תפסיקו לפחד מדו קיום במזרח ירושלים

על רקע סערת קריאת השמות היהודיים בסילוואן, מבקש יאיר דן להדגיש כי ניתן לקיים אורח חיים משותף בין יהודים לערבים, מבלי לוותר על ערכיה הבסיסיים של המדינה. לדוגמא: ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים

חדשות כיפה יאיר דן 18/06/19 13:09 טו בסיון התשעט

תפסיקו לפחד מדו קיום במזרח ירושלים
ארכיון: סילוואן, צילום: יאיר דן

לאחר פרסום האונס המזעזע בבנימין  התקשר אלי זאיד ג'אד אללה, פעיל חברתי ממזרח ירושלים ומייסד תחנת מד"א במזרח הבירה, וביקש שאפרסם בכל כלי התקשורת את גינויו החריף לאונס לצד אמירה ברורה שבתור ערבים מזרח ירושלמים כל מתנדבי מד"א רואים במעשה הזה זוועה שאין לה דוגמא.

מדוע אני מספר את זה חוץ מתחושת החובה לסייע בפרסום גינויים לאונס נוראי? כדי לנפץ עוד סטיגמה. במזרח העיר מתרחש לנגד עינינו, אם רק נרצה להביט, תהליך שעדיין לא מספיק בולט מעל פני השטח.

התפיסה שרווחה בעבר כי כל ערבי שחי במדינה מעוניין להישאר בה רק בגלל התנאים שהוא מקבל ממנה, כבר לא נכונה. ישנם רבים שחשוב להם להזדהות עם המדינה וסמליה, מתוך הבנה שזו המדינה ואלה הערכים שהם רוצים להעניק לילדים שלהם. יותר מכך הם גם מעוניינים ביצירת הבנה בין דתית והתרחקות מקבוצות קיצוניות בעיר

קחו כדוגמא את המקרה האחרון שמוכיח עד כמה הסטיגמה בתקשורת על מזרח העיר היא גדולה. סביב הרצון לקרוא לרחובות בסילוואן בשמות יהודיים, התפתח דיון במהלכו טענו המתנגדים כי המהלך יעורר תסיסה. תפיסה זו מייצגת קו אחד בלבד למציאות של דו קיום והיא ויתור על ריבונות ישראלית ונוכחות יהודית במזרח העיר.

לפני מספר חודשים התקיים בסילוואן סיור משותף של העיריה, המשטרה, אנשי הכפר היהודים והחמולות הערביות כולל החמולה העוינת ביותר, זו שקבלה גם צו פינוי מבית המשפט העליון מבתי היהודים בהקדש התימני,  הסיור כלל חשיבה משותפת על שיפור תנאי החיים בכפר. בהמלצת אחד מהתושבים היהודים הוציאו ראשי החמולות מכתב שבו הם מבקשים את השקעתה של העירייה  בכפר והם חתמו את המכתב במשפט הבא "ולידיעתכם אנו השכונה הכי שקטה ורגועה באזור".

הרחובות בסילוואן כבר נקראו בעבר בשמות יהודיים  והדבר לא גרם לתסיסה. עד היום שמות הרחובות היהודים נותרו על הקירות, שלמים וברורים. ולא נעשה תג מחיר. מזל שרוב אנשי סילוואן מקבלים את השכנים היהודים באחווה ובשותפות. 

הגיע הזמן לעודד שכנות טובה במזרח ירושלים. הגיע הזמן לריבונות ישראלית  חברתית, אנושית ולאומית. אלה שמתנגדים לשכנות טובה ולא מעודדים אותה, מסיתים למלחמה בין קבוצות שונות בעיר, וזו הקיצוניות הכי מסוכנת כזו שלא מקבלת אפשרות לשלום אמת.

הכותב הוא יו"ר פורום צעירי מזרח ירושלים

יאיר דן

יאיר דןצילום: באדיבות המצולם