דרישה ממנדלבליט: עצור את הדיל של הרב לאו עם רבני אירופה

בארגון 'עתים', שהעומד בראשו נמנה עם מייסדי 'גיור כהלכה', פנו ליועמ"ש בדרישה שימנע את ההסכם לפיו הרבנות תכיר בבתי דין מאירופה בתמורה לאי קבלת מתגיירים שעברו גיורים פרטיים, "יוצר תחושת ניכור מצד יהודים בישראל ובתפוצות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/11/18 13:30 כ בכסלו התשעט

דרישה ממנדלבליט: עצור את הדיל של הרב לאו עם רבני אירופה
אביחי מנדלבליט, צילום: פלאש 90

לאור הפרסומים אודות הדיל שהציעו ברבנות הראשית לרבני אירופה, שיגר אתמול (שלישי) ארגון 'עתים' מכתב ליועץ המשפטי לממשלה ובו דרישה שיעתור את היוזמה.

עו"ד שירה לב-ציון, מהמחלקה המשפטית של הארגון, כתבה למנדלבליט כי הרבנות הראשית מוסמכת לעסוק בענייני הלכה  וכי "סמכות לערוך 'דילים' פוליטיים למניעת הכרה ברבנים או קהילות שונות בעם היהודי, אינה בסמכותה כלל, לא כסמכות ישירה ולא כסמכות עזר".

עוד נכתב כי "קביעת הסדרים שמשפיעים על הציבור בישראל וכלל העם היהודי, על סמך "דילים", שיקולים פוליטיים ואינטרסים שאינם כשרים, ללא כל סמכות בדין, פוגעת בדמותה של מדינת ישראל ויוצרת כלפיה תחושת ניכור מצד יהודים בישראל ובתפוצות".

הרב לאו והרב פרבר

הרב לאו והרב פרברצילום: עתים

בתחילת השבוע פורסם כי הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, רוקם הסכם עם רבני אירופה, לפיו הרבנות הראשית תכיר בגיורים של בתי הדין מטעם ועידת רבני אירופה, ובתמורה לא יקבלו בקהילות אירופה מתגיירים שהתגיירו בבתי דין פרטיים שאינם מוכרים על ידי הרבנות.

ברבנות הראשית פרסמו את רשימת בתי הדין בחו"ל המאושרים על ידם, אך הדגישו כי "אין ברשימת בתי הדין שפורסמה לפגוע במעמדם או כבודם של בתי הדין בעולם שאינם מופיעים ברשימה. בית דין שאינו מופיע ברשימה העונה על עקרונות התבחינים שפורסמו ומעוניין להיכלל ברשימה יכול להגיש בקשה להוספה לרשימה ובקשתו תידון בהתאם לתבחינים שפורסמו. הרשימה שפורסמה גובשה על בסיס תשתית של בתי דין שהוכרו בעבר על ידי הרבנות".

יו"ר 'עתים' וממייסדי 'גיור כהלכה' שצפוי להיפגע מהחלטת הרבנות, הרב שאול פרבר, אמר על רקע הדרישה מהיועמ"ש כי "במקום לקיים שיח ולמצוא את העמק השווה, הרבנות ממשיכה להתנהל בבדלנות וריחוק. אי אפשר לעמוד מנגד כאשר במסגרת דילים פוליטיים, שוללים את הזהות היהודית ממאות מתגיירים.  מדובר במשפחות שעשו תהליך קשה להצטרף לעם היהודי, וכעת הרבנות במחי יד מבטלת זאת, רק בכדי לחזק את המונופול שלה. אנחנו לא ניתן לזה לקרות, זה אבסורד שהרבנות צריכה שנזכיר לה על איסור הונאת הגר".