הרב הראשי של לוד הכריע: יש לחגוג את פורים בט"ו באדר

הרב שמעון מאיר ביטון סובר כי תושבי לוד צריכים לחוג את חג הפורים בט"ו באדר לאחר שהתרבו הראיות כי הוא מגודרת כמוקפת חומה | עם זאת, הרב הורה כי יש לקיים את מצוות החג במשך יומיים עד שיתברר הנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/02/23 15:48 ב באדר התשפג

הרב הראשי של לוד הכריע: יש לחגוג את פורים בט"ו באדר
לוד, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הרב הראשי של לוד, הרב שמעון מאיר לוד, פרסם מכתב בו שיתף את תושבי העיר כי התרבו הראיות כי העיר נחשבת כמוקפת חומה ועל כן יש לחוג את החג בט"ו באדר, ביום שושן פורים. עם זאת, הרב ביטון הורה כי יש לקיים את מצוות החג במשך יומיים עד שיתברר הנושא ויקבל את הסכמותיהם של הרבנים הראשיים.

"כל מי שהתעמק בסוגיה הגיע למסקנה כי העיר לוד בה אנו גרים היא העיר לוד העתיקה"

בפתח המכתב כתב הרב ביטון כי "בפרוס עלינו חודש אדר המהודר ובהתקרב חג הפורים הבעל"ט. ברצוני להציג בפניכם מספר נושאים חשובים בהם טיפלנו בתקופה האחרונה. ראשית, היות וכל מי שהתעמק בסוגית המתייחסת ללוד כעיר מוקפת חומה - הגיע למסקנה ברורה וחלוטה כי העיר לוד בה אנו גרים היא העיר לוד העתיקה. לפיכך, יש לחוג את חג הפורים בעיר בט"ו באדר בלבד".

פורים. צילום: David Cohen/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "לצורך ריכוז כל ראיות המתרבות עם השנים, הקמתי, בסייעתא דשמיא, צוות של תלמידי חכמים, ויחד נפעל לבחון את אותן הראיות, הן ההלכתיות והן הארכאולוגיות. כמו כן נפריך בדרכה של תורה את מגוון הקושיות העולות נגד הכרזתה של העיר לוד כמוקפת חומה".

"עד לסיום עבודת הצוות יש לקיים בעיר לוד את מצוות החג במשך יומיים"

כאמור, הרב ביטון ציין כי הנושא לא התברר לחלוטין ואמר כי "לצערנו, לא הספקנו לסיים מלאכה זו טרם חג הפורים הבעל"ט. זאת מאחר ואני מבקש לפעול בנושא זה באופן מלא ומדויק, כאשר לכך מצטרפים שאר ענייני הציבור שיש לטפל בהם. בפרט לאחר בסיסו פסק ההלכה ברצוני להציג אותה בפני גדולי ישראל של כלל גווני העדות והקהילות וכן לקבל הסכמת מועצת הרבנות הראשית לישראל והרבנים הראשיים. זאת על מנת ליצור אחדות הלכתית בעיר ולא חו"ח את אשר נאמר במגילה 'ישנו עם אחד מפוזר ומפורד'".

צילום: המועצה הדתית של לוד

עוד הוסיף וכתב כי עד שיתברר הנושא, יש לחוג את החג במשך יומיים. "לפיכך, עד לסיום עבודת הצוות יש לקיים בעיר לוד את מצוות החג במשך יומיים, דהיינו ביום י"ד וביום ט"ו, כפי שפסק קודמי בתפקיד, מרא דאתרא, הגאון הרב נתן אורטנר זצ"ל רב העיר.