הזכות לחנך איננה כוללת טיפול בנטיות חד מיניות

הרב צבי קורן לא אהב את עצומת מנהלי הישיבות והאולפנות שדיברו בשבח טיפולי המרה ללהט"בים ואומר כי עליהם לחנך למשפחה בקדושה מצד אחד, ומאידך להכיל את מי שלא "משתבץ" במקום שאנחנו רוצים שבו הוא יהיה במשפחה שלנו

חדשות כיפה הרב צבי קורן 19/07/19 13:19 טז בתמוז התשעט

הזכות לחנך איננה כוללת טיפול בנטיות חד מיניות
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

במכתב המנהלים בחמ"ד בנוגע לטיפול בבעלי נטיות חד-מיניות הם מעידים "על האפשרות וההצלחה לטפל בנטיות כאלו", ותובעים את זכותם "לבצע את עבודתנו מתוך השקפת עולמנו הרואה בחינוך לערכי המשפחה כפי שהיתה מאז ומעולם אבן יסוד".

אכן זכותו וחובתו של כל מוסד לחנך על פי אמונתו. אני מקווה שזו עמדתם של כל ראשי החמ"ד ומנהלי בתיה"ס בחמ"ד, ביחס לכל הגוונים הקיימים בתוכו.

אולם זכות זו איננה כוללת "טיפול" לכאורה של אנשי חינוך בתלמידים שדיווחו על נטייה חד-מינית, על פי השקפת עולמם של המחנכים. "טיפולים" כאלה עשו עד היום נזקים עצומים לאנשים רבים. חובתו של כל מוסד להגן על תלמידיו בעזרת אנשי מקצוע, ורק הם מוסמכים לתת את הסיוע המפורט בכל מצב של קושי נפשי, כולל כאשר תלמיד חווה נטייה חד-מינית. 

ישנם אנשי חינוך שעברו קורס או הכשרה שנתית בתחומים הנוגעים לטיפול בנפש האדם. זהו דבר מבורך ומשמח, שמעניק למחנכים כלים לזהות קשיים של תלמידיהם, לתת להם מענה ראשוני מסייע, ולהפנות אותם לאנשי מקצוע. אולם זה לא הופך את המחנך לאיש מקצוע בתחום הסיוע הנפשי. אנשי מקצוע הם אנשים שלמדו את התחום של טיפול נפשי בצורה מקצועית במהלך מספר שנות לימוד, ועוסקים בו בתור המקצוע העיקרי שלהם, כמקובל היום בכל פרופסיה מדעית. לימוד תורה, עם כל מעלתו הא-לוהית, כולל מי שעשה קורס הכרות עם תחום טיפולי כלשהו, איננו מכשיר את האדם לעסוק בטיפול באופן מקצועי.

במסגרת הזכות והחובה של כל מוסד לחנך על על פי אמונתו, אני מזדהה עם תחושת הצורך לחזק את ערכי המשפחה על פי התורה: כריתת ברית, זוגיות עם מחויבות בקדושה, והקמת משפחה לאורך ימים. אכן, יש צורך בחיזוק ערכי תורה אלה היום, כאשר מסביב סוערות רוחות של מתירנות, החלשת המחויבות בין בני זוג ואינדיבידואליות לא מאוזנת.

אולם מי שסבור שסיוע מקצועי ומכיל לתלמידים בעלי נטייה חד-מינית עומד בניגוד מוחלט לערכים אלה - טועה ומטעה. הסיוע המקצועי הזה אף הוא אחת ממצוות התורה, בכלל "ואהבת לרעך כמוך" ומצוות נוספות. על אנשי החינוך ועל כולנו מוטלת החובה לתת דוגמא ולחנך לשני החלקים האלה של התורה: משפחה בקדושה, וסיוע להכלה למי שלא "משתבץ" במקום שאנחנו רוצים שבו הוא יהיה במשפחה שלנו. אדרבה, זה יהיה חלק מחיזוק ערכי המשפחה, שהרי זו הדרך אליה אנו מחנכים במשפחות שלנו: מחויבות מלאה לתורה, שאכן כוללת את המשפחה כאבן יסוד בבניין החברה והעם, והכלה מכבדת ואוהבת של כל בנינו ובנותינו, על גווניהם ומורכבויותיהם, בלי לוותר על אף אחד מהם.

אמת, משימה זו איננה פשוטה כלל ועיקר, אבל היא זו שמיישמת את הדרכת התורה בצורה השלמה ביותר היום. האם נשכיל למצוא את ההרכבה הנכונה של מצוות התורה גם בנוגע לבנינו ובנותינו בעלי נטייה חד-מינית?

הכותב הוא ראש תחום דת ומדינה בנאמני תורה ועבודה ורב קהילה ברעננה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן