"פני נפתלי כפני חמה- פני איילת כפני לבנה"

בנט בהיותו אדם דתי, מייצג תפיסה דתית המאיימת על מי שמייצג את התפיסה הדתית השמרנית יותר בתוך הציונות הדתית ולכן אהדתו בתוך ציבור זה תמיד תהיה פחותה משקד 'החילונית' שאיננה מאיימת על יחסי הכוחות בתוך המגזר.

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 22/07/19 09:10 יט בתמוז התשעט

"פני נפתלי כפני חמה- פני איילת כפני לבנה"
איילת שקד ונפתלי בנט, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מערכת היחסים הרעיונית והחברית בין בנט לשקד נמשכת כבר שנים רבות.

לאורך כל הדרך נפתלי היה זה שהוביל, יזם, דחף, גם מבחינה רעיונית וגם מבחינה מעשית. לשקד החילונית לא היה כל סיכוי להשתלב במפלגה דתית מבלי שבנט - הדתי יהיה זה שיוביל אותה פנימה.  איילת לא הייתה שרת משפטים ללא האמונה והתעוזה של נפתלי שהדבר אפשרי.

זאת ועוד,הרעיון של הקמת הימין החדש הוא רק של בנט. איילת הסתייגה אבל בסוף התחברה. הוא זה שבנה את המפלגה,השיג את המימון והוביל את הקמפיין שבמבחן התוצאה כשל. כך גם מיד כשהוכרזו בחירות חדשות- בנט מיד הודיע על חזרתו למערכה ובנה את התשתית של המפלגה מחדש ואילו איילת ישבה בצד והתלבטה לאן ללכת...ועכשיו היא זוכה בכל הקופה. לכאורה,חוסר צדק.

בנט ויתר לאיילת בגלל סיבה אחת פשוטה - הפופולריות שלה הרבה יותר גדולה. הוא הבין שהמנהיגות שלה כלפי חוץ ,תביא לתוצאה הרבה יותר טובה,גם לימין החדש וגם לכל גוש הימין.

לדעתי,אין בניהם כל מחלוקת אידאולוגית, לא בנושאי בטחון, לא בנושאי דת ומדינה ולא בנושאי כלכלה ומשפט. 
אם רוצים להבין למה איילת אהודה הרבה יותר אפשר ללמוד  זאת מהתגובה שלה לדברי הרב פרץ על 'ההמרה' לעומת התגובה של בנט. איילת אמרה אני נגד המרה ואני גם נגד ה'עליהום' על הרב רפי ואילו נפתלי יצא נגד אבל בצורה מתריסה כלפי הרב פרץ וכלפי הציבור שהוא מייצג. נפתלי אומר לעיתים, דברים פוגעניים כלפי מי שחולק עליו ואילו איילת תגיד את אותם דברים ללא התרסה.

אולם מעבר לכך, בנט בהיותו אדם דתי, מייצג תפיסה דתית המאיימת על מי שמייצג את התפיסה הדתית השמרנית יותר בתוך הציונות הדתית ולכן תמיד יתפס כאיום אידאולוגי על חלק מהציבור הדתי ולכן אהדתו בתוך ציבור זה תמיד תהיה פחותה משקד 'החילונית' שאיננה מאיימת על יחסי הכוחות בתוך המגזר.

בפרפרזה על דברי חז"ל 'פני משה כפני חמה-פני יהשוע כפני לבנה' ניתן לומר גם על בנט ושקד 'פני נפתלי כפני חמה-פני איילת כפני לבנה'.

בנט הוא היוזם,המניע והדוחף שהוא כמו השמש שהיא מקור האנרגיה ,אבל דווקא בגלל תכונה זו , הוא גם 'שורף' לפעמים ומגיב בצורה פוגעת למי שחולק עליו ולכן הוא פחות פופולרי.  לעומתו שקד ניזונה מכוחו של בנט, אבל דווקא בגלל כך האור שלה הוא קר יותר, היא איננה שורפת, אלא רק מאירה.  נכון,אור חלש יותר ,אבל דווקא בגלל זה הוא נותן מקום יותר נעים גם לכוחות אחרים.

צפיתי בזמן נאומה של שקד, בתגובותיו של נפתלי, נדמה לי שהוא באמת שמח על המהלך שעשה, כי הוא יודע, יותר טוב מכולנו, שהוא עשה הוא הדבר הנכון, גם מנהיגותית וגם במבחן התוצאה ביום הבחירות.

אין לדעת איך התגלגלו הדברים עד הבחירות ואף לאחריהם,אבל נכון לעכשיו ,היכולת של בנט לוותר לשקד, למרות שהוא 'פני חמה' והיא 'פני לבנה' מעוררת הערכה עצומה לצעד הנכון והאמיץ הזה.