"הבנו שהבית היהודי צריכה להישאר מפלגה דתית"

יו"ר הימין החדש, השרה איילת שקד, טוענת באולפן כיפה כי "לא עזבנו את הציונות הדתית, אבל כן נכשלנו בפתיחת השורות"; משיבה לטענות כאילו היא ובנט נטשו את המפלגה: "שיפסיקו לתרץ תירוצים"; ומנסה להעיר את הציבור מפני סכנת תכנית טראמפ

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 11/02/19 19:46 ו באדר א'

"הבנו שהבית היהודי צריכה להישאר מפלגה דתית"
שקד באולפן כיפה, צילום: כיפה

מספר שבועות לאחר שפרשה מהבית היהודי לטובת הקמת הימין החדש, שרת המשפטים, איילת שקד, מתראיינת באולפן חדשות כיפה וטוענת בתוקף כי תמשיך לדאוג לציונות הדתית, מסבירה במה היא ונפתלי בנט כשלו כמנהיגים, וחושפת את יוזמתם החדשה בנושאי דת ומדינה.

ירד מכם עול? עכשיו לא צריך לתת דין וחשבון לרבנים ולחברי מרכז.

"לייצג את הציונות הדתית זה לא עול אלא זכות. לא עזבנו את הציונות הדתית ונמשיך לדאוג למוסדות של הציבור הדתי לאומי". 

"לא הצלחנו להביא קהלים אחרים ורחבים שיאפשרו לנו להגיע להנהגה. הבנו שהבית היהודי צריכה להישאר דתית

בכל זאת, צירופה של אלונה ברקת, למשל, עבר חלק לעומת הפעם ההיא עם אלי אוחנה.

"המפלגה שלנו פתוחה לקהלים אחרים. זה נכון. המטרה שלנו להביא קהלים שלא יכולים להצביע לציונות הדתית, ועדיין הציונות הדתית מהווה 50% מהמפלגה".

מה הפריע לכם בבית היהודי לחתור להנהגה?

"לא הצלחנו להביא קהלים אחרים ורחבים שיאפשרו לנו להגיע להנהגה. הבנו שהבית היהודי צריכה להישאר מפלגה דתית. יש לה תפקיד מאוד חשוב. אני מעריכה שהעובדה שאנחנו נוביל מפלגה פתוחה יותר, לצד הבית היהודי, תגדיל באופן משמעותי את גוש הימין".

הוועידה הרעיונית

רק כיפות. "לא הצלחנו להביא קהלים חדשים לבית היהודי". ארכיון: כינוס המפלגהצילום: הבית היהודי

"נכשלנו בפתיחת השורות"

מאז ששקד ובנט עזבו את המפלגה שהיתה להם בית בשש השנים האחרונות, רבים בציונות הדתית תקפו אותם. רובם האשימו כי נטשו את הציונות הדתית וחלקם אף השתמשו במונחי "בגידה". לפני כשבוע, הצטרף יו"ר המפלגה החדש, הרב רפי פרץ, למתקפה על השניים כשאמר באירוע בחירת רשימת המפלגה לכנסת כי "יש כאלה שהבית שלנו לא מספיק להם".

מה את עונה למתקפה עליכם?

"אני מאחלת לרב פרץ בהצלחה בתפקיד. הוא קיבל את מפלגה נהדרת על מגש של כסף ואני מקווה שהוא יידע להוביל אותה כמו שצריך. אני חושבת שכשיירגעו הרוחות יבינו כולם שהמהלך חיזק משמעותית את גוש הימין. אחרי שיסתיימו האיחודים ויתייצבו המנדטים כולם יבינו שהמהלך היה נכון, גם אם כואב".

נכשלתם במשימה להנהיג את המדינה מתוך הציונות הדתית?

"אני רוצה להבדיל", מדגישה שקד, "לא עזבנו את הציונות הדתית. אבל כן נכשלנו בפתיחת השורות בצורה משמעותית. חשבנו שנצליח להביא מנדטים רבים מהציבור החילוני והמסורתי ואת זה לא הצלחנו לעשות".

מי שאומר שאנחנו בוחשים בבית היהודי, שיפסיק לתרץ תירוצים

מה דעתכם על הרשימה של הבית היהודי? טוענים שהיא חרד"לית מדי, בטח אם היא תתאחד עם סמוטריץ'.

"אני לא מתכוונת להתערב ולהעביר ביקורת לא על הבית היהודי ולא על תקומה. אני מקווה שהם יסיימו את תהליך האיחוד במהרה".

ומה לגבי הקשיים במשא ומתן?

"אני לא מתערבת", היא מתעקשת, "לא ביקשו ממני להתערב אז אני לא מתערבת".

אבל טוענים נגדכם שאתם עדיין בוחשים בבית היהודי, שחלק מהפעילים במפלגה בכלל תומכים בכם ומקשרים אתכם למנכ"ל המפלגה, ניר אורבך.

"מי שאומר את זה שיפסיק לתרץ תירוצים. אנחנו בוודאי בקשר עם אנשים ומי ששואל את דעתנו אנחנו מייעצים אבל אנחנו לא מתערבים בהחלטות ולא נותנים עצות אם לא מבקשים מאיתנו".

עדיין בבית היהודי? בנט ושקד

בוחשים או לא? בנט ושקדצילום: יוסי זליגר פלאש 90

דיברת על הרצון שלכם להשיג מספר מנדטים דו ספרתי. זה לא המצב בסקרים.

"אנחנו נעים בין שבעה לתשעה מנדטים. אנחנו רק בתחילת מערכת הבחירות ועוד הרבה דברים יכולים להשתנות. אני אזכיר שבשלב הזה בבחירות הקודמות ירדנו בשני מנדטים ל-14 בעקבות הפיגוע של הסרטון של כיפה ובסוף סיימנו עם 8. אני מקווה שהפעם זה יהיה הפוך".

כמה מנדטים אתם רוצים לקחת משמונת המנדטים שהבית היהודי קיבלה בבחירות האחרונות?

"בציונות הדתית כל אחד יחליט למי מתאים לו להצביע, אבל אנחנו רוצים להביא גם מצביעים ממפלגות אחרות שהם פייק-ימין וגם ממפלגות שמתנדנדות על סף אחוז החסימה. יש לנו הרבה קהלים שאנחנו מעוניינים להביא, ואני מקווה שנצליח".

אתם לא מפחדים שחלק מהקהלים האלה יבואו מהבית היהודי, שמתנדנדת על אחוז החסימה?

"ברגע שיהיו איחודים בציונות הדתית אני בטוחה שהכל יהיה בסדר".

איחודים זה בית יהודי ואיחוד לאומי או עוד מפלגות?

שקד מקפידה להיצמד לעמדה הנייטרלית בכל הקשור למפלגתה לשעבר, "אני לא מתערבת כדי שלא יגידו שאני מדברת מפוזיציה. אני חושבת שלמען המחנה הלאומי וגוש הימין צריך לבצע כמה שיותר איחודים".

ואתם לוקחים בחשבון איחוד של הימין החדש עם מפלגות נוספות?

"אנחנו לא שוללים שום דבר. עד סגירת הרשימות הכל יכול להיות. מה שכן צריך שזה לכל אחד מראשי המפלגות בימין, החל מנתניהו, אנחנו, סמוטריץ, הרב פרץ, עוצמה יהודית ופייגלין, שלא יתבזבזו מנדטים לגוש הימין".

מה כל כך חדש במפלגה שלכם לעומת הליכוד שגם בה חברים דתיים וחילוניים?

"אצלנו זו שותפות מלאה, חצי דתיים וחצי חילוניים, ואת זה אין באף מפלגה. בנוסף אנחנו מפלגת ימין ערכית אידאולוגית שלא מפלגת אלא מאחדת. אני לא רוצה לדבר על הליכוד, אבל כשתכנית טראמפ למשל תתפרסם באפריל, אנחנו נגיד בקול רם וברור שלא ניתן להקים מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון. אנחנו לא נאפשר שחרור מחבלים ולא ניתן יד להקפאת הבניה בהתיישבות".

גנץ הוא איש שמאל. חבר מפלגת העבודה אמר לי שגנץ היה צריך להצטרף אליהם

שקד משוכנעת שמרוב עיסוק בבחירות הקרבות בישראל, הציבור כמעט ולא מודע לתוכניתו המדינית של נשיא ארה"ב. "הציבור והתקשורת נמצאים בתרדמת, אבל בקרוב, עוד לפני הקמת הממשלה, תתפרסם תוכנית של ממשל אמריקני שנחשב אוהד של ישראל, על הקמת מדינה פלסטינית בשטחי יהודה ושומרון. כלומר, הקמת מדינת טרור פלסטינית בהתיישבות. אם הימין החדש לא יהיה חזק, נתניהו יישב עם גנץ. הבחירות הקרבות נסובות על אם תקום ממשלת ביבי-גנץ או ביבי-בנט ושקד".

וגנץ יאמץ את התוכנית הזאת? הרי יש לו ברשימה אנשי ימין מובהקים כמו יעלון, יועז הנדל וצביקה האוזר.

"גנץ תומך בתכנית הזאת. הוא איש שמאל. אמר לי איש מפלגת העבודה שהוא היה צריך להצטרף אליהם. לצערי, הם לא מספיק אמיצים להגיד את הדעות שלהם בצורה ברורה, אבל על הציבור אי אפשר לעבוד. מדובר במפלגת שמאל גם אם היא מתובלת בשניים-שלושה אנשי ימין".

מקבל גיבוי ממקום לא צפוי | בני גנץ

צירף עלי תאנה מימין למפלגת שמאל. בני גנץצילום: פלאש 90

בתקופה האחרונה, מאז שהפופולריות של שקד עלתה, מתרבים הדיבורים על כך שמי שצריכה לעמוד בראשות המפלגה ואף לרשת את בנימין נתניהו בתפקיד ראש הממשלה זו היא ולא בנט. שקד מצידה מקפידה להדוף כל שאלה שעלולה לגרום לה לענות תשובה שתתפרש כאילו יש לה שאיפות פוליטיות שיאפילו על חברה מאז ימי לשכת נתניהו בעשור הקודם.

מיהו המנהיג של הימין החדש, מי במקום הראשון?

"אנחנו פועלים בהנהגה משותפת. זה מודל שהוא לא פשוט, אבל אני ובנט עובדים יחד כבר הרבה שנים ואנחנו מצליחים לעבוד כך. כל החלטה אנו לוקחים יחד כשלכל אחד יש זכות וטו. למשל אם אנחנו רוצים לצרף מישהו לרשימה אז לכל אחד מאיתנו יש זכות הטלת וטו".

אבל אם מחר אתם תהיו המפלגה הכי גדולה בישראל, על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה?

"זה צרות של עשירים. אם נגיע לנקודה נטפל בה, אבל אמרתי הרבה פעמים שבנט צריך להיות ראש הממשלה אחרי נתניהו".

שרת המשפטים אמיצה יותר משרי הליכוד?

לצד המחמאות שאת מקבלת על עבודתך כשרת משפטים, יש גם ביקורת על כך, למשל מצד השר יריב לוין, שעם כל המינויים החשובים שלך מדובר עדיין במהלכים נקודתיים ושלא שינית משהו בתפיסה הבסיסית של המערכת. מה דעתך?

"אלה סיסמאות בחירות נבובות, מכיוון שכל מי שחבר בממשלה יודע שאי אפשר לשנות שום שינוי תשתיתי מאחר שמפלגת כולנו והשר כחלון יתנגדו לכל שינוי כזה. מעבר לזה, הליכוד ב-40 שנה בשלטון הוביל מהפיכה חוקתית. דן מרידור הוביל את זה וכל שרי המשפטים שבאו אחריו מטעם הליכוד יישרו קו עם מערכת המשפט וחלקם התפרקו מסמכויות אל מול המערכת. אני השרה הראשונה ששינתה את מאזן בכוחות בוועדה לבחירת שופטים ושינתה את תשובות המדינה לבג"ץ בעתירות לפינויי ישובים. בממשלת נתניהו הראשונות המדינה הצהירה שהיא תפנה. מאז שנכנסתי למשרד, במקום פינוי מדברים על הסדרה. אז אני מציעה לכל הפטפטנים שיראו קבלה של שלטון הליכוד ב-40 השנים האחרונות, ואחרי זה שידברו.

