הגיע הזמן לעצור את מסע ההכפשה נגד הלוחם שירה ביובל קסטלמן ז"ל

לצערנו הרב, יותר מדי חיילים נפגעו מירי דו צדדי מאז פרוץ המלחמה. לא ראינו שהם פושטים את המדים לטובת סרבל מעצר ונכנסים לחקירה. אני רוצה להאמין שהמהלך נגד אביעד פריג'ה, שמעורב בטרגדיה אנושית בלתי נתפסת, לא קשור לבית הגידול שלו

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 06/12/23 13:41 כג בכסלו התשפד

הגיע הזמן לעצור את מסע ההכפשה נגד הלוחם שירה ביובל קסטלמן ז"ל
זירת פיגוע הירי בירושלים, צילום: Chaim Goldberg/Flash90

מותו המצער של יובל דורון קסטלמן ז"ל מצטרף לרשימה ארוכה של הרוגי מלכות שנפלו במהלך המלחמה. לכתם של כמות נכבדת מלוחמי צה"ל כואבת יותר כשאנחנו יודעים שלא מעט נהרגו מירי כוחותינו. משמע, סיבת המוות היא אינה המחבלים, אלא ירי בשוגג של חייל צה"ל בעת לחימה על חבירו לקרב.

ההגדרה הצבאית לכך נקראת ירי דו צדדי. מצב שבו כוח צבאי, משטרתי וכדומה פותח בירי על כוח עמית, עקב זיהיו בטעות ככוח עוין. המילה דו"צ קלה לאוזן אבל בואו נקרא לילד בשמו, כוח שלנו ירה על כוח שלנו.

יובל קסטלמן ז"ל

יובל קסטלמן ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

לדאבון הלב, דו"צ קרה המון במלחמה

לצערנו, החל מיום הלחימה הראשון במהלך חג שמחת תורה לוחמים רבים נהרגו מסיבה זו. בקרבות בבארי כוחות מיוחדים צעקו אחד לשני חדל בשוטף בדיוק בגלל זה. גם בלחימה בצפון הרצועה במחנה הפליטים שאטי גדודים נזהרים יותר מירי של גדוד אחר מאשר ירי המחבלים, והמספרים קשים. כפי שפרסם נדב אייל בטור סוף השבוע שלו בידיעות אחרונות, תשעה הרוגים בשבוע ועוד עשרות פצועים קשה וקל כתצואה מירי טועה.

גם ביום הפיגוע בירושלים היה קרב. אולי פחות גדול כמו בקיבוצי העוטף או בלחימה בעזה אבל ללא ספק מלחמה. שני גיבורי במדים הצליחו למנוע הרג אזרחי על ידי איגוף תחנת האוטובוס והשמדת האויב, אך גם כאן נוצר זיהוי שגוי של כוחותינו כעוין והתוצאה ידועה.

חבל שפריג'ה התראיין רק לערוץ 14 שנחשב למוקצה

אם צריך ככה לבזות ולהשפיל את הלוחם אביעד פריגה על ירי דו צדדי שככל הנראה הוא ביצע, אז קדימה, בואו נעשה את זה לאלפי הלוחמים שנמצאים בעומק הלחימה ברצועה. כל לוחם שפגע בטעות בחברו, שיעזוב עכשיו את הלחימה, יחליף את המדים בסרבל המעצר ויכנס לחקירה. כך יווצר מחסור ענק בסדר הכוחות שיפגע בהמשך הלחימה באופן משמעותי. יתירה מכך, אל תתפלאו שאזרחים יקרים כבר לא יגנו עליכם במקרה הצורך בגלל חשש מטעות בזיהוי. נראה שחלק מהציבור לא מבין את הקושי והכאוס של ההתנהלות בזירת הקרב. דבר נוסף, בימים בהם הכל טקטי, לא נכון שהראיון היחידי עם פריג'ה נעשה בערוץ 14, שנחשב למוקצה באגפים גדולים בתקשורת הישראלית, כך שכל אייטם ממנו נתון לביקורת חריפה.

מטובי בחורינו שנקלע לסיטואציה איומה

סמ"ר אביעד פריג'ה חשוד בהמתה בקלות דעת של קסטלמן ז"ל, ואמש הוא שוחרר למעצר בית. החקירה הזו חשובה כדי להגיע לחקר האמת, ולדעת להימנע ממקרים כאלה טרגיים בעתיד, אבל אסור לנו לשפוך את דמו של פריג'ה, שעדיין לא הורשע, בדרך.

אני רוצה להאמין שזה לא קשור למראה של אותו לוחם, או בית הגידול שלו. לכן, אני בכלל לא מתייחס לכך. זכיתי שאותו לוחם משרת איתי בגדוד המילואים. הוא מתפקד כנהג האמר מבצעי שבזכותו אנחנו יכולים להיכנס ללחימה, לספק ציוד ללוחמים ברצועה וגם לתקשר בין הלוחמים שבפנים למשפחותיהם. ללא פריג'ה שנוהג בתנאים קשים מאוד המשימות לא היו מתבצעות. הוא מטובי בחורינו, שנקלע לסיטואציה איומה ושוברת לב.