אין מה לעשות, כשרות עולה כסף | דעה
"מצייצי הטוויטר לא טרחו אפילו לברר ולו בירור קל של העבודות וישר ירו את חיצי הביקורת שלהם, העטופה בשיח אלים רווי השמצות וחצי אמיתות" | תגובה לקמפיין נגד המועצה הדתית גבעתיים, לאחר הסרת הכשרות מעסק מקומי

כשרותצילום: shutterstock
דעה לא פופולרית לפניכם. לאלו שאין להם כוח להתעמק מוזמנים לדלג.
גבעתיים כמרקחה בימים האחרונים עקב החלטת עסק מקומי בעיר, להפסיק לשלם את דמי פיקוח הכשרות וכנגזרת מכך הוסרה ההשגחה מעל המקום. מאותו רגע היו רבים שהרשו לעצמם לחבוט במילים קשות במועצה הדתית ברבנות ובעצם במי לא.
האמת מאחורי הסרת הכשרות בפלאפל 'התאומים' בגבעתיים
תראו, גם לי יש מחשבות, הצעות ורעיונות על אפשרות שדרוג מערכת שירותי הדת. דווקא כאדם מאמין חשוב לי שהמערכת המקצועית האמונה על הממשק והחיבור בין התושבים לעולם היהדות והדת יהיה מזמין, מחבר ומחבק ובעיקר מקצועי ויעיל.
לצערי רוב השיח ברשתות החברתיות, ובעיקר מצייצי הטוויטר, לא טרחו אפילו לברר ולו בירור קל של העבודות וישר ירו את חיצי הביקורת שלהם, העטופה בשיח אלים רווי השמצות וחצי אמיתות.
אז בואו נעשה סדר: המועצה הדתית בגבעתיים ניסתה ועודנה מנסה לסייע ולהקל על בעלי העסקים בעיר ככל יכולתה. כך למשל בעלי עסקים שלא פעלו בתקופת הקורונה לא היו צריכים לשלם, גם אם כן עבדו במשלוחים, כך בהנחות והקלות שונות ועוד.
זכותו של כל עסק להחליט אם הוא רוצה ומעוניין בפיקוח כשרות או לא. ככל שהוא מעוניין הוא צריך לשאת בתשלום העלות של הפיקוח, בדיוק כפי שכל מקבל שרות משלם על השרות אותו הוא מקבל.
לדוגמא: תושב הגר בעיר מחויב לשלם ארנונה, אדם המבקש היתר בנייה משלם אגרת בנייה וכן על אמצעי בטיחות שונים.
אני מכבד לגמרי את החלטת בעלי העסק ובאמת מכל הלב מאחל להם בהצלחה בפתיחה מחודשת (בלי טיפת ציניות). אך אי אפשר לאחוז את החבל משני קצותיו; מחד לבקש פיקוח כשרות אך להחליט חד צדדית לא לשאת באגרה.
והערה לסיום: נכון, עולם שרותי הדת הוא לא נוצץ ולא "סקסי" כמו מוסדות אחרים במדינה אבל זה לא נותן זכות לאף אחד להפוך אותו לשק חבטות ולהשמיץ דווקא את האנשים העובדים קשה למחייתם בשכר נמוך - משגיחי הכשרות - ולהפוך אותם לאויבי העם.
גם לביקורת יש גבולות, וחשוב שגם בעת מחלוקת נוקבת ככל שתהיה נזכור זאת.
עיר חופשית היא גבעתיים, וזכותו של אדם לעשות כרצונו, אבל בל נשכח שאנחנו חיים פה יחד. אנשים אחים אנחנו וכדאי לנסות לא לקרוע את החבל המחבר.
יעקב שטרן הוא חבר מועצת העיר גבעתיים
1. אם הדתיים לא יפרנסו זה את זה עוד יאלצו לצאת לעבוד רחמנא לצלן (יודה)
2. למה צריך השגחה צמודה על מקום שאין בו בשר ואין בו חלב? ( )
כל הכשרות זו פרנסה לבוגרי מערכת חינוך בלי שום השכלה ולימודי ליבה שלא מאפשרת שום עבודה בעולם האמיתי.
כלפי הסוחרים זה פרוטקשן. או שאתם משלמים או שאנחנו תולים מודעות איומים גדולות בכל העיר.
3. למגיבים: את ההערות הציניות אפשר להגיד על כל מקצוע. משגיח כשרות זה מקצוע כמו כל מקצוע אחר. (ולגבי החכם עם בשר וחלב - כשרות זה הרבה מעבר לכך)
4. טעות גמורה (ש)
כל המבנה של ההשגחה הוא מושחת לחלוטין. ההשגחה צריכה להיות ממונת על ידי הקהילה שמעוניינת בה ובשום אופן לא על ידי בעלי העסקים.
5. מגיב 2 - אתה מפגין בורות. מוטב שתמחק את התגובה שלך. (אריאל)
אתה רק מוכיח שאין לך טיפת הבנה בכשרות.
