פוליטיקאי ענק? מעולם נתניהו לא נתן הרבה כל כך למעטים כל כך

נתניהו יצא גם הפעם עם ידו על העליונה, אך הוא הבטיח לגנץ כל כך הרבה רק כדי להישאר בשלטון לשנה וחצי הבאות, והכל בזכות פעולות מחנה השמאל שאיימו עליו. הגוש השמאלי נלחם לראשונה מזה עשור בכל הכלים, אך טעה שהלך לבג"ץ, אולם הטעות החמורה יותר שהמליך עליו אדם לא שמאלני. זה הזמן לשקם את השמאל הציוני והממלכתי - ולא, יאיר לפיד הוא לא שמאל

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 27/03/20 17:43 ב בניסן התשפ

פוליטיקאי ענק? מעולם נתניהו לא נתן הרבה כל כך למעטים כל כך
בחר באופציה היחידה שנותרה לו. גנץ, צילום: פלאש 90, גילי יערי

אתמול (ה') קרה הלא יאומן והפלונטר הפוליטי נפתר באופן שכולם ציפו - כחול לבן התפרקה. רבים ניבאו את פרוקה של מפלגת 'רק לא ביבי' בעיקר מכיוון שהמכנה המשותף בניהם קטן מידי ולא מחזיק מעמד, במיוחד לאר מול אסונות בינלאומיים כמו משבר נגיף הקורונה. הדבר הכואב מכל הוא שלשמאל היתה כמעט תקווה לחזור לשלוט, אך היא נגוזה מאחר שלא היה להם רוב לממשלה, אבל במה שהשמאל הצליח לעשות בשבועיים האחרונים זה היה הכי קרוב לאופוזיציה לוחמת שהיה לנו בשנים האחרונות. 

גנץ הצליח לאחד את ישראל ביתנו עם הרשימה המשותפת, וביחד הצליחו להפעיל את הכנסת חזרה. הבעיה התחילה שהם פנו לבג"ץ, והשופטים לא התביישו להתערב במשחק הפוליטי. התוצאה - כניסה לממשלת נתניהו השישית ופירוק הגוש, בוודאי היתה מתרחשת בכל מקרה מכיוון שיעלון ולפיד לא הסכימו לשבת תחת נתניהו, וזאת למרות שחילופי שלטון באמצע משבר זו הפקרות פוליטית. ובכל זאת, מעולם נתניהו לא נתן הרבה כל כך למעטים כל כך. זו הרשימה החלקית: ממשלה פריטטית ובעוד שנה וחצי חלופת תפקידים בראשות הממשלה, ממלא מקום ראש הממשלה, חוץ, ביטחון, משפטים, ראשות ועדת חוץ וביטחון, וכמובן - יושב ראש הכנסת. בנוסף ח"כ אורלי לוי אבקסיס תקבל משרד על חשבון מכנסת הימין. הימין נשאר עם השאריות, אך נתניהו נשאר ראש הממשלה לשנה וחצי הבאות. 

את כל זה השיג גנץ בזכות המאבק של השמאל. נתניהו נתן לו עד חצי המלכות ואף יותר מכך בגלל המהלכים של השמאל שהתחילו לאיים עליו. יו"ר כחול לבן השתמש בשמאל כדי להשיג את מבוקשו ועזב אותם עם ועדת הקורונה ביד. זהו מעשה מחפיר, אך עם כל הכבוד הראוי, לא היתה כרגע ברירה. השמאל צריך ללמוד דבר אחד חשוב - לשים איש שמאל אמתי, כריזמתי ומנהיגותי בראש המחנה. כחול לבן מעולם לא היתה המפלגה הגדולה בגוש, מכיוון שאינה שמאל, ולכן הבכי והנהי של מפלגת העבודה-מרצ מיותרים.

זה הזמן לשקם את השמאל, להבין לאן הוא הולך. ברגעים אלו מפלגת העבודה, מפלגת השמאל הציוני מראשית המדינה, מתפרקת לגורמים. יו"ר המפלגה,  ח"כ עמיר פרץ, ככל הנראה יכנס לממשלתו של נתניהו ביחד עם חוסן לישראל. ח"כ מרב מיכאלי עומדת במילתה ותצורף למרצ. ח"כ איציק שמולי עדיין לא אמר דבר, אך גם הוא כנראה יצטרף לממשלה. זו כבר לא מפלגה, אלו סתם חברי כנסת שמחפשים מקלט. 

גוש השמאל מתכוון להמליך את ח"כ יאיר לפיד ליושב ראש האופוזיציה החדש, אך זו טעות מכיוון שגם הוא איננו איש שמאל. הפתרון המדיני שלו עמום ביותר ובנושא הכלכלי הוא מאמין במדיניות  קפיטליסטית ביותר. גנץ הצליח להוריד את נתניהו על הברכיים בזכות מהליכי השמאל, עכשיו רק צריך למצוא מנהיג טוב, שלא מתבייש להגיד שיש ימין ושמאל, ופעם הבאה - חברי הכנסת של הימין יישבו באופוזיציה.