את מעוניינת להמשיך בתפקידך גם בקדנציה הבאה. את מכינה עוד הפתעות למערכת?

"אם נקבל מספר מנדטים דו ספרתי, זה יאפשר לי להמשיך כשרת המשפטים. אני מעוניינת להשלים את חוק היועמ"שים, לחוקק את פסקת ההתגברות וחוק יסוד החקיקה. יש עוד הרבה דברים לעשות".

כשהייתם בבית היהודי פחות התעסקתם בנושאי דת ומדינה. מה עמדתכם בנושאי השבת, נישואים אזרחיים, חד מיניים ונושאים נוספים?

"צריך להסביר. חלק מזה שלא נגענו בנושאים האלה, זה מכיוון שהיינו בקואליציה עם חרדים. בכל קואליציה צריך לקבל את הסכמת כל הסיעות כדי להתקדם בנושאים שונים ובאופן טבעי כשיש סיעות חרדיות הנטייה היא לשמור על הסטטוס קוו.

"אנחנו בענייני דת ומדינה החלטנו שאנחנו רוצים להתבסס על אמנת גביזון-מדן. האמנה הזאת נכתבה לפני שני עשורים. פנינו לרב יעקב מדן ולפרופסור רות גביזון, מכיוון שאנחנו רוצים שהם יובילו בתחילת הקדנציה רענון או עדכון לאמנה הזאת. על בסיס זה נתקדם מתוך הבנה ש צריך ליצור דיאלוג. לא נקבל לא כפייה דתית ולא כפייה חילונית".

אמרת לאחרונה שהקדנציה הקרובה של נתניהו תהיה האחרונה. זה קשור לעניינים המשפטיים?

"הוא ראש ממשלה כבר בחמש ממשלות. זה די הרבה. אני מאחלת לנתניהו שהתיקים נגדו ייסגרו. אני חושבת שזו לא סיטואציה טובה, לא לו ולא למדינה, שמעמידים ראש ממשלה לדין. אם זה חס וחלילה יקרה, לאחר החלטה סופית של היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום לאחר השימוע, נתכנס נדון בעובדות ונחליט מה עושים".

אנחנו מתכוונים אחרי עידן נתניהו להנהיג את המדינה באמצעות הימין החדש

ח"כ ליברמן טען שאתם אורבים לנתניהו בפינה כדי להראות לו את הדרך החוצה.

"אני מציעה לאביגדור ליברמן להתרכז בעצמו, ויראה שאת האמירות שלו הוא מקיים ולא ייתן למפלגות אחרות עצות".

את יכולה להבטיח למצביעים שלכם שזו לא מפלגת מעבר ושלאחר עידן נתניהו לא תחברו לליכוד?

"אנחנו מתכוונים אחרי עידן נתניהו להנהיג את המדינה באמצעות הימין החדש".

אבל לפני מספר חודשים שאלתי אותך שאלה דומה, עוד כשהיית עוד בבית היהודי, וענית לי משהו דומה. והנה זמן קצר לאחר מכן עזבתם והקמתם מפלגה חדשה.

"זה היה נכון אז. הקמת הימין החדש התבשלה במשך ארבעה ימים. זה לא היה מהלך שעבדנו עליו מראש. לי באופן אישי המהלך הזה היה מאוד מאוד קשה וגם אם אמוציונלית זה קשה, אני בטוחה שאחרי הבחירות רציונלית זה יתברר כמהלך מוצלח".

ביום שאחרי ביבי, השם שלך יופיע כאחת המועמדות לרשת אותו?

"אמרתי שבעידן שאחרי נתניהו בנט הוא המתאים לכהן בתפקיד הזה".

ואחריו?

"אחרי זה הכל פתוח".