האג"ח החדשה של בנט: השקיעו במגזר הבדואי ואולי תרוויחו כסף

משרד החינוך השיק כלי פיננסי חברתי שיאפשר למשקיעים לרכוש אגרות חוב ולקבל תשואה על כספם, רק במידה ושיעור הניגשים לבגרות במתמטיקה ביחידות הגבוהות יעלה לרף מסוים. בנט: "לימודי המתמטיקה הם לא המטרה, אלא כלי לעתיד איתן יותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/01/19 10:17 כא בשבט התשעט

האג"ח החדשה של בנט: השקיעו במגזר הבדואי ואולי תרוויחו כסף
נפתלי בנט, צילום: יוסי זליגר, פלאש90

שר החינוך, נפתלי בנט, השיק לאחרונה כלי פיננסי חדש שנועד לא רק להניב תשואה למשקיעים בו, אלא בעיקר להגדיל את בוגרי לימודי המתמטיקה בקרב המגזר הבדואי. כך פורסם הבוקר (ראשון) בידיעות אחרונות.

מדובר בכלי פיננסי חברתי מסוג אגרות חוב, שהוכרז על ידי משרד החינוך, עיריית רהט ו־Social Finance Israel) SFI), במסגרתו ישקיעו כלל המשקיעים סכום כולל של 15 מיליון שקלים שינותב כולו להגדלת בוגרי לימודי מתמטיקה ברמות 4 ו־5 יחידות בגרות בקרב הבדואים.

כיום מספר הניגשים לבגרות ברמות אלה ברהט עומד על 16%. המדד להצלחת המהלך נקבע על 27% עד לשנת 2022, בעוד הממוצע הארצי ניצב על 36%. "איגרת חוב חברתית היא סטארט־אפ חברתי וחינוכי שבכוחו להעצים את השכבות החלשות", אמר השר בנט והוסיף כי בעיר רהט קיימת "הצמיחה המשמעותית ביותר בלימודי מתמטיקה הודות לתוכנית 'לתת חמש', אבל יש עוד דרך לעשות. לימודי המתמטיקה כשלעצמם הם לא המטרה, אלא כלי לעתיד כלכלי ואקדמי איתן יותר".

הכיתות ריקות. אילוסטרציה

התלמידים יחזירו את ההשקעה? אילוסטרציה. כיתהצילום: shutterstock

בעזרת כספי המשקיעים יקבלו תלמידי רהט חיזוק מיומנויות בשפה העברית כדי שיוכלו להתמודד עם לימודי המתמטיקה, הם ילמדו בקבוצות קטנות ויקבלו תגבורים ושיעורים פרטיים. בנוסף יועהרו להם הרצאות וסיורים באקדמיה ובתעשייה כדי שייחשפו למקומות שאליהם יוכלו להגיע במידה ויצליחו בלימודיהם.

ומה עם המשקיעים? כל אדם שקונה אגרות חוב בשוק ההון מצפה לקבל בסופו של יום את קרן השקעתו לצד תשואה מסוימת, זאת תוך לקיחת סיכון מסוים שכספו לא יושב לו. זה המצב גם באגרת החוב הפיננסית חברתית שיזם משרד החינוך בתמיכת קרן טראמפ.

במידה ושיעור הניגשים לבגרות ברהט ירד ל-10% יפסידו המשקיעים את כספם. אם שיעור הניגשים יעלה ל-20% הם יקבלו בחזרה רק 20% מהכספים שהשקיעו. במקרה שהיעד יושג ויעמוד על 27% ולמעלה מכך, יקבלו המשקיעים את קרן השקעתם במלואה בתוספת של 13% תשואה. יש לציין כי מדובר בפיילוט שנערך לראשונה בעולם ובשלב הראשון יתמקד במגזר הבדואי. במידה ויצליח הוא ייושם גם במקומות נוספים.