מה מפספסים בנט ושקד אצל הבוחר הישראלי?

נתן בן שושן, חבר מרכז בית יהודי, מסביר לראשי הימין החדש כי הישראלים מחפשים ערכים ולא אנשים בזירה הפוליטית

חדשות כיפה נתן בן שושן 22/08/19 21:20 כא באב התשעט

מה מפספסים בנט ושקד אצל הבוחר הישראלי?
מסתייגים. בנט ושקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כעוקב הדוק אחר פעילות הצמדשקד ובנט, מסקנה אחת ברורה עולה, לא עושים שיעורי בית ולא מסקים מסקנות. בנט ב-2015 הוביל קמפיין שלם של מכירת מוצר של אנשים ולא של ערכים. ע"י טשטוש הזהות הדתית של המפד"ל. 
 
התוצאה בקלפי, אנשים מחפשים ערכים ולא אנשים. בית יהודי התנפצה אל  ה-8 מנדטים. המצביעים הפוטנציאליים העדיפו להצביע ליחד - ערך דתי וימני. או ליכוד - תמיכה במפלגת שלטון, גם ערך שלעצמו. 
 
ניסיון קמפיין ההיפסטאר לא צלח. לחילונים יש אינטואיציה למרבה ההפתעה , הם לא באו בגלל שבנט עשה כמה סרטוני קמפיין בתל אביב. וגם שני חילונים ברשימה לקישוט כדיי שיהיה צבעוני,לא גרמו להם לבוא. 
 
כך גם התנהל בנט במשך 4 שנים של קדנציה ללא כל אמירה ודפיקה על השולחן כאשר קרו פרצות , לא עמונה ולא טילים על הדרום גרמו לבנט להגיד לנתניהו עד כאן. הייתה פה רק מלחמת הישרדות על כיסא בממשלה ,כל פעם שנשאלו מדוע הם שותקים, ענו כי אם יהיה בחירות לא בטוח שיהיו בממשלה ,לא אמירה שמעידה על ערך גדול מעבר להישרדות פוליטית  .
 
עד לרגע זה לא ברור מיהו הקהל מצביעים מאחורי בנט. ולמרות כל זאת הלקח לא נלמד, 
 
2019 מועד א, בנט רץ להקים מפלגה, מוצר חדש של חילונים ודתיים. גימיק ילדותי של פעולה בבני עקיבא. המסר של המפלגה לא ברור. מי שרוצה מפלגה כללית עם תפיסה חילונית יש לו כבר את הליכוד. מי שרוצה מפלגה דתית יש לו את המפד"ל .לאורך כל הקמפיין המסר היחיד שנאמר היה שקד למשפטים ובנט לביטחון. ניסיון נוסף וכושל למכור אנשים ולא ערכים. אך הציבור מצביע לפי ערכים .שוב החלום של בנט שיביא מצביעים דמיוניים מתל אביב לא צלח .
 
כיום , בנט הוא המוח המוביל העיקרי מאחורי שקד ברשימת ימינה ושוב חוזרים בדיוק על אותם טעויות, שקד הוצבה בראשות הרשימה כמי שכביכול ביכולתה להוביל לאיחוד גדול בימין. כבר במשימתה הראשונה כשלה , והשאירה את עוצמה יהודית וזהות בחוץ. ורק חזרו אחורה לבית יהודי הקודם. 
כאשר שקד מתנגדת לפייגלין ובנט לעוצמה יהודית. וששואלים את השאלה ,אז מי יביא את מצביעי עוצמה? הם בטוחים שסמוטריץ' יספק את הסחורה. 
 
ואת מצביעי זהות? שוב אותה הנחה,  בנט ושקד יספקו את הסחורה. הנחה שיצביעו לפי אנשים ולא ערכים. רשימת ימינה , חוזרת על אותן טעויות של בנט ב2015 שבית יהודי התרסקה ל-8 מנדטים. 
ו-2019 מועד א. של התרסקות לאחוז החסימה. מוכרים אנשים ולא ערכים. 
 
בגלל פרסומת בושם או תחפושת היפסטר הציבור לא יבוא. לעוצמה יהודית וזהות יש גישה ואמירה ,ומצע מפלגה , יותר רציני מ"רק לא ביבי של הימין". (זה המסר היחיד הברור שמוכן כעת מקפיין "ימינה"). 
 
כבר במועד א הציבור הבין ששקד במשפטים זה אנקדוטה ולא מעבר , לא באמת בוצעה מהפכה . קצת מזכיר חברת סלולר שמוציאה דגם חדש , מתלהבים וקונים ואז מתברר שהתקלות שוב קורות .
שקד פשוט נקלעה למשרד הנכון , והמשרד הוא הגורם לפופולריות לא שקד עצמה. וזה גם מה שהוכח ביום הבוחר. הציבור רוצה שתהיה שליטה של הימין במשרדים , פחות קריטי מי זה מהימין. 
שוב הצבעה לערכים ולא לאנשים. הציבור של בנט ושקד הוכח כקהל תזוזתי לא שכב על הגדר בשבילם ביום הבוחר הקולות נשתו ללא הרף,  זהות , ליכוד,איחוד הימין. כולם שתו מהם את הקולות.
 
לא רוצה לבאס, אבל גם השמת שקד בראש לא תגרום למציאות שונה , פשוט מאוד ,כי זה בדיוק אותה תמונה. שקד כשלה ולא הצליחה לאחד סביבה את כל הימין. מה שהיה במועד א ייקרה שוב. 
 
מתברר שהשמת שקד בראש , ללא כל סיבה אחת שעומדת במבחן המציאות מראה כבר מעכשיו שזה טעות. ההנחה ,ששקד תביא מנדטים, כשלה כבר בעבר ,הרי רק עד לפניי 4 חודשים הייתה שותפה בהנהגה בימין החדש ,הימין החדש התחיל ב14 בסקרים וקרס לפחות מ-4 .10 מנדטים בחודשיים עברו לשאר מפלגות הימין. 

גם כעת הסקרים הראשונים ניבאו 14 , היום זה 11 ביום בהיר ונעים באמצע אוגוסט. באלול, יצטרכו הרבה תפילות למספר כזה. 

הניסיון שוב למכור איש ולא ערך ,מוכח כטעות..ההילה סביב שקד זה אנקדוטה אחת גדולה, יש הבדל גדול מאוד בין שר ביצועי לבין מנהיג . ישראל כץ עשה מהפכה בתחום התחבורה , אבל זה לא יהפוך אותו להיות יו"ר הליכוד בעתיד. 

יש כאן הילה סביב משרד המשפטים, שבקדנציה האחרונה של הממשלה השפעת המשרד  על התנהלות המדינה חזרה שוב ושוב ,לכן שקד כיכבה בכותרות באופן טבעי כי היא הייתה במשרד הנכון והיותר מעניין בזמן הנכון. 

ככה שזה לא הופך דווקא את שקד עצמה כאן למה שמעניין ומביא מנדטים ,זה הופך את משרד המשפטים למה שמעניין. ככה שכל שר מהימין שיכהן בתפקיד ויקדם מדיניות ימין יהפוך לחביב העם .

חוץ מזה שאחריי שציפי לבני הייתה בתיק המשפטים, משמאל לימין עברנו לשקד אז זה קיבל תוספת תמיכה מהעם. גם אם יריב לוין היה במשפטים היה מקבל את אותה הילה. 
לפני זה היה יעקב נאמן, שכן ניסה לשנות ,רק שכבר היה יחסית מבוגר והיה מינוי מקצועי שמגביל את מרחב התמרון לאחראי על המינוי (רה"מ נתניהו שעד כה לא נתן יד לשינוי מדיניות במערכת המשפט). ככה שלא באמת יכל לעשות הרבה כאשר הבוס הראשי לא בעד. 
ויש גם פחות אמביציה שאתה לא בא מתוך מפלגה שצריכה לקטוף הישגים. 

לכן כל ההילה הזאת זה אנקדוטה . זה יחלוף מהר .וכבר חולף לראייה הסקרים הלא מחמיאים.
יותר נכון ,זה כבר הוכח שבמבחן האמת זה רק הילה .הציבור לא בא בשבילה שהייתה בימין החדש. 
ויותר חשש למשרדי ממשלה שלא בשליטה ימנית מאשר שקד במשרד ממשלתי כלשהו. 

בפן המנהיגותי ,בכל מערכת בחירות יש כנסים ,ראיונות ,פאנלים, התנצחויות .עד כה שקד לא הוצבה לעימות טלוויזיוני רציני מול מועמד בימין. בן גביר ופייגלין ייעשו לה בית ספר. אחד במשפטים ואחד בכלכלה. ולמה הותירה אותם מאחור. לא רואה איך שקד מובילה שם , בראש בראש מול נתניהו, השאלה הראשונה תהיה אז למה לא להצביע ליכוד אם את רצית להיכנס לליכוד .
 
לשקד יש הזדמנות כעת לחזרה בתשובה ולקיחת אחריות, זה יסיר ממנה את הכתם של יכולת עמידה ולקיחת אחריות שלה מול בנט וההיגררות אחריו כל פעם מחדש  ,חזרנו לבחירות בגלל שקד ובנט. 
שקד צריכה עכשיו להודות על הטעות שכשלה באיחוד גדול בימין ובמרוצה כעת , של ימינה לבד הם מסכנים את כל גוש הימין. על רשימת ימינה לתאם מסרים ועמדות מול זהות ועוצמה יהודית. 
לוודא שאכן שניהם עוברות אחוז חסימה. 
 
ימינה יציבים מעל אחוז חסימה בפער של כמה מנדטים. לעוצמה יהודית וזהות חסר מנדט סה"כ, עדיף לשקד לוותר על שני מנדטים לטובת גוש הימין ולאפשר לשניהם לעבור ולחדול מהמתקפות נגדם,מאשר ללכת. על הראש שלהם , ולגרום לאובדן מנדטים.  וכך לוודא ממשלת ימין בטוחה עם 62-64 מנדטים .
ללא תלות בליברמן וברית אחים עם לפיד. שקד יכלה להביא את מצביעי עוצמה יהודית וזהות ע"י איחוד גדול בימין משכשלה עליה לוודא ששניהם יעברו , אחרת אוסלו ג יירשם על שמה. 
 
זה לקיחת אחריות , של הצבעה לפי ערכים ולא לפי אנשים. הימין ייסתדר בלי עידית סילמן ומתן כהנא. כאשר מנדטים יעברו לעוצמה וזהות אך הימין לא ייסתדר אם 8  מנדטים יילכו לפח שוב בגלל התנהלות כושלת של בנט ושקד .הדרך לבלפור זה דרך ארוכה שהיא קצרה שלפעמים דורשת גם ויתורים.
זה מבחן המנהיגות של שקד.