האם מותר להשתמש בתרומת זרע? הרב אבינר משיב

האם מותר לאישה להיות מאפרת, מה עושים במקרה של דימוי עצמי נמוך, למה אסור להסתכל בתמונה לא צנועה והאם תרומת זרע מותרת? הרב אבינר משיב ומתייחס גם לסוגיה שעל הפרק - אישה בפוליטיקה

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 24/07/19 10:29 כא בתמוז התשעט

האם מותר להשתמש בתרומת זרע? הרב אבינר משיב
הרב שלמה אבינר, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

ברכה לבטלה לגוי

ש: ערבי עבר לידינו ובירך ברכת שהכל בשם ומלכות על שום דבר. האם הוא בירך ברכה לבטלה?

ת: יש דיון אצל האחרונים למה יש איסור של ברכה לבטלה בברכה שאינה צריכה, הרי זו תמיד אמת, אלא כי חז"ל תיקנו ברכה זו על דברים מסויימים. בכל זאת, אין ברכה לבטלה אצל גוי.

מאפרת

ש: מותר לי להיות מאפרת מקצועית?

ת: אם זה איפור צנוע.

בשבילי נברא העולם

ש: לבעלי יש דימוי עצמי מאוד נמוך. יש ספר קדוש שיוכל לעזור לו?

ת: כן.  ספר קטן: "בשבילי נברא העולם" (053-316-1958 – מ"צ).

אישה ופוליטיקה

ש: הרבנים מביאים את דברי הרמב"ם שאין לאישה לעסוק בפוליטיקה (הלכות מלכים א ה).  אבל הרמב"ם גם כותב שאין לאישה לצאת מביתה אלא פעם-פעמיים בחודש (הלכות אישות יג יא), ובזה אין אנו נוהגים כמותו?!

ת: ציטוט מקוטע. זה לשון הרמב"ם: "כל אשה, יש לה לצאת ולילך לבית אביה לבקרו ולבית האבל ולבית המשתה לגמול חסד לרעותיה או לקרובותיה כדי שיבואו הם לה, שאינה בבית הסוהר עד שלא תצא ולא תבוא. אבל גנאי הוא לאשה שתהיה יוצאה תמיד פעם בחוץ פעם ברחובות, ויש לבעל למנוע אשתו מזה ולא יניחנה לצאת, אלא פעם אחת בחודש או כמה פעמים בחודש לפי הצורך, שאין יופי לאשה אלא לישב בזוית ביתה שכך כתוב: 'כל כבודה בת מלך פנימה' (תהילים סה)".  
יתר על כן, הרמב"ם עצמו כותב שסוג זה של דינים תלוי במנהג המקום: "דבר ידוע הוא שאין דין זה אלא באותן המקומות שהיה מנהג הנשים שם להלך בשוק ופניהן גלויות, והכל יודעין אותן ואומרין זו היא בתו של פלוני וזו היא אחותו של פלוני כמו ערי אדום בזמן הזה. אבל מקומות שאין דרך הבנות שם לצאת לשוק כלל, ואם תצא הבת למרחץ בנשף, תצא מתנכרה ולא יראה אותה אדם חוץ מקרובותיה" (שם כה ב).  
סיכום: שולחן ערוך: "ואשה לא תרגיל עצמה לצאת הרבה ושאין יופי לאשה אלא לישב בזווית ביתה" (אה"ע עג א).

תאונה קטלנית בשבת

ש: אם יש תאונה קטלנית בשבת, אפשר להגיד שהיא הייתה עונש על חילול שבת?

ת: אסור. א. איננו יודעים סודות ד'. ב. בסוף שנות התש"ל, מחבלים ירו מספינה על אוטובוס שנסע בכביש הסמוך והרגו כמה אנשים, וזה היה  בשבת קודש. כשספרו להג"ר משה פיינשטיין, והוסיפו הטענה שהם היו מחללי שבת,אמר הגרמ"פ: כשקורה דבר מצער ליהודי אסור לדבר עליו דבר רע (דרכי משה ח"ב עמ' שלא – מ"צ).

תמונה לא צנועה

ש: למה אסור להסתכל על תמונה של אישה לא צנועה, אם זה לא משפיע עליי?

ת: א. זה איסור עצמי גם אם אינו משפיע. הרהר ולא ראה, ראה ולא הרהר, ריש קידושין. ב. זה כן משפיע, באופן מודע או לא מודע.

שאלות בפוריות

ש: האם תרומת זרע מותרת לאישה נשואה?

ת: כן, אחרי בדיקה מעמיקה שאין שום פתרון מן הזרע של האבא, ויש לקחת זרע של גוי, בגלל הבעיה שמא יתחתן עם אחותו. בתי חולים בארץ מביאים זרע תקין מארצות הברית. וראוי להיעזר בפיקוח של מכון פועה - וכן בשאר השאלות בהמשך.

ש: האם תרומת ביצית מותרת?

ת: כן. הכי טוב ביצית מיהודיה. אך התור ארוך מאוד בארץ. אם לא ניתן, אז בבית חולים באוקראינה, ביצית של גויים. הילד יהודי, כי הולכים אחרי היולדת ולא אחר התורמת. אך יש פוסקים שהתורמת קובעת, לכן לעשות גיור לחומרא לתינוק.

ש: פונדקאית מותרת?

ת: כן. לכתחילה אישה יהודיה, לא נשואה, - כלומר גרושה, אלמנה או אמא חד הורית.

תורה וצבא

ש: אם כל ישראל יעסקו בתורה, כבר לא נצטרך צבא?

ת: כן. בעתיד אחרי תחילת ימות המשיח.

דירת שירות לאומי

ש: האם עלינו להכשיר מחדש את המטבח של שירות לאומי?

ת: לא. א. היו בנות דתיות. ב. גם אם הייתה בעיה, דיעבד האוכל כשר, כי עברו 24 שעות.