עדיין מחכים למועמד הרביעי בבית היהודי

חיים אקשטיין מחכה למועמד הרביעי שיצטרף למירוץ הפוליטי: שלא ידבר על פתיחת השורות אלא על איך עושים זאת. שיהיה מנהיג ומרשים, ועוצמתי. ושיביא אחדות – ואיזה סוס לבן, או חמור של משיח

חדשות כיפה חיים אקשטיין 11/07/12 22:35 כא בתמוז התשעב

עדיין מחכים למועמד הרביעי בבית היהודי
יחצ, צילום: יחצ

לשבחה של הפוליטיקה המגזרית ייאמר, שהיא מתנהלת ממש כמו הכדורגל העולמי. כן, בדיוק כמו ביורו ובמונדיאל, אותם אנשים זוכים כל פעם מחדש. נכון, צריך לדייק: האנשים עצמם מתחלפים מפעם לפעם, אבל התלבושות, הסגנון, שיטת המשחק הבסיסית, כל אלה חוזרים על עצמם. גם מי שיזכה במירוץ לראשות "הבית היהודי", יזכיר מאוד את אלה שזכו לפניו. כך לפחות נראה מההתבטאויות שנאמרו עד כה מפי שלושת המועמדים, כולל בנט.

אבל כיוון שיש כמה הבדלים בין נבחרת ספרד ובין יו"ר הבית היהודי, כמו למשל הציפייה מיו"ר המפלגה למשוך קולות ולהציב את המפלגה במקום טוב יותר במפה הפוליטית, אני מחכה למועמד הרביעי.

המועמד הרביעי שוקל את צעדיו בימים אלה. יש עוד זמן עד למועד הפריימריז, ובינתיים אפשר עדיין להתלבט. כרגע הוא נמצא מחוץ לחיים הפוליטיים - בעולם החינוך, או התורה, או הצבא, או ההתיישבות, או כל תחום אחר. בתקופה האחרונה הוא נמצא בהתלבטות אם לקפוץ למים הסוערים של הפוליטיקה, ונכון לעכשיו מעדיף את מקומו היציב והקבוע על היבשה.

המועמד הרביעי ידוע בציבור. אם הוא יכריז על השתתפותו במירוץ, אף אחד לא ייכנס לגוגל או לוויקיפדיה כדי לבדוק מי זה בכלל. למעט, אולי, כתבים מערוצי התקשורת הכלליים.

המועמד הרביעי לא רק ידוע בציבור, הוא גם מקובל עליו ואפילו אהוד עליו. ואולי זו אחת הסיבות שגורמות לו לשמור מרחק מהמגרש הפוליטי, חבל לו לאבד את האהדה הזאת. כשהוא יתחיל לעשות צעדים משמעותיים ולקבל החלטות קשות, פתאום הוא יהפוך לשנוי במחלוקת. מנהיג חייב קופה של שרצים, ויותר מכך - הוא חייב קבוצה רצינית של אנשים שמתייחסים אליו כאל שרץ.

המועמד הרביעי לא ידבר על פתיחת השורות לקהלים חדשים, ועל משיכת קולות מקרב המסורתיים והחילונים, הוא פשוט ימצא דרך מעשית למשוך אותם.

למועמד הרביעי תהיה תכנית מעשית איך להגיע למספר נורמלי של מנדטים, כזה שאפשר לעשות איתו עוד דברים חוץ מזימון.

למועמד הרביעי יהיה דמות של מנהיג. הוא יוכל לתפקד בתור ראש הקהילה הציונית דתית, ולא רק בתור הגבאי או הגזבר שלה.

המועמד הרביעי ישדר מנהיגות גם בעיני אלה שמחוץ למגזר. הוא יהיה אחד שאנשים רואים אותו בשלטים או בתשדירים של תעמולת בחירות, ומתרשמים ממנו. הוא לא סתם נחמד, הוא לא סתם מדבר יפה, הוא באמת מנהיג.

המועמד הרביעי ישדר עוצמה.

המועמד הרביעי יסתדר גם עם האיחוד הלאומי, בהנחה שתהיה ריצה משותפת לשתי המפלגות.

למועמד הרביעי תהיה משנה סדורה בנושא גיוס בני ישיבות.

למועמד הרביעי תהיה משנה חברתית מסודרת, משלו.

המועמד הרביעי יגרום גם לשלושת המועמדים האחרים לדבר בגלוי על המשנה שלהם (או שמא לגבש אותה). ובכלל, הוא יאתגר אותם וידרוש מהם לתת יותר מעצמם בהתמודדות הזאת.

המועמד הרביעי לא יהיה אשכנזי.

המועמד הרביעי יהיה מוכן להסתפק במקום השני, ולא ילך הביתה אם מישהו אחר ייבחר לתפקיד היו"ר.

למועמד הרביעי תהיה באמת בשורה חדשה. מעבר לאמירת הסיסמאות הקבועות בניסוח אחר.

המועמד הרביעי קיים. זאת לא סתם פנטזיה על אביר עם זקן לבן. כל אחד יכול להיות למנות עשר דמויות מרכזיות בציבור הדתי לאומי שעומדות בקריטריונים האלה. הוא רק צריך לקבל החלטה - האם הוא רוצה להימנות בין אנשי הציבור שיחתמו בשולי מודעת התמיכה באחד המועמדים, או להיות זה שמתחתיו חותמים.