למי להאמין במפלגת 'ימינה'?

בעקבות סערות המינויים האחרונות במשרד החינוך, ח"כ חילי טרופר עומד על הניסיונות לשנות את החמ"ד, ותוהה האם כשמצביעים 'ימינה' מקבלים את בנט ושקד - או הגישה החרד"לית של הר המור | דעה

חדשות כיפה ח"כ חילי טרופר 20/08/19 16:42 יט באב התשעט

למי להאמין במפלגת 'ימינה'?
מה מקבלים כשמצביעים? ראשי 'ימינה', צילום: יח"צ

תהליך המינויים בחינוך הממלכתי-דתי (חמ"ד) הופך לסערה של ממש ומבטא היטב את המאבק על צביון החינוך הדתי בישראל ובכלל את היחס של הציונות דתית לחברה הישראלית. 
בתוך תקופה קצרה וכמינוי זמני במשרד החינוך, הספיק שר החינוך החדש, הרב פרץ, למנוע את המשך כהונתו של הרב אברהם ליפשיץ כראש החמ"ד. הוא מתון מדי בעיני הרב פרץ ובעיני בית המדרש שלו – ישיבת הר המור.
כל מה שבמשך שנים היה היתרון של ליפשיץ – מתון, מכיל, מוצא מקום לכל החינוך הדתי מהדופן הליברלית ועד הדופן האולטרה תורנית, הוא בדיוק מה שמפריע לישיבת הר המור. עבור ישיבות "הקו" יש קו אחד אפשרי – והוא הקו שלהם.

לאי הארכת הכהונה של ליפשיץ מצטרפת גם ההתערבות הבוטה בהליך המכרז שכבר יצא לדרך לבחירת מפקח מקצוע התנ"ך בחינוך הדתי. אני אמנם מעט נגוע בענין (לא באמת. אלא שאחי המעולה, יהודה, מסיים את כהונתו כמפמ"ר וזה פשוט מאפשר לי לראות מקרוב כיצד הדברים מתנהלים). מלשכת השר ניסו ומנסים בכל דרך לסכל את ההליך המקצועי שכולל מועמדים שהם... נחשו.. מתונים ופתוחים מדי. 
מרוב הצדיקות שלהם והשמירה שלהם על טוהר המחנה וכל מיני מושגים שהם נוהגים להשתמש בהם, מרבים פעילי ישיבת הר המור בלשון הרע ובהלבנת פנים. הפעם של אחת המועמדות לתפקיד, אשה רבת זכויות וניסיון עשיר. הכל כשר כדי להכשיר לתפקיד מישהו מטעמם. כולל הכפשות של אחרים וכולל הודעות ספק חוקיות על דחיית המכרז שוב ושוב בתואנות תמוהות לכל הפחות.

אגב, זה כולל גם פגיעה במקצועיות של התהליכים ערב פתיחת שנת הלימודים. הרי ההיגיון הפשוט אומר שמכיוון שמדובר בממשלת מעבר ומכיוון ששנת הלימודים בפתח נכון לשמור קודם כל על יציבות. יש ראש חמ"ד מנוסה וותיק, בוא נמשיך איתו עד אחרי פתיחת השנה ואז נראה מה נכון. יש מפמ"ר תנ"ך שעוזב וכדי לפתוח את השנה צריך מפמ"ר חדש בוא לא נגרור את התהליך ונפגע בתלמידים. 
קצת זהירות וצניעות לא יזיקו. אבל יש כאלה שמדברים הרבה על צניעות וענווה. לא תמיד הם נוהגים כך.
ובכלל, כשכל כך עסוקים בלהנחיל את הקו החרד"לי - מקצועיות, סבלנות והיגיון נדחקים הצידה.

ח"כ חילי טרופר

ח"כ חילי טרופרצילום: באדיבות המצולם

יש לסוגיה הזו היבטים רבים וזהו כמובן סיפור הרבה יותר רחב מהמינויים בחמ"ד. זהו מאבק על דמותה של הציונות הדתית, על יחסה לחילונים, על יחסה לתרבות המערבית ועוד. 
וכן, כמובן שיש גם היבט פוליטי, במובן שפוליטיקה אמורה לייצג תפיסות עולם. בשל המיקום האישי שלי אני מבקש להתייחס לפן הפוליטי. שהרי במהלכים שמוביל הרב פרץ יש בכדי לתהות עבור מה מצביע מי שישלשל בבחירות בעוד כמה שבועות את הפתק "ימינה".

לא ממש הבנתי. אם מצביעים לימינה, אז ראש החמ"ד המתון אברהם ליפשיץ שבנט האריך את כהונתו והרב פרץ מנסה להעיף – ישאר בתפקידו או לא?והמכרז למפקח על לימודי תנ"ך בחמ"ד שוב ידחה וידחה רק כדי שלא ימונה חלילה מועמד מתון, אלא עד שימצא המועמד החרד"לי שמתאים להר המור?
ויחוזקו מסגרות דתיות ציבוריות לא ממיינות כמו אצל ליפשיץ או יחוזקו תלמודי תורה קטנים וממיינים על פי תפיסת העולם החרד"לית?
בעצם אי אפשר להבין, משום שבאותו פתק מצביעים גם לזה וגם לזה.

וכמובן, זה הרבה יותר רחב מסוגיית החמ"ד. אין לי בעיה כמובן שיש במפלגת "ימינה" עמדות שונות. זה לגיטימי ואף מבורך. רק נכון וראוי שיבהירו מהי עמדתם המחייבת את כל חבריה. או שאין בעצם עמדה כזו...
למשל בנושא הגיור – האם ימינה בעד גיור ברוח בית הלל ויישום מתווה משה ניסים או לא? אנחנו בעד. ואתם? בנט? פרץ? 
כשרות –  האם ימינה בעד רפורמה רחבה במערך הכשרות או מעדיפה שמירה על הסטטוס קוו כפי שהרבנות הראשית רוצה? אנחנו בעד. ואתם? שקד? סמוטריץ?
רבנים ראשיים – האם בעד להיאבק על כך שיהיו רבנים ראשים ציוניים או להמשיך לוותר לחרדים בענין זה? אנחנו בעד. ואתם?
לימוד תורה לנשים – האם בעד קביעת תקנות בענין ותיקצוב מסגרות כאלה או נגד? אנחנו בעד. ואתם? על פי תפיסת ה"גוש" או על פי תפיסת "הר המור"?

מי שמצביע ל"ימינה" שידע שהצבעה שלו מאפשרת להמשיך למנות דמויות חרד"ליות במשרד החינוך; לא לקדם פתרון למאות אלפי ישראלים שמבקשים להתגייר אך הרבנות מערימה עליהם קשיים; לא לקדם רפורמות במערך הכשרות; להמשיך להחזיק בתפקידים הממלכתיים של רבניםראשים דמויות חרדיות; לא להאיץ את לימוד התורה לנשים ועוד ועוד.

רגע לפני שאתם תוהים לגבי מה תקבלו בפתק של "כחול לבן", אענה שאמנם יש אצלנו מגוון דעות, אך יש עמדת מפלגה אחת והיא שקובעת. השתדלנו בכל סוגיה שעל הפרק לכתוב במצע או בפורמט אחר מה עמדתנו המחייבת. אני מזמין גם את "ימינה" לפעול כך.
מי שיצביע לכחול לבן לפחות יודע עבור מה הוא מצביע, כן גם בסוגיות של החינוך הדתי וזהותה היהודית של המדינה, ובכלל בנושאים של דת ומדינה. 
למשל, עמדתנו בכל הנוגע לחמ"ד: בעד מתינות, בעד מינוי דמויות מתונות ומכילות לכל תפקידי המפתח. החמ"ד צריך להישאר הבית של כולם. בעד חיזוק החינוך הדתי הציבורי, עם פחות מיונים ופחות תשלומי הורים. בעד לימודי תורה מעמיקים, לצד לימודים רחבי אופקים והשכלה כללית.
נגד פתיחת מסגרות קטנות שפוגעות בתקציב של המסגרות הגדולות.
גם על זה הבחירות. 

חילי טרופר הוא ח"כ מטעם מפלגת כחול לבן

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן