"ויתרנו לחברה החרדית לאורך כל הדרך, הגיע הזמן לרב ראשי ציוני"

הרבנות הראשית היא הגוף הדתי האחראי על כל מכלול החיים הדתיים במדינת ישראל במקום החשוב הזה ויתרנו לחברה החרדית לאורך כל הדרך | משה קינלי טור פז בטור תגובה לדבריו של הראשון לציון הרב יוסף

חדשות כיפה משה קינלי טור-פז 10/03/24 13:51 ל באדר א'

"ויתרנו לחברה החרדית לאורך כל הדרך, הגיע הזמן לרב ראשי ציוני"
משה קינלי טור פז, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"עזבנו את הפוליטיקה העולמית מאונס שיש בו רצון פנימי עד תאשר בוא עת מאושרה שיהיה אפשר לנהל ממלכה בלא רשעה וברבריות" (הרב קוק, מאמר המלחמה).

בכנסת הקודמת הגשתי הצעת חוק לשינוי ההרכב הבוחר את הרבנים הראשיים. אנו יודעים לדרוש ייצוג נכון בשלטון, ורואים בסיפוק את מנין הכיפות הסרוגות בבית המשפט העליון (4 מתוך 15!)), באקדמיה, בצבא ובהובלת גופים ממלכתיים רבים.

ומה עם הרבנות? הגוף הדתי האחראי על כל מכלול החיים הדתיים במדינת ישראל, על הצמתים החשובים של חיי האזרחים כמו נישואין, גירושין, גיור, קבורה וכשרות. במקום החשוב הזה ויתרנו לחברה החרדית לאורך כל הדרך.

ישיבה חרדית

ישיבה חרדית, צילום: Arie Leib Abrams,Flash90

מגוון הבוחרים יגדיל את אמון הציבור

בהצעת החוק טענתי כי על הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים לשקף את האזרחים בישראל וכי המגוון של הבוחרים יגדיל את אמון הציבור ברבנים ואת הסיכוי כי יתפשו כנציגי העם ולא כטכנוקרטים המגיעים מזרם מסויים או כסידור עבודה למקורבים.

הרב הראשי הספרדי הזכיר בנאומו האחרון את שבט לוי ודימה אליו את לומדי התורה בישראל. שבט לוי אליו התייחס הרב היווה כ-20 אלף מכלל הגברים בגיל הלוחמה שמנו 600 אלף, כלומר כ-3% בלבד.

מה שקורה כרגע לחברה החרדית, דומה בעיני למתרחש לנער מתבגר אשר גדל ומתעצם ושריריו תופחים, אך הוא לא מרגיש את כוחו הרב. החרדים רגילים לראות בעצמם מיעוט חלש הנשען על אחיו הגדולים הציוניים. לא עוד.

גיוס חרדים

גיוס חרדים, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

מדינת ישראל מכילה את חברת הלומדים הגדולה בהיסטוריה

החברה החרדי היא היום כ-14% מכלל החברה הישראלית, ואילו בוגרי י"ב החרדים הרלבנטיים לגיוס מהווים קרוב לרבע מכלל פוטנציאל הגיוס. לו שבט לוי היו רבע מכלל הלוחמים של דור המדבר, מסופקני אם הקב"ה היה מטיל עליהם את הנשיאה במלאכת הקודש. יתכן שהיה בוחר חלק מהם לכך.

מדינת ישראל מכילה בתוכה היום את חברת הלומדים הגדולה ביותר בהיסטוריה היהודית. אני חושב שיש לברך על כך. הייתי 7 שנים תלמיד ישיבת הסדר, מתוכן 4 שנים נשאתי בעולה של תורה ו-3 שנים בעולה של מלחמה. הדברים אף פעם לא עמדו בסתירה, ולעיתים קרובות חשתי שלימוד התורה שלי צומח ומתברך בזכות העבודה הקשה שצה"ל של דרום לבנון בשנות התשעים העביד אותי. יש בתורה שיש לצידה מלאכה ודרך ארץ ברכה מיוחדת. כך למדתי ולימדתי את תלמידי.

אין לנו ברירה אחרת

צבא ההגנה לישראל לא נוצר כריפוי בעיסוק או כייצוג אזרחי של קהילות ישראל. ככבשה בין שבעים זאבים כך מדינת היהודים במזרח התיכון. אנחנו נאלצים מדי כמה שנים לצאת ולהילחם על חיינו. כי אין לנו ברירה אחרת. אנו זקוקים לחיילים החרדים. אנו זקוקים למנהיגים שטעמו טעמו של צבא.

אני מצפה שרב ראשי ישקף עמדות אלו. שיהיה אדם שחי באוהל הסיירים ולא רק באוהלה של תורה. נשא בעול המלחמה. כאב את כאב הלוחמים וגם את יראת המוות. זה יעשה אותו רב טוב יותר המעורב בדעת עם הבריות. הגיע הזמן לרב ראשי ציוני.

הכותב הוא סגן יו"ר הכנסת, שימש כקצין אג"מ אוגדת עזה בדרגת סא"ל בזמן מלחמת "חרבות ברזל".