האם קצינים ירצו בכנס של ארגון שמאל שעתר נגד צה"ל לבג"ץ?

האגודה לזכויות האזרח תקפה לפני מספר חודשים את התנהלות צה"ל ברצועת עזה, ולאחר שהעתירה נדחתה כינה אותם השר ליברמן "קיקיוניים". כל זאת לא מנע מהארגון להזמין קצינים להרצות בקורס מטעמם, כפי שאירע בעבר. דו"צ: "לא קיבלנו הזמנה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/11/18 09:07 כד בחשון התשעט

האם קצינים ירצו בכנס של ארגון שמאל שעתר נגד צה"ל לבג"ץ?
תמונת ארכיון. לוחמי צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

לפני מספר חודשים עתרו באגודה לזכויות האזרח לבג"ץ נגד צה"ל, בנושא הוראות הפתיחה באש בהפגנות האלימות על הגדר ברצועת עזה. למרות זאת, יתכן וצה"ל ישלח קצינים שיעבירו הרצאות בקורס הכשרה מיוחד של ארגון השמאל.

"הצלב האדום והאגודה מזמינים להכשרה מקיפה אודות המשפט ההומניטרי הבינלאומי", נכתב באתר האגודה ונאמר כי יועברו בקורס הרצאות של מומחים "מהאקדמיה, משירות המדינה והצבא, מארגונים בינלאומיים ומארגוני זכויות אדם".

ההכשרה, שאמורה להתחיל בסוף חודש דצמבר ותהיה ללא תשלום, תעסוק בין היתר בעקרונות היסוד של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, הדינים המסדירים את הלחימה, דיני כיבוש ועוד.

פרסום הקורס, כולל מקור המרצים

פרסום הקורס, כולל מקור המרציםצילום: צילום מסך

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל לא קיבל הזמנה להשתתפות בקורס האמור". מלשכת שר הביטחון טרם התקבלה תגובה, ובאגודה לזכויות האזרח סירבו להגיב.

בתחילת 2018, פנו משפחות שכולות לשר הביטחון אביגדור ליברמן, בדרישה שימנע מקציני צה"ל להשתתף בקורס דומה של ארגון השמאל, אך דרישתם לא נענתה והוא בחר שלא להתערב בנושא. בצה"ל ציינו אז כי עדיין לא קיבלו החלטה בנידון, אך לבסוף שלחו קצינים מהפרקליטות הצבאית להעביר הרצאות בטענה שמדובר היה בנושא מקצועי בלבד.

כמה חודשים קודם לכן, ביטל שר החינוך, נפתלי בנט, יום עיון משותף עם האגודה לזכויות האזרח, לאחר שמשפחות שכולות שפנו אליו, טענו כי האגודה פועלת למען זכויותיהם של מחבלים אשר רצחו את יקיריהם.

ליברמן עם איזנקוט באוגדת עזה

בוחר שלא להתערב? ליברמן עם איזנקוט באוגדת עזהצילום: תקשורת שר הביטחון

יש לציין כי בחודש אפריל האחרון הגישה האגודה לזכויות האזרח, לצד ארגונים נוספים כמו יש דין, גישה, והמוקד להגנת הפרט, עתירה לבג"ץ נגד הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגבול רצועת עזה, על רקע ההפגנות האלימות שהתפתחו באזור במסגרת "צעדות השיבה".

העותרים, שעתירתם אוחדה בהמשך עם עתירות שהגישו הארגונים 'עדאלה' ו'אלמיזאן', טענו כי ללוחמי צה"ל אסור לירות ירי חי במפגינים אשר מתקרבים לגדר, או נתפסים כמסיתים מרכזיים "ולא מסכנים חיי אדם". לדבריהם, אזורי ההפגנה אינם שטחי מלחמה ולכן דיני המלחמה אינם אמורים לחול עליהם.

בג"ץ דחה לבסוף את העתירה פה אחד ומי שצייץ בנושא ותקף את הארגונים שעתרו היה השר ליברמן. "שופטי בג"ץ דחו, פה אחד, את עתירותיהם של ארגוני השמאל הקיקיוניים כנגד עמידתו הנחושה והעוצמתית של צה"ל אל מול האויב בעזה", צייץ שר הביטחון בזמנו בטוויטר והוסיף כי "הגיע הזמן שתפנימו שבזמן שאתם מנסים לחזק את אויבנו, צה"ל מגן גם עליכם. מקומן של עתירות אלו מלכתחילה לא בבג"ץ וחבל שהעותרים לא שילמו הוצאות כבדות".

ימשיך להיות האיש החזק במפלגה? בנט

הוא דווקא כן פעל נגד ארגון השמאל. השר בנטצילום: פלאש 90. מרק ישראל סלם

מי שביקשה למנוע את שליחת הקצינים לקורס זו יעל קולמן, אמו של עדיאל שנרצח לפני כחצי שנה בבפיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים. לדבריה, אם אנשי צבא אכן ירצו בקורס כפי שאירע בפעם הקודמת, "מדובר ביריקה בפרצוף המשפחות השכולות כולם. הזוי שצה"ל משתף פעולה עם גוף שנלחם בנו, משפחות שכולות וחיילי צה"ל ומגן משפטית על המחבלים. בעוד אנחנו נאבקים להרוס את בית המחבל שרצח את בננו, האגודה טוענת ברוב חוצפתה שהרס הבתים זה עוול מוסרי.

לדברי הביקורת ולניסיון לטרפד מצב שבו ירצו אנשי צבא בכנס של ארגון השמאלף הצטרף מנכ"ל בצלמו, שי גליק, שאמר כי "יצא המרצע מן השק. לא לחינם צה"ל ויועמ"ש איו"ש מסרבים שוב ושוב להרוס בתי מחבלים. מתברר שהאג'נדה של יועמ"ש איו"ש היא כמו האגודה לזכויות האזרח ולא דאגה לאזרחי ישראל וחיילי צה"ל ונפגעי טרור".

בהמשך הוא תהה, "האם בכוונת צה"ל שהקצינים יצאו מהכנס ויאבקו בחיילי צה"ל? אין לצה"ל מה לחפש בארגון או בכנס כזה. אני דורש משר הביטחון וצה"ל לא לירוק המשפחות השכולות של חיילי צה"ל ולמנוע את ההשתתפות בכנס".