סגור

אם סוגרים לנשים את בית הכנסת למה שהן ירצו להמשיך להיות חלק מזה?

הרבנית ד"ר חני פרנק מתייחסת להחלטה לאשר את החזרה לבתי הכנסת של הגברים בלבד. הרבנית מסבירה על הקשר בין ההחלטה להדיר נשים מהמרחב הציבורי הדתי לבין חזרה בשאלה, ועונה לכל מי שטוען שנשים לא חייבות בתפילה כגברים

הרבנית ד"ר חני פרנק
ב בסיון התשפ
,
25 במאי, 2020 17:40
הרבנית ד"ר חני פרנק

הרבנית ד"ר חני פרנקצילום: באדיבות המצולם

ליל שבועות. חבורות חבורות הם והן ישבו ולמדו. לפי שכבות גיל שונות, לפי משיכה אישית לחברותות, עם האבות, מעט גם עם האמהות. עד עלות השחר. בעלות השחר התכנסו כולם וכולן לקריאת מגילת רות ולתפילת שחרית. אמנם, לאט לאט נעצמו העיניים, אך בכל זאת השתדלו לעשות מאמץ להישאר בעירנות, ולקבל תורה בשמחה.

זהו תיאור מדויק פחות או יותר ללימוד ליל שבועות המסורתי ביישובנו. מרנין את הלב. מרוב שמחה באהבת התורה המתפרצת כאן, כבר כמה שנים שאיני מסוגלת לעצום עין בלילה הזה. לומדת עם ילדיי בתורנות ומסייעת לבנות הנוער המתוקות למצוא את עצמן במהלך תפילת שחרית כוותיקין.

ומה יהיה השנה?

דווקא את הלימוד בחבורות הקטנות כנראה נצליח לקיים, אך ככל הנראה בתפילה שאחריה יזכו להיות רק הבנים (בלי הגבלת גיל!), ואילו הבנות יישארו מחוץ לכותלי בית הכנסת וייאלצו ללכת לקבל תורה בבית... בלי להיות חלק מ"העם". וכל זאת בגלל הגבלת המתפללים, והלאמת עזרת הנשים לטובת עוד 50 גברים שיוכלו להיות בחלל הנוסף.

כך תוכנן להיות (וקרה אצלנו בערבית ובמנחה) בשבת האחרונה. הנשים הוגלו לחדר אחורי קטן ששומעים ממנו את התפילה הרבה פחות טוב, וכל זאת כדי לאפשר לעוד כמה גברים (הרבה פחות מחמישים!) להיות נוכחים בתוך בית הכנסת. וזה גרם כמובן לכך שבנות ונשים שרגילות להגיע לקבלת שבת בבית הכנסת וויתרו מראש על ההגעה, ואלו שבכל זאת הגיעו היו בחדר האחורי הקטן ולא שמעו את התפילה כראוי.

ואני עומדת ותוהה: מדוע זה סביר והגיוני? ועוד יותר מכך, אני כותבת בעיקר מתוך דאגה עמוקה לחינוכן של הדור הבא!

בעבודתי במכון ידעיה אני מרכזת את התוכן של כל מה שקשור באיש-אישה. מכון ידעיה הוקם כדי לתת מענה אמוני מקיף לשאלות של הדור, ומתוך כך להתמודד גם עם תופעת החילון בציבור הציוני דתי. כמי שמרכזת את התוכן שקשור לנשים, אני חוקרת בין השאר את הסיבות לעזיבתן של נשים בציבור שלנו את הדת. התשובה שאני מגיעה אליה כל פעם מחדש היא, שרוב הבנות עוזבות בגלל תחושת ההדרה וחוסר השייכות בעולם הדתי. בעוד שבעולם החילוני הן מתקבלות כשוות ערך ושוות זכויות, בעולם הדתי הן מרגישות שייכות פחות, "שוות" פחות.

ומתוך כך דאגתי הגדולה: מה יקרה לאותן נערות שיתאמצו להישאר ערות כל הלילה, ובבוקר, כשיגיע הרגע לקבל תורה, לא יהיה להן מקום בפנים והן ילכו הביתה מחוסר מקום? מה יגרום להן להרגיש חלק מהציבור? להרגיש שגם הן מקבלות תורה? למה שהן ירצו להמשיך להיות חלק מכל זה??

יטענו הטוענים שנשים לא חייבות בתפילה בציבור ולכן, כאשר יש הגבלת מספר מתפללים בבית הכנסת, מותר לקחת את מקומן בבית הכנסת לטובת הגברים שחייבים. כמה תשובות לדבר:

א. חיוב תפילה הוא גם לנשים וגם לגברים. הלכות תפילה הבסיסיות נלמדו מאישה (חנה, ברכות דף לא). את מי שמרכיב את הציבור אנו למדים ממתן תורה וממעמד הקהל – שני מעמדות שמורכבים מגברים, נשים וטף, והם היוצרים את העם. ההבדל המשמעותי בין נשים לגברים הוא ביצירת המניין: מניין נוצר מעשרה גברים בלבד (ונלמד דווקא מעדת המרגלים, ברכות דף ו) ונשים לא נספרות למניין. אבל מהרגע שבו כבר יש מניין, מי אמר שהגברים שיצטרפו אליו מעבר למניין העשרה חייבים יותר מנשים? יש על כך דעות שונות בין הפוסקים האחרונים ולא זו הפלטפורמה להרחבת הדיון ההלכתי הזה. עם זאת, ההבנה שכולם וכולן יחד מרכיבים את הציבור, הולמת את היחס הראוי לכל מרכיבי הקהילה.

ב. אם יגיעו עשרה גברים שלא יישאר להם מקום בבית הכנסת, הם עדיין יוכלו לעמוד בחצר ולהתפלל במניין. אם לנשים לא יישאר מקום והן ייאלצו לצאת - הן לא יוכלו לעשות מניין לעצמן וייאלצו לוותר על תפילה בציבור.

ג. נשים לא מרגישות בנוח להתפלל ברחוב, בלי מחיצה וכד', משום צניעות. אומנם, כשהיה אילוץ להתפלל ברחוב, הצטרפתי, והשתדלתי למצוא פינה צנועה לשם כך, אך התחושה הייתה לא נוחה ולא צנועה. ברגע שפותחים את מרחב בית הכנסת הכולל מחיצות, לא ראוי קודם כל לתת בו את המקום לנשים, שיוכלו לחזור ולהתפלל בצניעות הראויה להן?

ד. רוב ככל הנשים לא יעלו בדעתן לבקש מהגבאים שיפתחו יותר מקום עבורן. גם אם הן התגעגעו. כי ברור להן מתוך החינוך שהן קיבלו שהן מלכתחילה סוג ב', אורחות רצויות רק כשמסתדר, וחייבות פחות. לכן הטענה שנשים לא פונות ולא מתלוננות אינה טענה. נשים התרגלו לקבל את המציאות שבה הן נחשבות פחות בעולם הדתי, ומי שלא מתרגלת – מוצאת את מקומה מחוצה לו. האם לכך אנו רוצים לכוון את בנותינו?

אני יודעת שאנו נמצאים במציאות מורכבת כעת. אני יודעת שבסוף נחזור כולנו בע"ה בבריאות שלמה, להתפלל יחד בבית הכנסת. אני עדיין מוטרדת מכמה חללים נפיל בדרך, אם לא נבין לעומק את הנזק החינוכי שאנו יוצרים במו ידינו, כשאנו מוכנים לקחת מרחב שאינו שייך לנו ולהרחיק ממנו את מי שהוא בדרך כלל שלו, באופן שרק מחריף את תחושת חוסר השייכות והחלק בתוך עולם הקודש.

 

הרבנית ד"ר חני פרנק, יועצת הלכה וראש בית המדרש מתן שומרון.

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
25.05.2020

1. בגלל שנשים לא צריכות מנין הם לא חייבות להתפלל בבית כנסת (קובי)

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

2. יפה מאוד! (שרה)

כתבה יפה וחכמה

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

3. לעוס (אלון)

לעוססססססססססססססססס
משעמםםםםםםםםםםםםם

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

4. לקובי , היא כתבה את זה ועל זה - תקרא בעיון ותבין שזו לא סיבה (אחד)

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

5. נכון ומדוייק (שלמה)

לדעתי עצם השמועה אודות ההדרה הזו גובלת בחילול השם. ושלא יספרו לי שאין פתרונות - הגברים יכולים להקים גם עוד מניניים בחוץ באם יש צורך.

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

6. יש עוד נושא (אליה)

הטענה שגברים יותר מהמניין עדיף על נשים זו הבניה תרבותית
השמטת באלגנטיות את העדיפות של ברוב עם הדרת מלך
יש עניין לפצל כמה שפחות מניין
כך שוודאי יש עדיפות גם אם קטנה לצרף יותר גברים
אני מתייחס לגוף הטענה הזו ולא לשאר הטענות אותן לא קראתי

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

7. אני מבינה את הכאב, אבל העיקר אינו החוויה (הדס)

העיקר אינו החוויה, אלא עבודת ד'. וכשעבודת ד' נעשית בתמימות, החוויה מצטרפת. ולעבוד את ד' אפשר גם בסלון..

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

8. כאשה, אנחנו לא כל הזמן במאבק מול הגברים על זכויות, אנחנו שותפים יחד (ש')

ומתוך זה מבינות ומתחשבות במצב הנוכחי המורכב.

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

9. תיקון טעות (מושיקו)

זה לא נכון שברגע שיש מנין אין הבדל בין גבר לאשה. יש פוסקים נכבדים (ראי האגרות משה לרב פיינשטיין) שתפילה בציבור הוא חובה. לנשים, לא.

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

10. בקיצור:"בית חילל" (טברייני)

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

11. די כבר! (אחת)

הלוואי שבאמת הייתה בכן אהבת התורה והדת כמו שאתן מתיימרות להציג! אתן מחפשות רק פרובוקציות! מספיק כבר!

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

12. ל"אחת"/12 (שלמה)

כמי שמכיר את חני היטב לא מדובר בפמיניסטית שמחפשת פרובוקציה אלא בתלמידת חכמים יראת שמים שעוסק יומם ולילה בתלמוד תורה. הלוואי ואני הגבר הייתי מקפיד כמוהה על תפילה במניין 3 פעמים ביום. התבלבלת בפרסונה.

דווח על תגובה לא ראויה
25.05.2020

13. מה כל כך מסובך? הנשים כמו הגברים לא היו למעלה מחודש בבית כנסת, עכשיו הגברים חוזרים, ואח''כ הנשים. אף אחד לא ''גרש'' אותן. נו, באמת. (מד)

דווח על תגובה לא ראויה
26.05.2020

14. ל13 הצחקת אותי לא סתם אסור לאשה לעסוק בתורה (יעל)

ודייייייייייייייי כבר שכל אחד יעשה את חובתו בלי נחיתות
ואשה שבאה לבית הכנסת בהמוניות זה יוצר רק בלאגן עיין ערך בתי הכנסת של המזרחי ומי שהיה יודע

דווח על תגובה לא ראויה
26.05.2020

15. הבלים. הוצאת דברים מהקשרם. (איש)

מחנה לא לומדים פסוקי דזמרה, ולא קריאת שמע וברכותיה, ולא שמונה עשרה, ולא תחנון, ולא תפילה במנין, ולא ברכו ולא קדושה. וכן הלאה. גם מה שכתוב שיש להתפלל בית כנסת לא מדובר על נשים. כל הדורות נשים לא התפללו את כל זה. כמו שכתוב בפוסקים, וכך היה המנהג הרווח נשים אמרו תחינה וזה הכל. וזה לא מעט אלא הרבה מאוד. זה בדיוק מה שעשתה חנה. והפילה שלה הייתה כל כך מופלאה כתפילת רחל אמנו, וממנה למדנו הן את צורת התפילה והן את הכוונות העמוקות כמבואר בנפש החיים. אך היא הייתה אישה ולא גבר, ולא מצאה את עצמה בהעתקת העולם הגברי אלא בנשיותה להעמיד ילד לד' ולישראל. ועל זה הייתה תפילתה.

דווח על תגובה לא ראויה
26.05.2020

16. יועצת הלכה? (חני)

"ההנחה שהגברים שיצטרפו אליו מעבר למניין העשרה חייבים יותר מנשים יכולה להיות הבנייה תרבותית רבת שנים"?
אם ככה את מתייחסת לטיעונים הלכתיים שמופיעים בפוסקים, את מוציאה את עצמך מעבר לגדר הלגיטימית

דווח על תגובה לא ראויה
26.05.2020

17. רעיון (יהודי)

אולי גם נבטל את ברכת "שלא עשני אישה" כי זה גורם לנשים להרגיש סוג ב
די כבר עם בלבולי השכל של דתלשיות שמתרצות את הכפירה שלהם בפמיניזם!

דווח על תגובה לא ראויה
26.05.2020

18. הכל מעוות. שוויון מגדרי הוא פיקציה מבחינת היהדות. וכשאלו הערכים הכל מתבלבל. (ידידיה)

דווח על תגובה לא ראויה
30.05.2020

19. רבנית (ציפי )

בה

יותר חשוב קודם לכסות את הצוואר כהלכה
אחר כך לדבר על התפילה .

היכן ההלכות על צניעות האישה
אף אחד לא מעז לדבר על זה .
מה זה לא שייך לרבנות ?????

דווח על תגובה לא ראויה
31.05.2020

20. אכן יש מעלה גדולה לתפילה בציבור "אין תפילתו של אדם נשמעת אלא בציבור", אבל אין חובה כזו גם לגברים. (י.פ.)

דווח על תגובה לא ראויה
31.05.2020

21. תפסיקי לנסות להכניס את הפמיניזם לתוך היהדות (ענת)

הפמיניזם סותרת להלכה וזוהי דת אחרת ולא הדת היהודית.
אין שוויון בין המינים ביהדות. ולנו יש את התפקיד שלנו ולגברים את שלהם ואל תנסי להידחף בכוח לתפקיד שלהם ולהפריע להם בכך.
מה הנחיתות הזאת? יש לנו מספיק מצוות משלנו (צניעות למשל... שנראה לי שה"יועצות" למיניהן לא מתיחסות לכך כל כך ורק מחפשות את המצוות של הגברים)

דווח על תגובה לא ראויה
31.05.2020

22. אשה יכולה להתפלל בבית. גבר חייב מנין (יהודה)

דווח על תגובה לא ראויה
31.05.2020

23. אין מושג כזה רבנית!!! (רב)

חדל המצאות מודרניות . יש רב .נקודה . אשה פטורה ממצוות שהזמן גרמא. עדיף שתשב בבית , תחנך את הילדים כהלכה , שלא יפלטו. להכין את סעודת השבת ולקבל בשמחה את הבעל שחובתו להתפלל במנין.

דווח על תגובה לא ראויה
01.06.2020

24. קשקשנית תפסיקי לבלבל את המוח אל תיהיה יותר יפנית מיפנית, נשים פטורות מתפילה במניין, נמאס כבר מסוג הדיבורים האלו. (אחד העם )

דווח על תגובה לא ראויה
01.06.2020

25. היא צודקת. 40% מהנוער עוזב את הציונות הדתית (יאיר)

הרבה בגלל הדרה, התייחסות לנשים בתור סוג ב' - פסולה לעדות, קולה ערווה, רכוש בעלה וכו'

דווח על תגובה לא ראויה
02.06.2020

26. ל-25 הרבה עוזבים את הציונות לא בגלל הדרה אלא בגלל שהציונות חשופה מדי למדיה החילונית ותכנים החילונים, בלי שמרנות מינמלית הכל יאבד. (אחד העם )

דווח על תגובה לא ראויה
04.06.2020

27. ל19, הרבנית ציפי (יוסי)

ממש מגעילה. לחפש את הצוואר שלדעתך מגולה מדי? זה צניעות? רק לחפש שטויות.

דווח על תגובה לא ראויה
09.06.2020

28. כל הכבוד לרבנית חני פרנק! (רוצים עוד רבניות כאלה!)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרבנית רחל קרן צילום: באדיבות המצולמת

נשים לומדות תורה, ועל המדינה להכיר בכך | תגובה לרב אבינר

קרא עוד