דעה: אתה מסתובב ככה חופשי עם הכיפה?

על רקע הפיגוע בגרמניה, כותב , הרב עוזי לויאן, רבה של גטבורג, על התחושות של יהודים באירופה: "כשניסו להציע מהמשטרה שאולי אשקול מחדש החלפת הכיפה בכובע כלשהו שאלתי אותם בתגובה האם הם מבקשים גם מאנשים שחורי עור להשתדל להחליף את עורם כדי להימנע מהיתקלויות"

חדשות כיפה הרב עוזי לויאן 10/10/19 13:28 יא בתשרי התשפ

דעה: אתה מסתובב ככה חופשי עם הכיפה?
משטרת גרמניה, צילום: shutterstock

בערב יום הכיפורים האחרון, לאחר תפילה מרגשת ופגישה מחודשת עם יהודים רבים מקהילתנו בגטבורג שנראו לאחרונה לפני שנה בדיוק, יצאנו מבית הקהילה והלכנו הביתה.

אני אומר 'יצאנו' ברבים למרות שהייתי לבדי, מאחר ולשמחתי הצטרף אלי מיכאל לשיחה תוך כדי הליכה עד לכיכר הקרובה. מה יותר נחמד מזוג יהודים שמתהלכים ומדברים ביום הכיפורים?

ובכן, על אף שאני מחזיק מעצמי איש שיחה סביר, מיכאל לא התעניין במילה ממה שהיה לי לומר.

מיכאל הוא פשוט אחד ממאבטחי הקהילה הקבועים ולמרות שלקח לי זמן להבין מה קורה, בסופו של דבר 'הודה' בכך שמזה כמה שבועות נכנס נוהל אבטחה חדש ובו יש ללוות את הרב  בצאתו מבית קדשי הקדשים של הקהילה ולדאוג שאכן יישאר בשלום ובלי פגע, לפחות עד הכיכר.

עכשיו תבינו, העיר גטבורג היא העיר השנייה בגודלה בשוודיה, מקום מושבו של מטה וולוו העולמי, קבוצת ההוקי המקומית זכתה באליפות מרגשת בשנה שעברה וכאן גם פועל הנמל הגדול בסקנדינביה, בין עשרות אלפי איים קטנים שמעניקים למקום חן מיוחד.

אכן, בדיוק כמו שזה נשמע- מדובר בעיר שקטה ורגועה עם נטייה קלה למשעממת.

לכן אפשר להבין מדוע הגבתי בביטול ובגלגול עיניים קל. כישראלי שנערותו בין אוטובוסים מתפוצצים בירושלים ואת ביתו בנה בגוש עציון למודת הסכינאות והטרור אני מביט מלפני ומצדדי ורואה עיר שקטה ואנשים יפים טובים ונכונים עסוקים בענייניהם שלא כוללים כוונות זדון כלשהן.

כבר זמן רב שאנחנו המקום האזרחי הכי שמור ומאובטח באזור, התרגלנו לשמירה הדוקה ומצלמות בכל פינה והשומרים עושים עבודה מרשימה. תרגעו, אמרתי, הכל בסדר.

ואז הגיעו החדשות מגרמניה.

בית כנסת, יום כיפור, קהילה, הרוגים.

והחיים היהודים באירופה שוב עומדים בפני איום.

***

מאז שהגענו לשוודיה לפני כמה שנים, אנחנו שמחים תמיד לענות על השאלה השנייה ששואלים אותנו: איך הולך לכם?

אבל זו השאלה השנייה. מאחר ואין אדם כמעט שלא שואל אותנו קודם כל את השאלה המטרידה הזו:

אתה מסתובב ככה חופשי עם הכיפה?

השאלה במקומה. האנטישמיות הישנה והלא טובה שהביאה עלינו את אסונות המאה האחרונה מבצבצת מפה ומשם, ולצידה אנטישמיות 'חדשה' אנטי ישראלית ויהודית שבאה מכיוון תושבי היבשת המקוריים ובתמיכה מעשית נרחבת של תושביה החדשים מהמזרח התיכון וסביבתו.

ומה אני משיב? בפשטות, כן. אחר נקיטת הזהירות הבסיסית, לא היה מקום עד היום בו הלכתי והסתרתי את זהותי היהודית.

אני אוהב אותה, את הכיפה שלי, ובעיקר את מה שהיא מסמלת והמטען אותו היא נושאת. אני רואה בכך חשיבות גדולה גם כאמירה כלפי הקהילה וכלפי הציבור- האם יכול להיות שאי אפשר ללכת במרכז העיר השלווה הזו באופן בו הולכים יהודים מאות ואלפי שנים מבלי לחשוש לתקיפה חלילה? זה לא יעלה על הדעת!   כשניסו להציע מהמשטרה שאולי אשקול מחדש החלפת הכיפה בכובע כלשהו שאלתי אותם בתגובה האם הם מבקשים גם מאנשים שחורי עור להשתדל להחליף את עורם כדי להימנע מהיתקלויות, מה גם שכל בר דעת יודע שאם נצפה אדם הדור הולך ברחובות אירופה ולראשו כובע קסקט- הוא מן הסתם יהודי אז מה זה כבר משנה. 

חבישת הכיפה היא עניין עקרוני, הגם שאין פה פרובוקציה אלא אורחות חיים בסיסיים. איתי שותפים רבים מבני הקהילה שאינם בהכרח שומרי תורה ומצוות במובן הקלאסי של המילה אבל מבינים שכיפה היא עוד בסיסית מזה, בייחוד בסביבה שאינה כלל-יהודית. אך  מצער ומטריד מאד לדעת שישנם גם אחרים שנוקטים כיום משנה זהירות ומורידים פרופיל בסביבת העבודה והפעילות שלהם. מוודאים שהתליון ובו מגן דוד מוסתר בתוך החולצה, רק ליתר ביטחון.

אגב, רוב התגובות שכן קיבלתי מזרים ברחוב נטו להיות אוהדות ומעודדות, בסגנון: 'אנחנו כאן חייבים לדאוג שתוכלו להמשיך לחבוש כיפה ברחובות!', נדמה לי שהמתנגדים העדיפו לשמור את דעותיהם לעצמם. ונדמה שהם הולכים ורבים.

אז האם מסוכן להסתובב עם כיפה באירופה?

ובכן, לדעתי לא, לא בכל מקום על כל פנים. אמנם יש לשים לב להוראות האבטחה וכן להיזהר באזורים המועדים ברחבי היבשת, אך יש לזכור שגם בירושלים עצמה ישנן שכונות שיהודים נמנעים מלהיכנס בשעריהן.

אבל בשורה התחתונה, מה שבאמת מטריד הוא המחשבה שזו השאלה הראשונה שאנחנו נשאלים תמיד. ואני מתחיל לחשוש שבקצב הזה גם התשובה תיבחן מחדש.

 

הכותב הוא שליח של מכון שטראוס-עמיאל מבית רשת 'אור תורה סטון' המכהן כרבה של גטבורג, שוודיה