בין "משנה תורה" ל"חרבות ברזל": יום פטירתו של הרמב"ם

חדשות כיפה הרב עותניאל מנצור 01/01/24 14:06 כ בטבת התשפד

בין "משנה תורה" ל"חרבות ברזל": יום פטירתו של הרמב"ם
צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

היום, כ' בטבת, חל יום פטירתו של רבי משה בן מימון, הרמב"ם.
רבות נכתב במהלך הדורות על גדלותו של הרמב"ם, על חשיבות הגותו ועל הפלא שבחיבוריו ההלכתיים. אין ספק שסדרת המופת של הרמב"ם, "משנה תורה", קנתה לה מקום של כבוד בארון הספרים היהודי. הסדרה, הכתובה בשפה בהירה כל כך, מתייחדת גם באופן יוצא דופן בכך שמקיפה את התורה כולה. על המשמעות המכרעת של היקף החיבור ובהירותו, ניתן ללמוד מדברי המחבר עצמו. הרמב"ם כותב בהקדמת "משנה תורה" מדוע בחר דוקא בשם זה: "לפיכך קראתי שם חיבור זה משנה תורה, לפי שאדם קורא תורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה, ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם".
כלומר, סדרת מופת זו מקיפה כל כך את התורה שבעל פה, עד כדי כך שניתן על פי הרמב"ם ללמוד רק את התורה שבכתב ואותה ובזה להקיף את כל התורה!

בימים אלו, עת נמצא עם ישראל במלחמה, עולה וצפה משמעות היקפיות זו ביתר שאת. שאלות רבות נשאלים הרבנים הצבאיים ע"י החיילים המשרתים בחזיתות השונות ברחבי הארץ. בצפון, ביו"ש ובייחוד ללוחמים השוהים במרחבי הלחימה בעזה, מתעוררות שאלות שונות - הייחודיות למצבי לחימה.
גם על שאלות אלו ניתן למצוא מענה בספריו של הרמב"ם. רבי משה בן מימון ריכז ופסק את ההלכות הנוגעות למלחמה בסוף חיבורו, בספר שופטים, בחלק שנקרא "הלכות מלכים ומלחמותיהם".
בשנות הגלות היה נושא זה פחות אקטואלי, מטבע הדברים. אך כיום, השאלות העולות וצפות בנושא זה חדשות לבקרים, שתשובותיהם נשענות על הלכות אלו - מאירות לנו זוית ראיה נוספת בדמותו של הרמב"ם. לחשוב שהרמב"ם, שנפטר לפני מעל 800 שנה, בעיצומה של הגלות הארוכה - כתב הלכות על מציאות רחוקה ממנו כל כך, מציאות של צבא יהודי וחיילים יהודיים שמחפשים את דבר ה' במלחמה על חירות ישראל - זה לא יאומן. אפשר ללמוד מכך רבות על ראייתו של הרמב"ם, כמגדלור של דורות רבים - דורות של גלות, ודורות של גאולה.

זכיתי ללמוד בשנות נעורי בתוכנית "הרמב"ם היומי'' ביב"ע "גבעת שמואל" עם הרב ד"ר חננאל סרי, וגם כיום אני זוכה להגות בסדרה זו יחד עם תלמידי בישיבת "נווה הרצוג", ולקנות בכל פעם מושגים חדשים בכל תחומי התורה. אני ממליץ לכל אחד, בכל מקום שהוא להצטרף ללימוד הקדוש הזה ולקנות היקף של ידע עצום, במיוחד בימים אלו בהם אנו מסיימים את הלימוד בספר "נשים" ומתחילים ביום ראשון הקרוב ספר חדש - ספר "קדושה". ומי ייתן שבע"ה, מתוך הקיום המחודש של הלכות מלחמה בימינו אנו, לאחר שנות הגלות, נזכה לקיים במהירה הלכות נוספות שכתב הרמב"ם לעתיד לבוא - הלכות בית הבחירה, בבניין בית המקדש בקרוב!

הרב עותניאל מנצור, מנהל חט"ב בישיבת בנ"ע "נווה הרצוג"