איך תזהו ניסיונות לפורר את החברה סביב "הדתה"?

אחרי שהמחנה הדמוקרטי הוציא מסמך שמסביר איך מזהים הדתה בבתי ספר, מביא אלעד קפלן הסבר אלטרנטיבי להורים המודאגים

חדשות כיפה אלעד קפלן 08/09/19 10:45 ח באלול התשעט

איך תזהו ניסיונות לפורר את החברה סביב "הדתה"?
בית ספר, צילום: Hadas Parush/Flash 90

בתעמולה של המחנה הדמוקרטי החליטו להשתמש בשסע הדתי-חילוני כדי להרבות פחד ואיבה ואולי לקושש כמה קולות. אמנם לא זרים לי מקרי התנשאות והטפה של דתיים כלפי חילונים ולהפך, אבל אם אנחנו מבקשים להישאר עם אחד גם אחרי הבחירות, אז אולי כדאי להכין מראש כמה הסברים חלופיים לדברים שמתוארים על ידם באופן אוטומטי בתור "הדתה".

1. מנהגים דתיים בביה"ס – יש לנו מגן דוד על הדגל וההמנון הלאומי מדבר על "נפש יהודי". קשה לדעת מה בדיוק נתפס "מנהגים דתיים" ומה לא. מה שאני כן יודע זה שרוב הציבור בישראל שומר מסורת ברמה כזו או אחרת. הניסיון להשתיק "מנהגים דתיים" הוא לא פעם ניסיון להשתיק ציבור מסורתי – ואולי בפרט ציבור מזרחי-מסורתי, ששותף במסגרות חינוך ממלכתיות.

2. אין היסטוריה, אין מדע, יש מקרא – במחנה הדמוקרטי כותבים "בשבילנו מיליארד שנה של אבולוציה בבקשה" ומתנגדים לסיפור הבריאה של התורה. יש כמובן חשיבות לחשוף את התלמידים לאבולוציה, אבל בהנחה שאנחנו לא רוצים לגדל דור של אנשי מדע ללא ערכים, כדאי שידעו שבמסורת שלנו בני אדם (באשר הם) אינם רק תולדה ביולוגית מקרית אלא נמצאים בלב הבריאה. זו לא חלופה להיסטוריה או למדע, אלא בסיס לערכים ולחשיבה הומניסטית, דתית וחילונית.

3. משמרות צניעות – אני מקווה שאכן אין "משמרות" כאלו בבתי ספר, אך בבתי ספר רבים, כמו במקומות עבודה, יש קוד לבוש. יש להניח שגם בבתי ספר לא-דתיים ישנם הורים ואנשי חינוך שמוטרדים מהחפצת נשים, בפרט כאשר מדובר בילדות. תתנו לילדיכם להתלבש ללא שום כפייה, ללא תכתיבים דתיים, אך שימו לב גם לתכתיבים של תעשיית האופנה והמדיה, שמעודדות נשים – ודווקא נשים – ללבוש פחות מאשר גברים.

4. הפרדה מגדרית והדרת נשים – המאבק בהדרת נשים הוא חשוב ושותפים לו דתיים רבים. הפרדה לא פעם מעידה על הדרה. תהיו עם עיניים פקוחות, שימו לב איזו מסגרות מאפשרת לנשים לצמוח ולהצטיין ואלו לא.

5. יהדות מסוג אחד בלבד – אכן, יש צורך ללמד את הילדים שיש דרכים רבות להיות יהודי. וגם צריך ללמד אותם שלא מכל סממן יהודי צריך לפחד ולהישמר מאימת "הדתה".

6. משפחות להט"ביות מוצגות כחריגות – יש דתיים הומופובים, אבל יש גם הרבה הומופובים שאינם דתיים. ולפעמים הדת היא סתם תירוץ. הצגת להט"בים כסוטים אינה "הדתה" אלא סתם רשעות.

7. סטריאוטיפים מפלים בספרי הלימוד – סטריאוטיפים מגדריים אינם "הדתה" אלא מציאות שיש להתמודד איתה בכלל החברה. דת אינה תירוץ לשוביניזם, אך היא גם בוודאי לא המחולל הבלעדי שלו. עם פחות גלגול אחריות ויותר עבודה משותפת אולי נצליח לתקן.

8. בנות שירות שמדברות רק על יהדות – בואו נזכור כי בסופו של דבר בנות שירות הן צעירות בנות 18, שבאות לתרום לחברה. יכולות לקרות טעויות, עלולה להיות "הטפה דתית" במסווה של התנדבות, אך זה גם יכול להיות מפגש משמעותי, ממנו יצאו נשכרים גם התלמידים וגם בנות השירות. הפתרון? לא לפחד ולא לשנוא, אלא להאמין בכוחו של החינוך שלכם בבית, לתקשר ולדבר עם בית הספר ולזכור שכולנו בני אדם – ורובנו רוצים לחיות כאן יחד.