רבנים במגזר קוראים לברר את טענותיה של נחמה תאנה

הרב שרלו מתייחס לטענותיה הקשות של משפחת תאנה נגד הרב טאו, וכותב כי על אף הקושי צריך לבדוק את הטענות על פגיעה מינית: "לפתוח פתח לשני הצדדים כדי שיבררו את האמת" | הרב אילעאי עופרן: "לשמור על כבודם של החשודים אך גם לא לגרום לנפגעות לפחד להתלונן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/23 18:51 כו בטבת התשפג

רבנים במגזר קוראים לברר את טענותיה של נחמה תאנה
הרב צבי טאו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

סערת נחמה תאנה. בשיחה עם "חדשות כיפה" היום (ה'), טוען רבה של קבוצת יבנה וראש מכינת מכינת "רוח השדה", הרב אילעאי עופרן, כי טענתה של משפחת תאנה כפי שהוצגה על ידה אתמול, נשמעת הזויה ומפוקפקת, אולם למרות זאת יש להמשיך לבדוק ולחקור את התלונה נגד הרב טאו.

"חייבים לשמור על כבודם של החשודים אך גם לא לגרום לנפגעות לפחד להתלונן"

"הסיפור שפורסם אתמול נשמע הזוי עד טירוף, עד כדי כך שקשה שלא לפקפק באמינות מי שמספרים אותו. בצד זה יש לזכור שהניסיון בעולם הפגיעות המיניות מלמד שלא פעם פוגעים בוחרים לפגוע דווקא באלו שממילא אף אחד לא יאמין להם. לכן יש להמשיך ולבדוק ברצינות כל תלונה, תוך שמירה על דיסקרטיות עד כמה שניתן", אומר הרב עופרן. 

הרב אילעאי מוסיף ואומר כי "הדיון שאנו מנהלים כעת ישפיע דרמטית על התלונות הבאות. חייבים לשמור על כבודם של החשודים ובאותה נשימה אסור שהשיח שמתנהל כעת יגרום לנפגעות עתידיות לפחד להתלונן. הן מפחדות מספיק ממילא".

הרב עופרן | צילום: מאיר אליפור

הרב שרלו: "חס ושלום לא לבדוק את הטענות על פגיעה בגלל שהיא פגועת שיקול דעת"

אחרי שכתב כי "פרשת הרב טאו חייבת להתברר", חוזר גם הרב יובל שרלו לעסוק בפרשייה, ומגיב לטענותיה הקשות של נחמה תאנה נגד הרב טאו. "חשבון פנימי זו הדרך שבה אני נוהג לחשוב על סוגיות מורכבות שמתגלה בהם מידע מטלטל, שמערער את תמונת העולם בצורה משמעותית: מה אעשה בפעם הבאה?", פותח הרב בחשבון הפייסבוק שלו.

"ֿהאם אומר לעצמי שהיא פגועת שיקול דעת? סביר להניח שכן. האם אומר לעצמי שבגלל שהיא כנראה פגועת שיקול דעת לא צריך לבדוק את הפגיעות המיניות? חס ושלום. פגיעות במתמודדי נפש שכיחות מאוד. יותר מאשר בנשים ואנשים שאינם מתמודדים. יש לכך סיבות רבות. ומי יודע מפני מה היא מתמודדת נפש", כותב הרב על המתלוננת.

הרב שרלו כותב כי לא צריך לבדוק את הטענות בדבר היותו של אדם צאצא של נאצי ומסביר כי "הסבירות קלושה. צריך הרבה יותר כדי לטעון שיש לחקור. גם כאן, בלי להבדיל בין איש לאיש, בין אהוב לשנוא, בין גדול לקטן, בין ישראל לגוי".

"בדיני נפשות מדובר"

בנוסף, הוא כותב את דעתו על ביטויי התמיכה המידיים. "האם אומר 'מאמינים לנפגע/ת' או 'מאמינים לפוגע/ת'? חס ושלום. אסור לומר שום דבר ברמה העובדתית. לא זו בלבד, אלא שמוטל עלינו לפתוח פתח לשני הצדדים גם יחד כדי שיבררו את האמת. אלו דיני לשון הרע ואיסורי הוצאת שם רע".

הרב שרלו

הרב שרלו צילום: אריה כץ

לדעת הרב, חובה לנסות לברר בתחילה בצנעה, בגופים חברתיים כמו פורום תקנה, ומציע להיות שותף: "שכל אחד ישאל את עצמו על הפעם הבאה, מאחורי מסך הבערות, בלי לדעת במי מדובר, ולאור זה יבחן את דרכו. כי בדיני נפשות מדובר. לכל הצדדים. גם לציבור. ולכן צריך לחשב מראש את דרכנו. לא בדיעבד".

נזכיר, משפחתה של נחמה תאנה הפגינה אתמול מול הכנסת. במהלך ההפגנה נשא דברים אביה של תאנה - מנחם בוריסקי, וטען טענות קשות נגד הרב צבי טאו. בין היתר אמר בוריסקי, כי הרב טאו כלל אינו יהודי וכי הוא צאצא של נאצים, בהמשך הוא טען כי יש בידי המשפחה הוכחות לדברים אך לא אמר שיספק אותן בעתיד.