הלאומיות עלולה לרוקן את הציונות הדתית מיהדותה

הרב אביע"ד סנדרס מבקש להתריע שדיבורים על העדפת נוצרים אוהבי ישראל על פני יהודי התפוצות, רק בגלל עמדות פוליטיות, מהווים "שבר בסכר" תפקידנו כעם סגולה. כמו כן הוא מזהיר שבקצב הזה "הלאומי" של המגזר הסרוג ישתלט על "הדתי"

חדשות כיפה הרב אביע"ד סנדרס 20/11/17 15:57 ב בכסלו התשעח

הלאומיות עלולה לרוקן את הציונות הדתית מיהדותה
הרב סנדרס, צילום: באדיבות המצולם

בסוף השבוע האחרון פורסם ב'מקור ראשון' מאמר של אריאל שנבל שקרא להעדיף את הנוצרים אוהבי ישראל בגלל זהותה האידיאולוגית פוליטית ימנית, על פני יהודי התפוצות שלחלקם זהות שמאלנית.

לפני מספר שנים כתב הרב אליעזר ברקוביץ את הדברים הבאים: "אין לבלבל בין רעיון הגוי הקדוש לרעיון הלאומיות. מטרת הלאומיות היא לשרת את האומה; גוי קדוש משרת את אלוהים. חוק הלאומיות הוא אינטרס עצמי לאומי; חוק ממלכת הכהנים הוא רצון הא־ל".

התפיסה הלאומית היא תפיסה כוללת, תפיסה שצמחה באירופה שבה תנועות לאומיות רבות. התפיסה הלאומית כוללת בתוכה לא רק יחס של עם כלפי אדמתו ויחס מיוחד לאומה שלו, אלא אף תפיסה של שמרנות כלכלית.

הלאומיות אכן היוותה את השלב הבא של הציונות הדתית. בלאומיות, הציונות הדתית זיהתה ערכים הדומים מאוד למה שאנו מכירים מהתורה: אהבת העם ואהבת הארץ. אך יש לשים לב שהשקפת התורה ביחס לעם ישראל וארץ ישראל אינה השקפה לאומית. עם ישראל אינו עוד עם וארץ ישראל אינה עוד ארץ. הרב אליעזר ברקוביץ' בדבריו לעיל הנגיד את הלאומיות, מושג שהגיע מתורות פוליטיות מערביות, לעקרון "הגוי הקדוש", שבא מתוככי התורה.

נראה שכבר שנים רבות שהציונות הדתית שמה את הלאומיות בראש ולאט נתנה לאותה תפיסה חילונית להפוך להיות מרכז עולמה. החלפנו את ה"ממלכת כהנים" בקפיטליזים, החלפנו את מושג הגוי קדוש בלאום ונראה שהסכר האחרון הולך להיפרץ ויש כאלו שמחליפים את האומה עצמה בתומכים פוליטיים.

הרב קוק באגרת תקנה דיבר על החשיבות בראיית הסגולה הפנימית של כל יהודי ולא את בחירותיו ועל הרתיעה של חכמים מתיקון ברכת המינים ותיקונה כך שתתייחס רק לאלו שנלחמים באומה, ולא כאלו שחושבים אחרת ממני מה טוב לעם ולמדינה. דבריו של הרב קוק אינם פולקלור אלא הלב הרוחני תורני הפועם שלנו כציונות דתית.

אך כאשר התורה בציונות הדתית מונחת בקרן זווית והלאומיות הלאומנית בראש, דומה שמתרחש לציונות הדתית מה שהתרחש לשמאל הקיצוני. בעוד אצל השמאל הקיצוני הסוציאליזם וזכויות האזרח הפכו להיות הגורם המחליף את הזהות היהודית, יש חשש ממשי שגם בציונות הדתית- הימניות, הרפובליקניות והאידאולוגיה יחליפו גם הן את היהדות עצמה. 

רק כאשר הפוליטיקה תופסת את המקום של התורה ניתן לדבר בשפה כזו, התורה הציונית דתית- תורת הגוי הקדוש אינה תורה של אידיאולוגיה פוליטית אלא בראש ובראשונה תורה יהודית. העדפת אידאולוגיה כל פני היהודי היא בעיה חמורה, זהו שבר בסכר.

על שבר זה צריך להרתיע ולהתפלל שיתחיל תהליך של תשובה, תשובה שתשטוף את השמאל ואת הימין כאחד, שיכירו בכך ששמאלנות וימניות הם רק כלי ולא תחליף ללב הפועם של היהדות- עם ישראל עצמו.

הכותב הוא ר״מ במדרשת אור תורה לינדנבאום ומנאמני תורה ועבודה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן