מתי מגיעים לאכיפת הסגר בכוח? הרב שרלו על המתעלמים מההנחיות

יש להבין את הקושי במציאות המורכבת של סגר עבור אוכלוסיות שונות, ולמצוא 'סוכני שינוי' בתוך הקהילות, במטרה להשפיע עליהן. רק משכלו כל אלה, יש לעבור לאכיפה כוחנית | הרב יובל שרלו על הפרות הסגר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/03/20 11:16 ד בניסן התשפ

מתי מגיעים לאכיפת הסגר בכוח? הרב שרלו על המתעלמים מההנחיות
אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"לשון רכה תשבר גרם" (משלי כ"ה: טו). 
האם יש אפשרות לשנות את התנהגות אלה שאינם מצייתים להוראות משרד הבריאות? אפשר. אבל יש לזה כמה שלבים.

ראשית, להבין שבכוח, בציניות, בבוז, במתקפות – זה בדרך כלל לא הולך. הכלל של "מגבלות הכוח" עובד גם כאן. בדרך כלל, מתקפות נענות במתקפות נגד. לא בכניעה. 

שנית, להתנקות. להתנקות מהשנאה; להתנקות מהעמדות העוינות מלכתחילה; להפסיק עם ההכללות הפוגעניות; לרצות באמת בטוב; לשם שמיים; לא לנצל את המציאות הזו למאבקים אידיאולוגיים. לא עכשיו.

שלישית, לא לדון את חברך עד שתגיע למקומו. להבין את הקושי לשנות תפיסת עולם, ופתאום לראות בהחלטות השלטונות דבר מה לגיטימי ולא קונספירציה; להבין את העוצמה של שינוי תפיסת העולם הדתית, והצורך להיאבק במגפות גם בשיטות מדעיות; וגם להבין את הקושי להיות עם משפחה ענקית; ילדים שחזרו מהישיבות, בעיקר ללא מסכים וללא אלטרנטיבות, בדירה קטנה. לא פשוט. באמת.

ואז לחפש סוכני שינוי. מתוך הקהילה עצמה. אלה שכן הבינו את החומרא האנושית וההלכתית של ההתנהגות העכשווית; אלה שכן הכירו בכך שמדובר ביסוד הגדול של מניעת פיקוח נפש; אלה שנענים לדברי התוספות הידועים "דיותר יש לאדם ליזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק" (תוספות בבא קמא כג ע"א); שהרצון להחמיר בהלכה צריך לחולל החמרה יתרה במה שההלכה עצמה רואה כאחד מפסגותיה: שלא לשים דמים בביתו של אדם ובכל מקום אחר; שאין כפרה על עבירות שבין אדם לחבירו עד שירצה את חבירו; שאם מתים מהפקרות זו – לא ניתן לעשות תשובה על כך! 

ורק כשכלו כל הניסיונות האלה, ונותר קומץ שתקוע בהפקרותו – מגיע הזמן של האכיפה הכוחנית. בשל העובדה שלא מדובר באנשים שפוגעים רק בעצמם. אלה בכולנו.

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, בשם 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לחצו כאן