שמאלני בראשות הבית היהודי?

להציב אישה חילונית בראש הרשימה הציונית-דתית זו ממש פשיטת-רגל של הציונות-הדתית! האם חילוני יאבק על זהותה היהודית של המדינה? האם ניתן לסמוך על מחלל שבת שיאבק על שמירתה במרחב הציבורי?

חדשות כיפה הרב יוסף אביצדק 19/06/19 11:17 טז בסיון התשעט

שמאלני בראשות הבית היהודי?
איילת שקד, צילום: רועי אלימה, פלאש 90

לאחרונה עולים קולות חוזרים ונשנים למקם את אילת שקד בראש רשימת הציונות הדתית המאוחדת. רבים מדברים על הפופולריות המיוחדת של שקד, ועל כך שהציבור רוצה לראותה בראש הרשימה. אף נעשו סקרים בציונות הדתית ש'מעידים' שזהו רצון הציבור.

אקדים ואומר, שוודאי אילת שקד היא אישה חכמה, ישרה ואידאליסטית. על זה אין חולק. אבל הדיבורים על הצבתה בראש רשימת-הציונות-דתית מקוממת מאוד:

א. קודם כל מבחינה עקרונית-מהותית.
להציב אישה חילונית בראש הרשימה הציונית-דתית זו ממש פשיטת-רגל של הציונות-הדתית! האם חילוני יאבק על זהותה היהודית של המדינה? האם ניתן לסמוך על מחלל שבת שיאבק על שמירתה במרחב הציבורי? האם שקד עשתה זאת? האם היא השתתפה בכל המאבקים על קדושת השבת בשנים האחרונות? האם היא לא הצביעה בעד מתווה הכותל, המעניק אחיזה לרפורמים בשריד-בית-מקדשנו? האם היא תילחם על קדושת המשפחה, נגד אלו הרוצים להגדיר מחדש את המושג הקדוש והנצחי הזה – משפחה, ורוצים לתת מקום של כבוד ו'גאוה' למעשים שלפי ההלכה הם ב'יהרג ואל יעבור'. האם היא תעמוד על הרגליים האחוריות כנגד הכרה בגיור רפורמי?

האם כל אלו, ועוד נושאים רבים הנוגעים לחיבור היהדות למדינה, לא חשובים מספיק בעינינו? האם, לשם השוואה, היה מישהו מעלה על דעתו להעמיד אדם שמאלני בראש רשימת הציונות הדתית? ודאי שלא. אפילו במקום עשרים לא היו שמים שמאלני. אז למה 'ימין' זה חלק מהדנ"א שלנו, שבלי זה אין על מה לדבר, ו'שמירת תורה ומצוות' זה 'בקטנה'?! האם ה-'דתי' אצלנו זה לא הבסיס של ה-'דתי לאומי'?

סיפרה לי הרבנית בת-אל גרינשפן, שנכחה אצל הרב צבי יהודה זצ"ל כשהגיעו אליו אנשים הקשורים למפלגת התחיה וביקשו ממנו שיברך את המפלגה. היא זוכרת את הדברים היטב עד היום. וכך היה המעשה: הרצי"ה שאל אותם: "ומי עומד בראש?" – "יובל נאמן", ענו. שאל אותם הרצי"ה: "האם הוא אדם דתי? האם הוא שומר שבת? האם הוא מניח תפילין?". הייתה שתיקה בחדר. לאחר כמה רגעים, שוב שאל מישהו: "האם הרב מוכן לברך את המפלגה?", והרב חזר ואמר בתקיפות: "שאלתי שאלה! האם הוא אדם דתי?", ושוב לא ענו. כך חזר הדבר פעם נוספת, עד שאותה קבוצה קמה ועזבה את החדר.

הדברים היו נכונים אז, והם נכונים לא פחות גם היום. ואף יותר, לאור כל המאבקים על קדושתה ויהדותה של מדינתנו, המתרגשים ובאים עלינו יותר ויותר בשנים האחרונות.

אגב, גם בנושא הימני – כבר חווינו על בשרנו את הסכנות מימין שלא מתחיל מתורה. ארץ ישראל חטפה מהאנשים הימניים ביותר – בגין, שרון וכו'. קשה לשכוח איך כולנו חגגנו כששרון עלה לשלטון, הרגשנו כאילו עלינו קומה בגאולה. ויותר קשה לשכוח את הסוף המר...
 

ב. עד כאן דיברתי מצד המהות. אבל חשוב לציין שגם מהצד ה'תועלתי-רווחי' אין שום הצדקה להקפיץ את שקד לראש הרשימה המאוחדת. בואו לא נדבר סקרים ותחושות בטן. בואו נדבר עובדות:

שקד אכן פופולרית. אך לטענה שהצבתה בראש הרשימה תביא המון מנדטים פשוט אין שום אחיזה במציאות. 'הפופולריות' של שקד, ביחד עם בנט, הסתכמה בהישג 'מרשים' של קצת פחות מ-4 מנדטים. וזה עוד כשהם הרכיבו רשימה לבד, ובנו את 'נבחרת החלומות' מבחינתם, בלי צירוף של אף מפלגה אחרת. אם כן, לא מדובר פה ב'מכונת מנדטים'. אז להעמיד אותה בראש, רק כדי להגיע אולי להישג 'מדהים' של 6-7 מנדטים לארבע מפלגות ביחד?

אגב, הציונות הדתית כידוע היא מגזר מאוד רחב, הכולל הרבה קבוצות ותתי-קבוצות. אך משום מה יש תחושה בתקשורת המגזרית שבציונות הדתית יש ציבור ליברלי ענק, שהוא ה'מיינסטרים', ולעומתו יש איזה מיעוט קטן של 'חרדלי"ם'. כך בבחירות האחרונות, כולם דיברו על חשש כבד ש'איחוד מפלגות הימין', (שהגדירו אותו כ'קומץ חרדלי"ם') לא תעבור את אחוז החסימה, ואיש לא העלה על דעתו לומר זאת כנגד 'הימין החדש'.

והסוף – ידוע. איחוד מפלגות הימין קיבלו 5, והימין החדש פחות מ-4. לאור זה, כל סקרי הפופולריות פשוט  לא רלוונטיים. 

גם בבחירות לפני כעשור, ה'איחוד הלאומי' ה'חרדל"י' של כצל'ה ושות' קיבלו 4 מנדטים, לעומת 3 של ה'מיינסטרים' של הבית היהודי דאז. בבחירות שלפניהן, כשהיה איחוד בין 'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי', הן קיבלו 9 מנדטים, יותר מה-8 של אותן מפלגות לפני ארבע שנים בראשות בנט ושקד.

נחתום מעין הפתיחה - מרן הרב קוק זצ"ל, כתב לתנועת המזרחי, שעליהם לבטל את הסעיף המחפיר של התנועה הציונית ש"הציונות דבר אין לה עם הדת" (אגרת תקעא). על אחת כמה וכמה שהוא לא העלה על דעתו שתנועת המזרחי תעמיד בראש רשימתה אישה שהתורה והמצוות לא מספיק חשובות בעיניה כדי לקיימן. גם אם היא ימנית, אידאליסטית, ואפילו – פופולרית. אלו לא 'דקויות קטנוניות' או 'טהרנות אידאולוגית'. זה נוגע לציפור נפשנו, להגדרת 'מי-אנחנו', ולנושאים החשובים ביותר שעל סדר יומנו. "על המזרחי לכתוב: 'הציונות מבוססת על יסוד תחית האומה בתורתה על אדמתה" (שם).

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן