נפגעות הרב שיינברג: המאבק של כולנו

הן, הגיבורות, שמתעוררות מפלאשבקים של המעשים האיומים, שמחזיקות בציפורניים ניהול חיים תקינים של עבודה-משפחה-בית, שעוברות טיפולים פסיכולוגיים כדי להצליח להשתקם, החליטו לא לותר. אל תשאירו אותן לבד

חדשות כיפה מיטל בנשק 25/06/19 20:52 כב בסיון התשעט

נפגעות הרב שיינברג: המאבק של כולנו
צילום: ללא קרדיט

פרשיית שיינברג טלטלה את הציונות הדתית. זה שהוכתר כמקובל מהצפון בעל כוחות רוחניים יוצאי דופן ומחוללי פלאות, התגלה כפושע קר רוח אשר טווה קורים מניפולטיביים סביב נשים שביקשו סיוע וניצל אותן באופן הבזוי ביותר שניתן להעלות על הדעת.

חשיפת דפוסי הפעולה שלו היא קריטית כדי להבין איך הצליח לפגוע בנשים במשך שנים ארוכות: מצד אחד בהתנהלותו מול המזכירה שלו שהיא גם חברת הקהילה, הקפיד על צניעות יתירה כשביקש ממנה לתקשר איתו רק באמצעות התא הקולי ומצד שני הצליח להונות את הנשים בטיפולי מגע שעלו בדרגות החומרה בתואנת הצלת הנפש של האישה. הוא יצר תלות אך גם איים על הנשים ש"אין ברכה אלא בדבר הסמוי מן העין" ושאסור בתכלית האיסור לשתף אחרים בתהליכי ה"טיפול". 

כשבוחנים את הדינמיקה הקהילתית אחרי החשיפה מבינים עד כמה מעגלי הפגיעה שיצר היו רבים ועמוקים. זוגות נשואים מצאו את עצמם בסיטואציה קשה בה האישה היתה צריכה להתוודות על הפגיעה שעברה, על אף הבושה. היו גברים שבתחילה לא הצליחו להכיל זאת והפנו כעס ואכזבה כלפי נשותיהם. השבר שלהם היה כפול: הרב שלהם גם חילל את נשותיהם אך גם שיקף את מהותו הפסאודו רוחנית האמיתית. שמעתי מאנשי הקהילה על בכי עצום ורב ועל תחושה של אובדן מצד תלמידיו שזעקו בכאב - מה מהות התורה שלמדנו ממנו, האם היא חלולה וחסרת משמעות? המסרים חלחלו אף לחלק מהילדים שהחלו מסרבים לשהות ביחידות עם רב או מורה בבית הספר. קהילה שלמה הפכה להתנהל בתנאים קשים של פוסט טראומה עד לפירוקה והתפזרות התלמידים ברחבי הארץ. 

תגובת תלמידי הישיבה ורבנים בכירים היתה מרגשת. הם תמכו פומבית בנפגעות ללא סייג והוקיעו את התנהלותו הפושעת. בכך הם שלחו מסר חשוב לכלל הקהילה הדתית: אין מקום להגנה על פושעי מין, את הרוע הזה צריך לבער מקרבנו. 
עם זאת, בחלוף הימים וירידת הסיפור מהכותרות הנשים מצאו עצמן לבד בחזית משפטית קשה, כשהן מנסות בכל כוחן להניע את גלגלי הצדק כדי ששיינברג יקבל עונש הולם. מתוך 12 מתלוננות, רק 8 נכנסו להסדר הטיעון. 5 מהן תובעות אותו עכשיו גם אזרחית אחרי שנדהמו מעונשו הקל. אין ביכולתנו לחזות את העתיד אך בהחלט ישנה התכנות לשחרור הפוגע כבר בשנה הבאה אחרי קיצור שליש. בהתבסס על מקרים דומים בעבר, בהחלט לא יהיה מופרך לגלות שיש לו חצר שקטה שתתעורר לחיים ותמנה אותו כמנהיגה הרוחני עם השחרור. המחשבה על כך מקוממת. 

בשבועות האחרונים התאגדו יחד חמש הנפגעות שתובעות את שיינברג תביעה אזרחית בתקוה לתקן במעט את גזר הדין המקל שהוא קיבל.
הן, הגיבורות, שמתעוררות מפלאשבקים של המעשים האיומים, שמחזיקות בציפורניים ניהול חיים תקינים של עבודה-משפחה-בית, שעוברות טיפולים פסיכולוגיים כדי להצליח להשתקם ולהמשיך הלאה, החליטו לא לותר. הן נחושות להילחם ולקדם משפט צדק. הן מלאות עוצמה ואומרות שזו לא רק מלחמה פרסונלית שלהן, הן מרגישות שהן שליחות ציבור למען כל הנפגעות והנפגעים בקהילה הדתית אשר על רבים מדי מהם אנחנו אפילו לא יודעים. הן מקוות שענישה מחמירה תרתיע בעלי סמכות אחרים מניצול בני קהילתם, הן מבינות שיש פה הזדמנות נדירה לקידום שיח ציבורי בסוגיה. 

גם לנו כציבור יש תפקיד: עלינו לתת להן רוח גבית ותמיכה משמעותית. הפעם אסור להשאיר אותן לבד במאבק הזה. בואו נצטרף ונקח חלק בתיקון עולם.

לתרומות למען הנפגעות לחצו כאן
 

מיטל בנשק - סמנכ"לית קרן בריאה ופעילה חברתית ממעלה אדומים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן