עשיתי חשבון נפש - היו אמירות שאני מצטערת שאמרתי

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי בטור אישי לחדשות כיפה: "גם אני עשיתי חשבון נפש - יכול להיות שהיו אנשים שנפגעו" | "ערך לימוד התורה חשוב מאוד אך אין זה אומר שאי אפשר לשלב"

חדשות כיפה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי 03/03/24 13:46 כג באדר א'

עשיתי חשבון נפש - היו אמירות שאני מצטערת שאמרתי
יוליה מלינובסקי, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

האסון הכבד של השביעי באוקטובר גרם לרוב החברה הישראלית לעבור חשבון נפש עם עצמה. לאחר שבשנים האחרונות סוגיות חברתיות ופוליטיות רבות פילגו אותנו היינו מחוייבים להגיע למסקנה שלא עוד, אסור לחזור למצב הזה וכל החברה הישראלית חייבות להתאחד.

גם אני עשיתי חשבון נפש אישי. היו אמירות שאני מצטערת שאמרתי, התנהלות מסויימת שגם אם הייתה נכונה לאמת שלי, יכול להיות שהיו אנשים שנפגעו ממנה ואת זה אני לוקחת ומשתדלת ליישם. החברה הישראלית מחוייבת לעשות איפוס לעצמה ולהפסיק עם המלחמות הפנימיות ולהתמקד במשימות הלאומיות של כולנו כדי להשתקם ולאחות את הקרעים.

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21.

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21., צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

"אני פונה לגדולי התורה"

הפיל שבחדר הוא סוגיית השוויון בנטל שיוצרת שיסוע בכל פעם שהיא עולה. אם לפני השביעי באוקטובר, עלו טענות שהצבא יסתדר גם ללא המגזר החרדי, הרי שמאז האסון והמלחמה המתמשכת בצפון ובדרום, לכולם ברור שמודל הצבא הקטן והיעיל פשוט לא מתאים לנו, אנחנו חסרים בכוח אדם. טנקים, כתב"מים ואמל"ח ניתן לרכוש ולייצר אבל את האדם שיפעיל אותם לא. אף אחד לא ישלח לכאן חיילים כדי לעשות את העבודה במקומנו, אנחנו תלויים רק בעם הנפלא שלנו.

בגלל המחסור הנוכחי בכוח אדם, הנטל נופל כולו על אלו שכבר היום "טוחנים" וכעת הם "יטחנו" יותר. אני רוצה לספר על בן של חברה שלי. בן יחיד לאם גרושה שיכול היה לקבל פטור מהצבא אבל נלחם גם עם הצבא וגם עם אמא שלו כדי לקבל את האישור להתגייס לקרבי והוא הצליח, הוא התגייס לסיירת גבעתי.

גיוס חרדים

גיוס חרדים, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

הוא סטודנט ועובר במקביל בוולט. בשביעי באוקטובר הוא התקשר לאמא שלו ואמר לה להכין לו תיק, בגדים וציוד, התארגן עם כמה חבר'ה וירדו להלחם בעוטף. מאז הוא שם, נלחם בתוך עזה. לפני כשבוע, כשסוף סוף יצא הביתה הוא הבין שבשבילו שנת הלימודים הלכה, אין לו פרנסה והוא צריך להתחיל את החיים שלו מחדש אבל הוא כבר קיבל צו 8 לחודש מרץ כי הצבא צריך אותו ושלא יהיה ספק הוא יתייצב כי מתי שהמדינה קוראת חייבים להגיע.

אפשר לשלב שירות צבאי יחד עם לימוד תורה

הניסיון להמשיך עם מה שהיה עד עכשיו כשחלק מהעם מתייצב ונלחם וחלק מהעם לומד תורה ויש לי כבוד לכך אבל אצל אותם החבר'ה מסיירת גבעתי זה פשוט לא יעבור. אפשר ללמוד תורה וגם להתגייס במיוחד כעת כשעם ישראל במלחמת מצווה.

ערך לימוד התורה חשוב מאוד אך אין זה אומר שאי אפשר לשלב, כפי שקורה למשל במסלול ישיבות ההסדר בציונות הדתית. חלק גדול מאוד מהלוחמים הטובים והנועזים ביותר הם בני הציונות הדתית והם למדו ולומדים תורה, הם שומרים מצוות והצבא לא מחזיר אותם בשאלה כמו שבמגזר החרדי מפחדים שיקרה. הם לוחמים, לומדים תורה ושומרי מצוות והם לא פחות דתיים וחזקים באמונתם מאשר בני הישיבות במגזר החרדי.

הציבור החרדי כבר מוכן לגיוס ורק צריך את הדחיפה האחרונה

כשמדינת ישראל נכנסה למצב הזה, רבים במגזר החרדי נרתמו מיד, בתרומות, בהסעות, היו מתי מעט שגם התגייסו. הציבור החרדי בשל לכך, הם צריכים רק את הדחיפה. כאן נכנסים הרבנים ואני פונה לגדולי התורה, יש לכם השפעה עצומה, על פי המילה שלכם יישק דבר. צאו בקריאה לציבור שלכם, הם מוכנים לזה. זו האחריות שלכם כלפי עם ישראל כולו.

אני מאמינה בלב שלם שכמו שפתחתי את הטור, רוב החברה הישראלית עשתה חשבון נפש. אני מאמינה שבכלל זה,רוב החברה החרדית עשתה את אותו חשבון הנפש, עכשיו זהו הזמן ליישם- כולנו פה ביחד ואם באמת נהיה ביחד, אף אחד לא יוכל לשבור אותנו.

יוליה מלינובסקי היא חברת כנסת במפלגת ישראל ביתנו.