רב העיר נשר: הרב סתיו חזר בשאלה

הרב יצחק לוי רב העיר נשר יצא למתקפה נגד רבני הציונות הדתית בצל הרפורמה בכשרות אותה מוביל השר מתן כהנא: "אנשים שמחזיקים ברבנות והם קרובים לרפורמים" רב העיר הוסיף וסיפר כי כהנא סרב להיפגש איתו

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 27/07/21 18:29 יח באב התשפא

רב העיר נשר: הרב סתיו חזר בשאלה
הרב דוד סתיו, צילום: Yossi Zeliger/Flash 90

הרפורמה בכשרות אותה מוביל השר מתן כהנא מביאה את רבני הציבור החרדי להתבטא בחריפות נגד כהנא ורבנים מהציונות הדתית. רב העיר נשר העניק ראיון בעקבות הרפורמה וטען כי הרב סתיו יצא בשאלה וסיפר כי השר כהנא סירב להיפגש איתו בזמן שביקר בעיר נשר.

בפתח הריאיון שהעניק הרב לוי לכיכר השבת אמר הרב בחריפות: "אני מכיר רבני עיר שיצאו בשאלה, הרב אמסלם שמרן כתב עליו שצריך להתרחק מדעותיו המסוכנות, ויש את הרב סתיו שמרן אמר עליו שהוא מסוכן ליהדות".

רב העיר הוסיף לתקוף את הרב סתיו וארגון בית הלל: "יש עוד רבנים שיש להם רבנות זה רבנים שמתירים טבילה באמבטיה, בניגוד למועצת הרבנות. זה לא רפורמה בכשרות זאת כשרות רפורמית. אנחנו מכירים לצערנו אנשים שמחזיקים ברבנות והם קרובים לרפורמים, והם עוד טוענים שהם מחזקים את הרבנות".

הרב לוי תקף את מתן כהנא וחשף תקדים לפיו השר מתן כהנא ביקר בנשר אך לא נפגש עם רב העיר. כשנשאל מדוע כהנא לא נפגש איתו ענה הרב: "השר הוציא הודעה שבה ביקש שאני לא אבוא לפגישה. לא יעלה על הדעת ששר שלא מהתחום יעשה רפורמה כשהוא לא מהתחום? לא יתכן. איך אתה בא לעשות רפורמה בעיר שלי מבלי לשבת איתי. וממי כהנא קיבל צל"ש? שר האוצר ליברמן. זה הצל"ש שהוא קיבל, מאדם שהוא אנטי דת. ההתנהלות פה היא של שקר. אנשים שהפכו את השקר למקצוע".

באגוד חכמי המערב בא"י הגיבו בחריפות לדברי הרב הלוי והוציאו מכתב בו איימו בתביעת דיבה. "אנו קוראים לך להתנצל על פגיעתך בתלמידי חכמים גדולים ממך והוצאת דיבתם, תוך ניסיון להשפילם בעיני הבריות ובמטרה לפגוע בהם, במשרתם ובמשלח ידם". כתבו רבני האגוד.

המכתב שנשלח לרב הלוי

המכתב שנשלח לרב הלוי                                                                                                צילום: אגוד חכמי המערב בא"י

במכתב הוסיפו וכתבו: "לפני זמן לא רב אמרת בשיעור כי בשר כשר בהשגחת הרבנות זה לא באמת כשר אלא טרף ובכך בעצם, גם הוצאת לעז על רוב חכמי הספרדים בדורות שעברו ומקדמת דנא שלא אכלו בשר חלק. זאת ועוד עַתָּ֖ה הִסְכַּ֥לְתָּֽ עֲשֽׂוֹ, אמרת כי רבנים - ביניהם ראב"ד ורבני ערים מכהנים - שהתירו שימוש בתכנת זום ביום טוב, קרובים לרפורמים. ועוד הוספת, בראיון באולפן 'כיכר השבת' להכפיש ולהוציא לשון הרע על רבני עיר ותלמידי חכמים.

אנו קוראים לך לחזור בך באופן מידי מדבריך ולהתנצל הן על הטעיית הציבור והן על הפגיעה ברבנים. אם לא תעשה כן, נאלץ לשקול הגשת תביעת דיבה בנדון".

הרפורמה אותה מקדם שר הדתות זוכה לביקורת רבה בציבור החרדי, על פי התכנית שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו עמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות.

במסגרת התכנית ינקוט המשרד לשירותי דת בצעדים הבאים: 

  • גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות
  • בראש גוף כשרות פרטי יעמוד רב שהוסמך ע"י הרבנות הראשית לישראל
  • גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי, שקבעה הרבנות הראשית, בו הם מתחייבים לעמוד
  • יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו
  • תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.