הרב אברהם סתיו מתנגד ליוזמת ש"ס: "לא לחינם אסרו חכמים"

בהצעת החוק שהניחו חברי הכנסת מש"ס מוצע להוסיף לשטרות הכסף במדינה את המשפט: "בהשם אנחנו בוטחים". הרב סתיו חושב שזו טעות ומסביר את מאמר חז"ל: "למחר זה פורע את חובו, ונמצא שטר מוטל באשפה"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 24/01/23 21:49 ב בשבט התשפג

הרב אברהם סתיו מתנגד ליוזמת ש"ס: "לא לחינם אסרו חכמים"
הרב אברהם סתיו, צילום: מרים צחי

השינו בשטרות המדינה: מוקדם יותר היום (ג') דווח על הצעת החוק החדשה של חברי הכנסת מש"ס, שמציעים להוסיף לשטרות בישראל את הכיתוב: "בהשם אנחנו בוטחים" בדומה לכיתוב על הדולר האמריקאי. הרב אברהם סתיו מגיב להצעת החוק ומסביר מדוע לדעתו זו טעות, הרב סתיו מביא גם את מאמר חז"ל בנושא.

הפוסט של הרב אברהם סתיו:

"השטר עשוי להיפרע  ונמצא שם שמים מתחלל"

"לא לחינם אסרו חכמים לכתוב את שם ה' על השטרות" מסביר הרב סתיו, "הם הסבירו גם למה: 'למחר זה פורע את חובו, ונמצא שטר מוטל באשפה'. זה הכי מובן בעולם, כשיש לך שטר חוב ביד ואתה מלא עוצמה וביטחון, שתרצה לכתוב עליו את שם ה'. להשתמש בכוח שקיבלת כדי להשליט את שם שמים, ולהשתמש בשם שמים כדי להאדיר את כוחך" הוא כותב בפוסט בטוויטר.

"אבל יום יבוא, מזהירים חכמים" אומר הרב סתיו מדוע מדובר בטעות "והשטר עשוי להיפרע. יום יבוא והכוח יתהפך מצד לצד. ושם ה' עדיין יישאר על הנייר הריק, הוא יישאר מזוהה עם הכוח השנוא של הכפייה. מאוס ומזולזל על ידי מי שפרקו את עולו, ונמצא שם שמים מתחלל".

הצעת החוק

הצעת החוק צילום: צילום מסך

ארגון עתים מספק הסבר דומה 

הרב סתיו לא לבד, גם בארגון עתים מצטטים מהמקורות מדוע לא נהגו לכתוב את שם השם על כסף ומצטטים ממסכת ראש השנה: "בתלתא בתשרי בטילת אדכרתא מן שטרייא... כשגברה מלכות חשמונאי ונצחום התקינו שיהו מזכירין שם שמים אפילו בשטרות... וכששמעו חכמים בדבר אמרו למחר זה פורע את חובו ונמצא שטר מוטל באשפה וביטלום ואותו היום עשאוהו יום טוב" ראש השנה, י"ח, עמוד ב'

בהצעת החוק כותבים חברי הכנסת מש"ס: "בחוק בנק ישראל, בסופו יבוא "וכן את הכיתוב 'בהשם אנו בוטחים'". בדברי ההסבר הם מוסיפים: "העם היהודי אמון על האמונה הברורה והפשוטה שהכל מאת ה' יתברך ובתוך כך גם השפע הכלכלי, כנאמר בברכת המזון "כי הוא אל זן ומפרנס לכל" וכנאמר בתהלים קמה טז: "פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון"