דרישה מהשר אוחנה: פעל משמעתית נגד רבה של קרית מוצקין

חצי שנה לאחר ששיגרו מכתב לשרת המשפטים לשעבר שקד, בטענה שהרב דוד דרוקמן התעמר בבלנית ממוצא אתיופי, שלחה נציגת ארגון עתים מכתב נוסף לשר החדש. ח"כ תמנו שטה: "חוסר המעש כואב ומקומם". הרב בתגובה: "מכחיש את הטענות"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 20/06/19 14:54 יז בסיון התשעט

דרישה מהשר אוחנה: פעל משמעתית נגד רבה של קרית מוצקין
יטפל במקרה אחרת מקודמתו? השר אוחנה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

כחצי שנה לאחר שפנו בדרישה לשרת המשפטים לשעבר איילת שקד, לפעול משמעתית נגד רב העיר קרית מוצקין הרב דוד דרוקמן, בטענה שהתעמר בבלנית ממוצא אתיופי, פנה ארגון עתים בשנית, הפעם לשר החדש אמיר אוחנה, בדרישה דומה.

"חרף חלוף הזמן וחומרתם של הדברים", נכתב על ידי מנהלת המחלקה המשפטית בארגון, עו"ד אלה סקעת, "טרם התקבלה תשובת משרדכם לאמור. אשר על כן ובשל חילופי כוח האדם במשרדכם, נשלחת פניה זו בשנית".

כזכור, לפני כשנתיים וחצי פורסם כי העובדת ת', שעבדה כבלנית בקרית מוצקין, פוטרה מעבודתה ולפי מקורביה הפיטורין נבעו כתוצאה מהטלת הספק ביהדותה מצדו של רב העיר. הרב דרוקמן מצדו טען כי המהלך נבע מהליך מינוי שלא היה תקין ולא היה בתיאום עמו כנדרש. בהמשך, בהתערבות המשרד לשירותי דת, הוחזרה העובדת לתפקידה, אך בסביבתה טענו כי בכך לא תמו החיכוכים עם הרב.

הודעה שנשלחה מהתקופה בה אירע המקרה

הודעה שנשלחה מהתקופה בה אירע המקרהצילום: צילום מסך

נציגיה של הבלנית פנו לשרת המשפטים דאז וטענו כי גם לאחר שחזרה לתפקידה, הרב הפיץ הודעות וואטסאפ, בהן המשיך לערער על יהדותה ויצא נגד ההעסקתה, "זאת, למרות שאמרה לו כי היא יהודייה ואף התחתנה ברבנות הראשית לישראל, כאשר שאל אותה על כך. אין די מילים לתאר את המצוקה הכבדה ואת עוגמת הנפש אשר נגרמו למרשתנו עקב מעשים אלו".

במכתב החדש שנשלח לשר אוחנה נאמר כי "בקצרת האומר ועל מנת שלא לחזור על הדברים, נאמר כי עסקינן במקרים בהם ניצל הרב דרוקמן את כוחו ומעמדו כרב עיר על מנת לפגוע ולהשפיל את ת' וכל זאת בשל מוצאה האתיופי. חומרתם של הדברים כפי שהיא מתוארת במכתבנו מיום 18.12.4 ,אינה מאפשרת להשאירם ללא טיפול במשך פרק זמן ארוך כל כך".

לסיום, העלתה עו"ד סקעת את הדרישה פעם נוספת והיא "לפתוח בהליך משמעתי כנגד הרב דוד דרוקמן בהתאם לסמכותכם בחוק. לכל הפחות נבקשכם להשיב היכן עומד הטיפול בפנייה מקום בו חלפה למעלה מחצי שנה מיום הגשתה לראשונה".

דוחה את הטענות. הרב דוד דרוקמן

דוחה את הטענות. הרב דוד דרוקמןצילום: באדיבות המצולם

ח"כ פנינה תמנו שטה מכחול לבן אמרה בתגובה לסחבת בטיפול במקרה כי "כבר כמעט 35 שנה שאנחנו נאבקים נגד האפליה והגזענות שיש במדינת ישראל כלפי קהילת יוצאי אתיופיה, והגיע הזמן שיעשה כאן צדק. זו בושה שהממשלה ממשיכה להעסיק רב עיר שמתנהג כך בתפקיד ממלכתי מרכזי ומשתכר מכספי ציבור".

לדבריה, "חוסר המעש של משרד המשפטים למקרה המזעזע הזה כואב ומקומם. אני קוראת לשר אוחנה לתקן את המצב, להשמיע את קולו ולהורות מיד על הליך משמעתי נגד ה'רב' דרוקמן, בכדי להגן על קהילת יוצאי אתיופיה שמתגוררת בעיר וממשיכה להיפגע מהתנהלותו. ההתעמרות בת' היא מקרה אחד מיני רבים של השפלה דתית של עובדים אך ורק בגלל מוצאם, ואסור לנו לתת להתנהלות המחפירה הזאת להמשיך".

דורשת שהרב יפוטר

דורשת שהרב יפוטרצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

נציגת עתים, עו"ד סקעת, הוסיפה: "תמוה בעינינו, כיצד מקרה כל כך מזעזע לא מקבל את ההתייחסות הראויה לו במשרד המשפטים שחרט על דגלו את המאבק באפליה ובגזענות. ת' עברה מסע ייסורים בידי רב שניצל את כוחו ומעמדו כרב עיר. ראוי ששר המשפטים יפעיל את סמכותו הנתונה לו על פי חוק ויפתח בהליך משמעתי ביחס לרב דרוקמן. זוהי שעת מבחן עבור השר אוחנה, ואנו תקווה שהשר יפעל לאלתר ויגן על זכויותיה של הבלנית שעברה השפלה אך ורק בגלל מוצאה".

הרב דוד דרוקמן בחר להשתמש באותה תגובה מהפניה הקודמת, לשרה לשעבר שקד, ואמר כ הוא "מכחיש את הנאמר בקובלנה". לדבריו, "לא נדחה עובד בגלל שהוא ממוצא אתיופי, ברם, יחד עם זה - לא נקבל עובד רק בגלל מוצאו האתיופי".

מלשכתו של שר המשפטים טרם נמסרה תגובה.

עו"ד סקעת

עו"ד סקעתצילום: ארגון עתים