הרב שרלו מסביר: מתי זו מחלוקת ומתי זו הסתה

מותר להתווכח וגם מחלוקת זו ברכה, אבל מתי זה הופך להיות הסתה ואיך אפשר להזהר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/12/19 11:51 ה בכסלו התשפ

הרב שרלו מסביר: מתי זו מחלוקת ומתי זו הסתה
עדין מתווכחים, צילום: shutterstock

בין מחלוקת שיש בה גם ברכה -  להסתה אסורה ופסולה 
כשאנו מתווכחים וויכוח נוקב מאוד – זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו משתמשים בשורש ״בגד״ כלפי השני – זו הסתה;
כשאנו טוענים טענות לגופו של עניין – זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו פוסלים את עצם הלגיטימיות של העומד מולנו לטעון טענות כלשהן – זו הסתה;
כשאנו מתייחסים לטענות של הצד השני, חולקים עליהן בחריפות, מתנגדים להן ולמשמעויות שלהן – זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו מדביקים לצד השני טיעונים מזעזעים שלא אמר, יוצרים את דמותו כדמון, ומייחסים לו מעשים שכלל לא עשה – זו הסתה;
כשאנו מזהים תופעות חמורות, קצה קרחון שמעיד על הקרחון, וטוענים לקשר מבוסס בין הדברים – זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש גם ברכה; כשאנו נאחזים בקוריוזים, מתבוננים רק על שולי השוליים והופכים אותם לדרמה המרכזית – זו הסתה.
כשאנו מעטרים את הנימוקים ברטוריקה אסתטית, בהיגיון שיש בו מן היופי, במבנה מסודר שמושך את הלב - זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו פונים אל האמוציות, אל הרגשות השליליים, נוקטים כלים דמגוגיים כגון חזרה פעם אחר פעם על ביטוי מבזה - זו הסתה.
וכן על זה הדרך. 

ואף על פי כן, טוב שגם כאשר אנו מתווכחים וויכוח נוקב, טוענים לגופו של עניין, מתייחסים לטענות של הצד השני, מתייחסים לתופעות חריגות שונות  – שנעשה זאת בשפה רכה יותר ו'עגולה' יותר. זה יאפשר גם להקשיב לדברינו.