הרב רבינוביץ' - מי ימלא את חסרונו?

"קרוב לעשר שנים זכיתי ללמוד בישיבתו, ישיבת ההסדר במעלה אדומים, אולם רק כשעזבתי את הישיבה והתחלתי לפני כ15 שנה ברבנות קהילתית התחלתי להבין את גדולתו מעבר לכותלי בית המדרש"

הרב ירון אנגלמאייר הרב ירון אנגלמאייר, רב קהילה בכרמיאל 06/05/20 11:33 יב באייר התשפ

הרב רבינוביץ' - מי ימלא את חסרונו?
הרב רבינוביץ, צילום: ללא

בצער רב אני מודיע על פטירת מורי ורבי הרב נחום אליעזר רבינוביץ' זצ"ל, שהלילה הלך לעולמו.

קרוב לעשר שנים זכיתי ללמוד בישיבתו, ישיבת ההסדר במעלה אדומים, אולם רק כשעזבתי את הישיבה והתחלתי לפני כ15 שנה ברבנות קהילתית התחלתי להבין את גדולתו מעבר לכותלי בית המדרש.

הרב רבינוביץ' שילב גדולה בעומק התורה ובהיקפה עם ניסיון של עשרות שנים ברבנות קהילתית ברחבי העולם (גם הכשיר רבניה של אנגליה, בין תלמידיו נמנה הרב יונתן סקס שליט"א), ועם עולם המדע - ד"ר ופרופסור למתמטיקה.

בשנותיי הראשונות ברבנות הייתי רגיל להתייעץ אתו תדירות, הייתה לנו לפחות שיחה שבועית. תמיד הקשיב בנחת וידע לפתור גם מצבים מורכבים בפשטות של גדול התורה וההלכה.

במסיבת פורים בישיבה תיאר הרב סבתו כיצד חלם על הרמב"ם ונראתה לו דמות דיוקנו של הרב רבינוביץ'. הרב שישב לידו חייך חיוך גדול, וגם אנחנו, אולם בעומק ליבנו הרגשנו שלמים והזדהנו עם הדימוי.

יש לא מעט מפסיקותיו שעזרו לי המון: אחת הדוגמאות היא גישתו המקורית לשאלת חלב סתם, הידוע כחלב עכו"ם. לדעתו לא רק ההיתר של הרב משה פיינשטיין סיבה להקל, אלא גם בעובדה שחכמים לדעתו כלל לא גזרו, רק חששו, ואיפה שאין חשש אין צורך להחמיר. אחרי ששמעתי שיעורו על כך הלכתי אליו ושאלתי האם זה אומר, כשיש לי שני שוקולדים מאותו הסוג, אחד ליד השני, באותו המחיר, ואחד של חלב ישראל ואחד של חלב סתם, שאין הבדל ביניהם? תשובתו: אתה לא חייב לאכול דווקא חלב סתם.

סיפור אחר: כשהיינו אברכים ומוזמנים לשיעור בביתו, אחד האברכים רצה לדעת הלכתית, האם בשני קרקרים אכל מספיק לברכה אחרונה? כדרכו בהכנסת אורחים מיד הרב הושיט את הצלחת המרכזית לעברו והפציר בו: תיקח עוד, זה יפתור לך את הספק...

חוץ מגדולתו בחכמת התורה, העולם והחיים תמיד יעמדו לעיניי מידותיו הנעלות, ובראשן ענוותנותו הרבה, סבלנתו, ואהבת הילדים הגדולה (לכל תינוק הורשה לשחק בזקנו).

מגדולי פוסקי זמננו ומנהיגי הציונות הדתית, מי ימלא את חסרונו?

שהקב"ה ישלח לנו נחמה ובשורות טובות.