ההשוואה החקיקתית נמשכת: בקרוב גם תושבי איו"ש יוכרו כנפגעי טרור

צו אלוף, שצפוי להיכנס לתוקפו בקרוב, עתיד להעניק למתיישבים הכרה כנפגעי עבירות או פעולות טרור כפי שמקובל בכל חלקי הארץ. השרה שקד: "תושבי יהודה ושומרון לא שונים בדבר מתושבי גוש דן, הגליל והנגב"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/07/18 09:25 יט בתמוז התשעח

ההשוואה החקיקתית נמשכת: בקרוב גם תושבי איו"ש יוכרו כנפגעי טרור
אילת שקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שלב נוסף בנרמול זכויות אזרחי יהודה ושומרון: היום (שני) התקיים דיון מיוחד בוועדת החוץ והביטחון ובו נמסר לחברים כי בקרוב צפוי להיכנס לתוקף צו אלוף שיכיר במתיישבים כנפגעי עבירה או טרור.

כיום, תושבי איו"ש, בניגוד ליתר תושבי ישראל, אינם מוכרים כנפגעים גם אם נפצעו כתוצאה מעבירות פליליות או פעולות טרור. משמעות הדבר היא שלילת זכויות רבות לרבות עדכון על סגירת תיק בעניינם או שחרור מחבל שפגע בהם.

"תושבי יהודה ושומרון לא שונים בדבר מתושבי גוש דן, הגליל והנגב", אמרה שרת המשפטים איילת שקד וציינה כי "לפני כשנה התחלתי יחד עם סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן ויועמ"ש יו"ש בפרויקט השוואת חקיקה ביו"ש".

לדבריה, "צו האלוף הנוכחי חשוב שבעתיים: שכול הוא שכול. לא אאפשר אפליה בין דם לדם. אני מודה לפרקליטות הצבאית על פעולתה החשובה בנושא".

חברת ועדת חוץ וביטחון, ח"כ ד"ר ענת ברקו מהליכוד שהגישה הצעת חוק בנושא לפני כשנתיים, הוסיפה כי הצעתה קבעה שיש "להרחיב את הזכויות הניתנות לנפגעי פעולות האיבה, שהם גם נפגעי עבירות במשמע, ולהחילן בשינויים המחויבים על הליכים המתקיימים בבתי המשפט הצבאיים בשטחים".

ברקו ציינה כי "גם בישראל וגם ביהודה ושומרון, מעמידים לדין עבריינים-טרוריסטים, אך ההבדל הוא שתוצרי המשפט הצבאי לא תמיד באים לידי ביטוי וידיעה של המשפחות שנפגעו. יש להכיר בנפגעים כמי שזכאים לכל אותן הזכויות שהחוק נתן לנפגעי העבירות. אני מברכת על הצו אלוף ומקווה שהצדק ייעשה כלפי המשפחות ונפגעי פעולות האיבה".