האיש שלנו במזרח אירופה: זה חבר הכנסת שיתווך בין רוסיה לאוקראינה

חבר הכנסת אבי דיכטר מהליכוד משתתף במשלחת לאוקראינה ורוסיה, על מנת לקדם פתרון למלחמה בין שתי המדינות: "מאמין ביכולתי לתרום לכוח המשימה מניסיוני רב השנים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/22 16:12 יג בתמוז התשפב

האיש שלנו במזרח אירופה: זה חבר הכנסת שיתווך בין רוסיה לאוקראינה
מלחמה באוקראינה, צילום: depositphotos

המלחמה באוקראינה עוד ממשיכה לבעור בימים אלה. במזרח המדינה שני הצדדים נלחמים על אזור הדונבאס אשר נכבש על ידי הרוסים. בינתיים בדרום - הצבא האוקראיני נערך למתקפת נגד על העיר חרסון.



ביום ראשון האחרון נסע חבר הכנסת אבי דיכטר לפולין, שם הצטרף לכוח משימה של איגוד הפרלמנטים העולמי (IPU) אשר מנסה לתווך בין רוסיה לאוקראינה. דיכטר, שכיהן בעבר כראש השב"כ, נבחר לראש המשלחת בכנסת לאיגוד הפרלמנטים העולמי בעקבות ניסיונו המדיני והביטחוני הרב. מפולין המשלחת נסעה ברכבת לקייב, שם נערך מרתון פגישות עם הצמרת האוקראינית. המשלחת נועדה בין היתר עם יושב ראש הפרלמנט האוקראיני, התובעת הכללית ועם חברי פרלמנט נוספים.

פגישה אתמול עם יו״ר הפרלמנט האוקראיני רוסלן סטפנצ׳וק ( בערב התקיימה עימו ארוחה משותפת). בתמונה עם חברי כח המשימה של ה IPU מימין לשמאל : קזחסטאן, יור הפרלמנט של אורוגוואי, חכ אבי דיכטר, MP אינדונזיה, יו״ר הראדה/פרלמנט  אוקראיני, נשיא כח המשימה MP דר. עלי אלנעימי מהאמירויות, סגנית יו״ר הפרלמנט של דרום אפריקה, יו״ר הפרלמנט של נמיביה ומנהלת המשלחת ממזכירות ה IPU

פגישה אתמול עם יו״ר הפרלמנט האוקראיני רוסלן סטפנצ׳וק ( בערב התקיימה עימו ארוחה משותפת). בתמונה עם חברי כח המשימה של ה IPU מימין לשמאל : קזחסטאן, יור הפרלמנט של אורוגוואי, חכ אבי דיכטר, MP אינדונזיה, יו״ר הראדה/פרלמנט אוקראיני, נשיא כח המשימה MP דר. עלי אלנעימי מהאמירויות, סגנית יו״ר הפרלמנט של דרום אפריקה, יו״ר הפרלמנט של נמיביה ומנהלת המשלחת ממזכירות ה IPU צילום: ללא

מקייב המשלחת חזרה לוורשה, ומחר היא תיסע למוסקבה. במוסקבה יתקיים רצף פגישות עם בכירים בממשל הרוסי. על אף שכוח המשימה של ה-IPU פועל בהסכמה משותפת של הרוסים והאוקראינים, שרואים בו גורם מתווך הוגן, הסיכוי להסכם הפסקת אש בין הצדדים עדיין נמוך זאת לאור הפערים בעמדותיהם. בשלב זה רוסיה לא מוכנה להתפשר על פחות מסיפוח או ניתוק מאוקראינה של המחוזות המזרחיים לוהנסק ודונייצק, מצד שני האוקראינים דבקים בעמדתם שלא יוותרו על שטחים כלשהם. 

הדיון עם יו״ר הפרלמנט האוקראיני

הדיון עם יו״ר הפרלמנט האוקראיני צילום: ללא

כוח המשימה שנוצר בחודש אפריל לשעבר, ובראשו עומד ד"ר עלי ראשיד אל נואימי, חבר המועצה הלאומית הפדרלית של איחוד האמירויות, מתמקד בשלב הראשון בקידום פתרונות לנושאים הומניטריים דחופים. בהמשך הוא יבחן אפשרות של מפגש עם הצדדים - ביחד או בנפרד- במדינה ניטרלית. ב-IPU הדגישו כי היוזמה נועדה להשלים מאמצים דיפלומטיים מקבילים, והיא מתקיימת בשיתוף פעולה מלא עם ממשלות של מדינות שונות בעולם אשר לוקחות חלק במאמצי התיווך, ועם האו"ם.

כח המשימה מסייר בעוטף קייב ונחשף להרס הרב שנגרם לבתים ולתשתיות.

כח המשימה מסייר בעוטף קייב ונחשף להרס הרב שנגרם לבתים ולתשתיות. צילום: ללא

על השתתפותו בכוח ח"כ דיכטר אמר: "אני מודה על הזכות שנפלה בחלקי ועל האמון שנתנה בי צמרת איגוד הפרלמנטים העולמי, אשר צירפה אותי כבר לפני כחודשיים לצוות שעוסק במשימה כה חשובה בקנה מידה עולמי".

עוד הוסיף, כי למרות הסמיכות למועד הפריימריז בליכוד, הוא החליט לייצג את ישראל במשימה. "אני מאמין ביכולתי לתרום לכוח המשימה מניסיוני רב השנים, וברור לי שהימנעות מיציאה עם הכוח הייתה פוגעת בשמה הטוב של ישראל ובשליחותי מטעם הכנסת באיגוד הפרלמנטים העולמי. מדינת ישראל מחויבת בכל דרך לסייע לסיום המלחמה שבין שתיים מידידותיה, רוסיה ואוקראינה, ולסייע לתושבים בהן ככל שתוכל וככל שיידרש".