כשרות לא נגמרת בבשר וחלב.
יש גם מושגים כמו בישול גויים, חרקים (מכיר פלאפל בלי ירקות עלים?), הפרשת תרומות ומעשרות ועוד.
לא אוכלים במקום שאין הכשר מסודר ומוכר. נקודה.
6. הכל זה שיקול כלכלי (רון לובה)
אף אחד לא מכריח את בעל העסק לצרוך תעודת כשרות.
אם הוא רוצה כי יש לו קהל לקוחות גדול שלא יבוא לאכול אם אין לו כשרות אז יעשה את השיקול הכלכלי שלו.
סתם אנשים מחפשים לתפוס כותרות ועוד פעם להביא לשיח מפלג בעם.
כל הכבוד יעקב
7. ממ. יש דברים בגו. בכתבה הקודמת הגבתי בזעף. פה אני דווקא נוטה להבין. (אני)
8. בישראל 4,000 משגיחי כשרות, ו-30 (שלושים) פקחי בטיחות בניה. זה לא חילול השם גדול? (יאיר)
4,000 בטלנים עם השכלה נמוכה שעושים חלטורות תוך כדי ועובדים בשחור (העסק משלם פרוטקשיין למשגיח). מאידך גיסא, כסף לפקחי בניה - אין.
9. 8 - החילול ה' זו המדגוגיה שלך. מה זה קשור? יש גם מעל 30 פרופסורים, זה לא חילול ה'? (אגב, בדקת מה משכורת האקדמאים באוניברסיטאות - שזה על חשבון המ)
10. ליאיר (8): אלא אם כן אתה פקח בטיחות בניה, מציע שתתפטר! חילול ה' שהמקצוע שלך קיים ואתה עוסק בו! (ואם אתה פקח בניה, בטח יש לך חברים שאינם - שיעבדו בחינם ויתרמ)
11. שלא יתנו תעודת כשרות. אבל למה לתלות בכל העיר מודעות נגד הפלאפל? (פרוטקשן)
12. למגיב 11 - כדי שהציבור שרגיל שכשר שם לא ייכשל וידע שהוסרה ההשגחה. (אריאל)
13. קראתי את מה שבעלי העסק כתבו (משה)
והם היו מפוייסים עם הרבנות , אין להם שום דבר נגד הרבנות.
הדבר היחידי, הפרסום היה בוטה וחרה להם. ואני מבין אותם.
קיבלו החלטה כלכלית . מבחינתם הם ימשיכו לייצר את אותו הפלאפל ויהיה כשר באותה המידה, רק ללא תעודה.
הכל מתחיל
14. למה לתלות מודעות? כפי שהסבירו: עד עכשיו היה כשרות, מודיעים שהכשרות הוסרה. הם רחוקים מלהיות העסק היחיד שהסיפור הזה קורה לו (הם קיבלו החלטה כלכלית, הרבנות מפרסמת את ההלשכות - הסרת הכשרו)
מזכיר שאם זה היה משרד הבריאות, היו סוגרים את העסק.
כנראה יחד עם קנס ואולי אפילו מאסר.
הרי אם זה לא עומד בתקן השגחת התברואה אז אי אפשר לומר "סומכים עליהם שהם אומרים שהם עומדים בתקן
ושכל אחד יחליט אם להיכנס או לא" ובכל זאת לא מכנים זאת "פרוטקשן".
יש נהלים, ואם הם מחליטים לוותר על משהו, יש לזה השלכות.
וזה לא משנה שבבית של השכן שלי אני אוכל בלי תעודת כשרות.
אני אוכל גם בלי ביקורת תברואה.
אבל עסק שרוצה רשיון צריך לעמוד בביקורת תברואה.
עסק שרוצה כשרות ולפרסם עצמו כזה, צריך השגחה.
לא רוצה - לא צריך!
מי שמדבר "פרוטקשן" כותב שטויות ועובר על "הוצאת שם רע".
הם לא מאיימים בסגירת העסק, הם לא מאיימים בשריפת העסק.
הרבנות פשוט הודיעה בציבור שהכשרות הוסרה.
זה היה אמור להיות חלק מהשיקול הכלכלי.
אם ההשגחה הוסרה, אסור להם לפרסם עצמם ככשרים (חוק הונאת כשרות...)
וגם אם יגידו שאצלם הכל כשר, אין השגחה לאמת זאת (וזאת בהנחה שהם יודעים את ההלכה).
אז שיפסיקו להתלונן על כך שהרבנות פעלה בהתאם להחלטה שלהם!
15. לכל המטפטים והבורים אין שום מושחתות בהמשגחה, מי שרוצה את הקהל שצורך השגחה שיקח השגחה ואם לא רוצה לא צריך מישהוא מחייב אותו, ומה השאלה למה לפרסם בכל הע (אחד העם )