10 טז באייר התשפג

הרב סתיו מזהיר מתוצאות החרם על אנג'ל: "כלי מאוד מסוכן"
הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון "צהר", צילום: Photo by Flash 90

השר לביטחון הפנים לשעבר ויו"ר דירקטוריון מאפיית "אנג'ל" בהווה, עמר בר-לב, הגיע ביום חמישי האחרון לבני ברק במסגרת אחת ההפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט שהתקיימה בעיר החרדית, ותיעד את עצמו מפגין מול ביתו של מנהיג הציבור הליטאי, הרב גרשון אדלשטיין. בתגובה, נבחרי הציבור החרדים ואזרחים רבים קראו להחרים את אנג'ל. בשיחה עם חדשות כיפה, יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו, מסביר כי חרם שלא הוכרז על ידי גדולי ישראל אלא דרך הרשתות החברתיות הוא לא מוצדק ואף מסוכן.

"חרמות שנעשים על ידי הרשתות חברתיות הם מאוד מסוכנים"

"חרם זה כלי שמשתמשים בו בהלכה במקרי קיצון", פתח הרב סתיו את דבריו, "גדולי ישראל, בתי דין מכריזים על חרמות. חרמות שנעשים על ידי הרשתות חברתיות, אלו חרמות מאוד מסוכנים. מצד אחד יש משהו מאוד מפתה באפקטיביות של הכלי הזה, ציבור שלם נמנע מלקנות מוצר או נמנע מלהיכנס לפתחו של אדם, אבל מהצד השני זה חרב פיפיות. היום קבוצה מסוימת מטילה חרם, מחר קבוצה השנייה תטיל חרם ואז במקום לדבר על נושאים כואבים, כולל זה שקבוצה מרגישה שפגעו בכבודו של המנהיג שלה, מתחילים לריב. לכן צריך להיזהר מאוד מהשימוש בכלי הזה".

אנג

"מאות אנשים קשיי יום  יכולים לאבד את מקור פרנסתם". אנג'ל צילום: Photo by Flash90

"לא האליטות הכלכליות יסבלו אלא האנשים הפשוטים"

יו"ר ארגוו רבני צהר מדגיש כי יש למחות על פגיעה בכבודו של תלמיד חכם אך לא צריך לנקוט בחרם, שלדבריו פוגע בפרסנתם של מאות עובדים. "זה דבר לא נכון רשתות חברתיות יקבעו גורל של חברה, גורל של קבוצה ולפעמים זה גם משפיע על פרנסתם של מאות אנשים, קשיי יום שבגלל החרם הם יכולים לאבד את מקור פרנסתם. לא האליטות הכלכליות יסבלו אלא האנשים הפשוטים. זה לא אומר שאסור להחריש על פגיעה שנעשית בתלמיד חכם, צריך למחות על כבודו. אבל מחאה על כבודו זה לא אומר שצריך לנקוט בחרם".

חכ"ל בהפגנה מול ביתו של הרב אדלשטיין. צילום: Photo by Flash90

בסיום דבריו, אמר הרב סתיו כי צריך להזדעזע ולהוקיע חרמות מכל הכיוונים. "זה לא רק העוינות שהדבר הזה גורם ומעצים בין קבוצות שכל אחד מחפש איפה ומתי להחרים. כולנו הזדעזענו ובצדק כשראינו שמישהו לא רצה למכור ספר  לחרדי או שמישהו לא רצה לשרת לקוחה שתומכת ברפורמה וכדומה. צריך להוקיע כל דבר כזה מכל הכיוונים. אנחנו נגד חרמות בעיקרון אלא אם כן יש החלטה של בית דין מוסמך או של גדולי ישראל. לא נוקטים בחרמות בגלל שאנחנו כועסים על משהו".