לפנות את הגוש: האפשרות היחידה לממשלת אחדות

נתניהו אמר במספר ראיונות כי התנגד לפינוי גוש קטיף, אך בפועל לא ניצבה בפניו ברירה אחרת. כעת, אם נתניהו מעוניין בממשלת אחדות, הוא מוכרח להתנתק מגוש הימין - כי אין בפניו ברירה אחרת

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 24/09/19 11:21 כד באלול התשעט

לפנות את הגוש: האפשרות היחידה לממשלת אחדות
יפנה את הגוש? ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

כל-כך הרבה פעמים עלתה השאלה במערכת הבחירות האחרונה, האם שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו היה בעד או נגד פינוי גוש קטיף. נתניהו אמר במספר ראיונות כי התנגד למהלך, אך בפועל לא ניצבה בפניו ברירה אחרת, אלא להצביע בעד פינוי הגוש בקיץ 2005. האם גם כעת, 14 שנה אחרי תכנית ההתנתקות, שוב לא תהיה לבנימין נתניהו ברירה אלא להתנתק מהגוש. מגוש הימין-חרדים וללכת לממשלת אחדות בלעדיהם.

כבר ב-18 בספטמבר, יום אחרי הבחירות, ראש הממשלה נתניהו נפגש עם ראשי המפלגות של ימינה והחרדים, שותפיו הטבעיים. נתניהו הבין כי לא ניצח בבחירות וכי עליו לבצע איזשהו מהלך שיחזק את כוחו ויותיר לו מרחב תמרון. הדבר הראשון שעשה כאמור, זה לִפנות לגוש-חוסם-ימני שנענה בחיוב לבקשתו שלא לקיים משא ומתן עם גוש המרכז-שמאל ללא הליכוד - וכך היה. לפחות עד שעה זאת.

נתניהו חושש מעוד ליברמנים שיקומו כעת אחרי הבחירות. עוד ראשי מפלגות שיחליטו שלא כל העולם הפוליטי בישראל מבוסס על אדם אחד שעומד בראשות הליכוד. הפנייה לראשי מפלגות הימין הייתה קודם לבודד את האפשרות שאכן קיימים עוד מורדים בגוש. אולם כעת, אחרי הפגישה המשולשת גנץ-ריבלין-נתניהו נראה כי יו"ר הליכוד עושה שני מהלכים: הראשון: מראה נכונות לממשלת אחדות. נתניהו עושה זאת גם כדי להראות לציבור את הצד הממלכתי שלו ולהציג את גנץ כמי שהתנגד למהלך וגם כדי להגיד בעצם לליברמן: "אתה אמרת שתתמוך בָּראשון שישאף לממשלת אחדות" - וכך להציג את ליברמן כפוליטיקאי ללא מילה. במידה ויהיה סבב ג'.

גוש קטיף

גוש קטיףצילום: MARK NEYMAN, לעמ

המהלך השני שנתניהו יכול לבצע הוא מהלך של התנתקות. ראש הממשלה בודד את הסיעות החרדיות והימניות ממגע עם רשימת כחול לבן בעצם הסכם "גוש המין". הם לא רשאים לנהל משא ומתן עם היריבים הפוליטיים, אך נציגו יריב לוין, רשאי. נתניהו בעצמו אמר בראיון לכיפה כי הוא חושש בכך של איילת שקד ולכחול לבן יש את אותו יועץ תקשורת וכי זאת לא מחשבה פרועה שהימין החדש (בנט-שקד-כהנא) יחברו לגנץ-בוגי-הנדל-האוזר, במיוחד אחרי תוצאות הבחירות.

כעת, אחרי שבודד את גוש הימין מהאפשרות שיוציאו אותו מהמשחק הפוליטי, נתניהו יוכל להתנתק מגוש הימין וללכת לממשלת אחדות. הרי, בסופו של יום, אף אחד לא יכול לדמיין ממשלה בישראל עם 107 חברי כנסת (כל המפלגות ללא הרשימה המשותפת). אי אפשר להשיט את הספינה לכיוון ברור כשיש כל-כך הרבה ידיים על ההגה. בנוסף, כבר אתמול רמז על כך נתניהו בשיבת סיעת הליכוד כשאמר: "רצינו להקים ממשלת ימין, אבל לא קיבלנו מספיק מנדטים".

למרות ההבהרה של הליכוד לפיה, "ראש הממשלה אמר לנשיא ריבלין וליו״ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, בפגישתם אמש, השר יריב לוין ייצג במו"מ מול נציג כחול לבן את כלל מפלגות גוש הימין ולא רק את הליכוד. התדרוכים הכוזבים בתקשורת מטרתם לזרוע פירוד במחנה הימין ולהכשיל את המאמצים להקמת ממשלת האחדות", אולם, יש לזכור ששר התיירות הוא איש ליכוד, ולא איש "גוש הימין".

אם נתניהו רוצה לשרוד פוליטית ולהמשיך ולהנהיג את מדינת ישראל במיוחד כאשר תונח תכנית המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על השולחן, הוא יהיה מוכרח להתנתק מגוש הימין-חרדים. ובעוד כמה שנים נתניהו יאמר במספר ראיונות כי התנגד למהלך, אך בפועל לא ניצבה בפניו ברירה אחרת, אלא לפעול בעד פינוי הגוש של סתיו 2019.