האתגר של בנט: איך לעבוד עם נתניהו?

בנימין נתניהו לא רצה את בנט בראשות "הבית היהודי" ולא את אובמה כנשיא ארה"ב. הבוקר הוא קיבל כאב ראש כפול. האתגר של בנט ונתניהו הוא אתגר הדדי – אך האם ה"סולחה" בדרך?

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 07/11/12 12:03 כב בחשון התשעג

האתגר של בנט: איך לעבוד עם נתניהו?
World Economic Forum-cc-by, צילום: World Economic Forum-cc-by

נפתלי בנט ניצח הלילה (ד') ברוב מוחץ את ח"כ זבולון אורלב - וזכה בראשות "הבית היהודי". מספר שעות מאוחר יותר, ניצח ברק אובמה בקרב על נשיאות ארה"ב. לראש הממשלה בנימין נתניהו מדובר בכאב ראש כפול: בבחירות הפנימיות ב"בית היהודי" תמך נתניהו באורלב ואף היה מעורב במהלכים הפנימיים באמצעות בא-כוחו נתן אשל; בבחירות לנשיאות ארה"ב, הביע רה"מ תמיכה בלתי מסוייגת, חסרת תקדים, במתמודד מיט רומני. הכישלון, אפוא, כפול.

אלא שכאב הראש של נתניהו, ומערכת היחסים הסבוכה שלו ושל רעייתו שרה עם המתמודד נפתלי בנט, מהווה אתגר כפול - הן לנתניהו והן לבנט. בנט, שהתחייב פומבית מספר פעמים כי בכוונתו להיכנס לקואליציה בראשות נתניהו, וכי המפלגה תמליץ על נתניהו לראשות הממשלה, חייב לנסות ו"להסתדר" איתו. זה לא פשוט - בעיקר בגלל הסיפורים שמאחורי הקלעים.

ראשיתה של מערכת היחסים המורכבת בין השניים נעוצה בתקופה בה כיהן בנט כראש לשכתו של נתניהו, בקדנציה הקודמת שלו. בנט התנהל באופן נחרץ יותר מול שרה נתניהו, האישה שלמעשה שולטת בלשכה - ומספר פעמים "בלם" מהלכים פנימיים שהובילה. שרה לא אהבה את זה - ובנט מצא את עצמו בחוץ. אם מישהו חשב שהזוג נתניהו מחל וסלח, הגיעו הפריימריז ל"בית היהודי" והוכיחו כי ההפך הוא הנכון: ח"כ אורי אורבך מתאר כיצד פנתה אליו שרה נתניהו באירוע פומבי והביעה מורת רוח מהאפשרות שבנט יוביל את המפלגה.

זאת ועוד, מספר מקורות טוענים כי מאחורי מהלך פרישתו של השר דניאל הרשקוביץ מהמרוץ לראשות "הבית היהודי", וחבירתו לח"כ זבולון אורלב, עומדת לשכת נתניהו. על פי דיווחים שונים, בכך ניסה נתניהו להשפיע באופן עקיף על סדרי הכוחות הפנימיים ב"בית היהודי" - ולהביא לבחירתו של אורלב. הניסיון הזה, לא צלח.

כעת, כאמור, מדובר באתגר כפול: בנט חייב להבטיח לבוחריו כי יוכל לעבוד עם נתניהו. אם "הבית היהודי" תגרר אל האופוזיציה (כפי שהבטיח הקמפיין של הרשקוביץ נגד בנט - א.פ), היא תגווע ברעב, לא תייצג את בוחריה ואף תפגע בכוח הימין בשלטון. מנגד, גם נתניהו חייב לשקם את מערכת היחסים עם בנט, שצפוי להוביל, יחד עם "האיחוד הלאומי", רשימה של 8-10 מנדטים.

מה יקרה בפועל? מוקדם מלקבוע. אפשר להסתפק בעובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא מיהר להתקשר ולברך את בנט על זכייתו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן