החלטה תקדימית: סרבן גט הורשע בבית המשפט

בית משפט השלום בירושלים הרשיע גבר, שסירב לתת גט לאשתו במשך 20 שנה, בעבירה פלילית. עו"ד המתמחה בדיני משפחה: "העברת העניין לתחום הפלילי נכונה מבחינת האינטרס הציבורי, והן מבחינה הרתעתית שתביא לפתרון הבעיה"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 08/04/19 15:15 ג בניסן התשעט

החלטה תקדימית: סרבן גט הורשע בבית המשפט
הפגנה נגד סרבנות גט, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

לראשונה: בית משפט השלום בירושלים הרשיע אתמול (א') סרבן גט בעבירה פלילית, זאת לאחר שהוגש נגדו כתב אישום על ידי משטרת ישראל.

יחידת התביעות של המשטרה הגישה בחודש ספטמבר האחרון כתב אישום נגד גבר, שסירב במשך 20 שנה לתת גט לאשתו, זאת למרות שבית הדין הרבני ניסה לכוף אותו לעשות זאת. אתמול הרשיע אותו בית המשפט בעבירת הפרת הוראה חוקית.

עו"ד עדו דיבון, המתמחה בתחום דיני המשפחה, התייחס להרשעה ואמר כי "מדובר בצעד תקדימי וחשוב שיעזור למיגור תופעת סרבנות הגט. אמנם לבתי הדין סמכויות להטלת הגבלות ואף מאסר על סרבני גט, אולם לעיתים אין בכך די כדי להרתיע".

לדבריו, "העברת העניין לתחום הפלילי נכונה הן מבחינת האינטרס הציבורי שבעניין, והן מבחינה הרתעתית שתביא לפתרון הבעיה. כמובן שהפתרון הפלילי הוא במקרים חריגים כאשר כבר ניתן פסק דין לחיוב גט על ידי בית הדין הרבני, ובמקרה כזה הסירוב ליתן גט ייחשב גם כעבירה פלילית של הפרת הוראה חוקית".

בית הדין הרבני בחיפה. הבעל הסכים לתת גט

ארכיון: בית דין רבני צילום: דוברות בתי הדין

מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" המסייע לנשים עגונות, עו"ד אורית להב הצטרפה לברכות ואמרה: "אנחנו שמחות שהמדינה מצטרפת למאבק בסרבני גט. חבל שהשימוש בהרשעה פלילית נעשה רק לאחר שמסורבת הגט קיבלה גט בבית דין פרטי, ולא במשך 24 השנים שבהן חיכתה לגט. היינו שמחות לראות את המדינה מתגייסת לעזור לאלפי הנשים שעדיין מחכות לגט שלהן. אנו מצפות שהשימוש בהרשעה פלילית בתגובה לסרבנות גט יתרחב, אבל רק לאחר בקשה של האישה ומתוך שיתוף פעולה עמה, ולא נגד רצונה".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' הוסיף: "נשים מסורבות גט עוברות סבל בל יתואר בהליכי הגירושין, והיום נרשם צעד חשוב בתיקון העוול. אנו מברכים את התקדים שנוצר, אך הדרך עוד ארוכה. המקרה הזה צריך להוות רוח גבית לפעול באותה תקיפות כנגד סרבנות גט גם בהמשך. בד בבד, יש להחיל לא רק פתרונות בדיעבד ולקדם גם פתרונות הלכתיים, כגון הסכמי קדם-הנישואין, שיפחיתו את תופעת סרבנות הגט לכתחילה, וכן להכיר בצעדים האמיצים שעשו בתי דין פרטיים, כדי להתיר מסורבות גט על פי כללי ההלכה".

לעומתם, היו מי שלא אהבו או לא התרשמו מהצעד התקדימי שבו נקט בית המשפט. במרכז צדק לנשים, שייצגו את מסורבת הגט צביה גורודצקי, אמרו כי "החלטת בית המשפט מוצגת לכאורה כפריצת דרך עבור נשים מסורבות גט, אך לא היא. במקרה זה בית הדין הרבני המליץ על הגשת כתב אישום דווקא נגד סרבן הגט היחיד שההליך פלילי פשוט לא רלוונטי לגביו. גורודצקי נמצא כבר 19 שנה בכלא בגין העובדה שהוא סירב לתת לאישתו גט במהלך 24 השנים האחרונות.

"עד כה האיש לא השתכנע לתת לה גט, וככל הנראה עוד שנים בכלא לא יוסיפו דבר. לפני כשנה הישועה הגיע לצביה גורודצקי ממקום אחר: בית דין פרטי שיזם מרכז צדק לנשים, התיר את נישואיה של צביה ובזאת תם הסיפור מבחינתה והיא זכתה בסעד שאותו ביקשה. צביה אף סגרה את תיק הגירושין וביקשה כי האיש ישתחרר מהכלא, שכן היא אינה מעוניינת בהמשך ההליך. אנחנו מצרות על כך שמדינת ישראל לא מעניקה לנשים את הזכות להתגרש ואת הזכות הבסיסית לחירות. כליאת סרבנים, ובעיקר סרבן עקשן במיוחד, מוכחת כלא יעילה במקרים רבים. יש דרכים הלכתיות ואזרחיות לסיים נישואין גם ללא הסכמת הבעל, ואנחנו מצרות על כך שבתי הדין הרבניים ומדינת ישראל אינם נוקטים בהם".

עו"ד ד"ר רונן דליה, יו"ר פורום דיני המשפחה בלשכת עורכי הדין ומי שייצג בעבר את סרבן הגט שהורשע היום, אמר כי "על המדינה להבין שהפתרון איננו בענישה מחמירה ובסנקציות פליליות, אלא באמצעות קריאה לבתי הדין הרבניים להפעיל מנגנונים הלכתיים קיימים להתרת עגונים ועגונות, ללא הסכמת בני זוגם. הזמן שעבר מאז החלה סרבנות הגט של מאיר גורודצקי הוא ההוכחה לכך שאין די בענישה ויש להפעיל את המנגנונים הקיימים לחיוב התרת עגונות ועגונים".

מייסדת 'משפחה חדשה': , עו"ד אירית רוזנבלום, לא התרשמה מהצעד התקדימי ואמרה כי "מערכת שלמה משתטה. במקום לשחרר את האישה מכבלי הנישואין, מערכת שלמה הכוללת  שופטים, עורכי דין, סוהרים, רבנים ופקידים, משתטה בשל שיטה מטורללת וארכאית. אם הרבנות איננה מסוגלת לפתור זאת - העם יפתור זאת ויצביע ברגליו. הדרמות האלה מרחיקות ובצדק יותר ויותר זוגות מידי שנה מלהיכנס בשערי הרבנות והתוצאה עלייה מתמדת בבחירת חלופות הנישואים בישראל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן